Ulkoisen viestinnän suunnitelma: Case Suomen draama- ja teatteriopetuksen liitto – FIDEA ry
Honkala, Virve (2020)
Honkala, Virve
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225650
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on konstruktiivinen tutkimus, jonka tavoitteena on kehittää Suomen draama- ja teatteriopetuksen liitto – FIDEA ry:n ulkoista viestintää viestintäsuunnitelman avulla. FIDEA on vuodesta 1972 asti toiminut yhdistys, jonka tehtävänä on edistää ja kehittää draama- ja teatteritaiteen opetusta Suomessa. Opinnäytetyön lähtökohtana toimi FIDEAsta lähtöisin oleva tarve kehittää yhdistyksen viestintää. Työn kohteeksi rajautui ulkoinen viestintä, koska siinä oli paljon kehittämistä vaativa osa-alueita ja henkilökohtaisesti olin itse kiinnostunut ulkoisesta viestinnästä. Ulkoisen viestinnän kehittäminen edesauttaa myös FIDEAn tehtävän toteutumista.
Teoreettinen viitekehys muodostui ulkoisesta viestinnästä ja viestinnän suunnittelun prosessista. Työssä käytettiin kahta eri viitekehystä. Toiminnallinen viitekehys, viestinnän suunnittelun syklinen prosessi, muodostui viestinnän strategian luonnissa käytettävän syklisen prosessin pohjalta. Toiminnallinen viitekehys määritti viestinnän suunnittelun vaiheet, joita noudatettiin prosessin aikana. Sisällöllistä viitekehystä, viestinnän käytännön suunnittelun viitekehystä, käytettiin puolestaan ulkoisen viestinnän viestintäsuunnitelman sisältöjen laatimisessa.
Työssä käytettiin aineistohankintamenetelminä aivoriiheä, haastattelua ja benchmarkingia. Aivoriihen avulla osallistettiin FIDEAn ulkoisesta viestinnästä vastaavia henkilöitä mukaan kehittämisprosessiin selvittämällä, mitä toiveita ja ajatuksia heillä oli yhdistyksen ulkoisesta viestinnästä ja miten niitä kannattaisi lähteä kehittämään. Haastattelun avulla selvitettiin FIDEAn arvot ja tavoitteet koskien ulkoista viestintää. Benchmarkingin avulla haluttiin vertailla muiden suomalaisten taide- ja kulttuurialan yhdistysten ulkoista viestintää ja löytää ratkaisuja siihen, miten FIDEA voisi toteuttaa ulkoista viestintää omissa kanavissaan.
Konstruktiivisen tutkimuksen lopputuloksena syntyi viestintäsuunnitelma, joka tukee FIDEAn ulkoista viestintää sen jokapäiväisessä toiminnassa. Suunnitelmassa FIDEAn ulkoiselle viestinnälle asetettiin neljä tavoitetta sekä konkreettiset toimenpiteet niiden saavuttamiseksi.
Teoreettinen viitekehys muodostui ulkoisesta viestinnästä ja viestinnän suunnittelun prosessista. Työssä käytettiin kahta eri viitekehystä. Toiminnallinen viitekehys, viestinnän suunnittelun syklinen prosessi, muodostui viestinnän strategian luonnissa käytettävän syklisen prosessin pohjalta. Toiminnallinen viitekehys määritti viestinnän suunnittelun vaiheet, joita noudatettiin prosessin aikana. Sisällöllistä viitekehystä, viestinnän käytännön suunnittelun viitekehystä, käytettiin puolestaan ulkoisen viestinnän viestintäsuunnitelman sisältöjen laatimisessa.
Työssä käytettiin aineistohankintamenetelminä aivoriiheä, haastattelua ja benchmarkingia. Aivoriihen avulla osallistettiin FIDEAn ulkoisesta viestinnästä vastaavia henkilöitä mukaan kehittämisprosessiin selvittämällä, mitä toiveita ja ajatuksia heillä oli yhdistyksen ulkoisesta viestinnästä ja miten niitä kannattaisi lähteä kehittämään. Haastattelun avulla selvitettiin FIDEAn arvot ja tavoitteet koskien ulkoista viestintää. Benchmarkingin avulla haluttiin vertailla muiden suomalaisten taide- ja kulttuurialan yhdistysten ulkoista viestintää ja löytää ratkaisuja siihen, miten FIDEA voisi toteuttaa ulkoista viestintää omissa kanavissaan.
Konstruktiivisen tutkimuksen lopputuloksena syntyi viestintäsuunnitelma, joka tukee FIDEAn ulkoista viestintää sen jokapäiväisessä toiminnassa. Suunnitelmassa FIDEAn ulkoiselle viestinnälle asetettiin neljä tavoitetta sekä konkreettiset toimenpiteet niiden saavuttamiseksi.