Digitaalisen palvelun rakentaminen — Case Enhance IDM -projekti
Laaksonen, Kristiina (2020)
Laaksonen, Kristiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225633
Tiivistelmä
Enhance IDM -projekti on kansainvälinen Erasmus+ -hanke, jonka osatavoitteena oli kehittää IDM Toolbox -verkkopalvelu. Verkkopalvelun avulla voidaan paremmin ymmärtää opiskelijoiden opintopolkujen erilaisia tarpeita. Kehittämistyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Laurean Enhance IDM -työryhmän toimesta IDM Toolbox -verkkopalvelu, jonka pääkohderyhmänä ovat opetussuunnitelmien kehittäjät, tutkintovastaavat, lehtorit ja tuutor-opettajat.
Työssä selvitettiin teemahaastattelun avulla, millä välineellä kohderyhmä haluaa käyttää kehitettävää verkkopalvelua. Lisäksi selvitettiin kohderyhmän toiveita verkkopalvelun sisällön suhteen. Benchmarkingin avulla kartoitettiin ja analysoitiin Laurean Enhance IDM -työryhmän kanssa muita vastaavanlaisia toolbox-verkkopalveluita.
Tietoperustassa selvitettiin laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta, koska kehitettävä IDM Toolbox -verkkopalvelu on viranomaisomistuksessa. Perehdyttiin lisäksi WCAG-ohjeistukseen verkkopalveluiden saavutettavuudesta. Verkkopalvelun ja dokumenttien saavutettavuus otettiin huomioon toteutusvaiheessa.
Työn tuloksena syntyi englanninkielinen IDM Toolbox -verkkopalvelu, joka toteutettiin responsiivisella WordPress-sisällönhallintajärjestelmällä. Verkkopalvelu tulee tarjoamaan työyhteisölle opiskelijoiden monimuotoisuuden hallinnan taitoja opetussuunnitelmien, tiedekunnan ja hallinnon vastuuhenkilöille. Navigaatio perustuu HEAD Curriculum Design -kehykseen, joka on osoittautunut toimivaksi koko opiskelijan opintopolun ajan. Kunkin navigoitavissa olevan pääsivun alla on työkaluja kyseistä aihealuetta varten. Lisäksi verkkopalvelussa on opiskelijoiden omia kokemuksia heidän kohtaamistaan erilaisista haasteista.
Kehittämisehdotuksina IDM Toolbox -verkkopalvelulle on tehdä tarvittaessa vuosittain saavutettavuusseloste, jos palveluun on tehty muutoksia. Saavutettavuustasoja voi nostaa korkeammalle WCAG-ohjeiden A-AAA -tasojen perusteella. Hakukoneosumia verkkopalveluun voisi asentaa SEO-hakukoneoptimointityökalu. Saavutettavuutta eri käyttäjäryhmille voi pyrkiä parantamaan suorittamalla käytettävyystestausta.
Työssä selvitettiin teemahaastattelun avulla, millä välineellä kohderyhmä haluaa käyttää kehitettävää verkkopalvelua. Lisäksi selvitettiin kohderyhmän toiveita verkkopalvelun sisällön suhteen. Benchmarkingin avulla kartoitettiin ja analysoitiin Laurean Enhance IDM -työryhmän kanssa muita vastaavanlaisia toolbox-verkkopalveluita.
Tietoperustassa selvitettiin laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta, koska kehitettävä IDM Toolbox -verkkopalvelu on viranomaisomistuksessa. Perehdyttiin lisäksi WCAG-ohjeistukseen verkkopalveluiden saavutettavuudesta. Verkkopalvelun ja dokumenttien saavutettavuus otettiin huomioon toteutusvaiheessa.
Työn tuloksena syntyi englanninkielinen IDM Toolbox -verkkopalvelu, joka toteutettiin responsiivisella WordPress-sisällönhallintajärjestelmällä. Verkkopalvelu tulee tarjoamaan työyhteisölle opiskelijoiden monimuotoisuuden hallinnan taitoja opetussuunnitelmien, tiedekunnan ja hallinnon vastuuhenkilöille. Navigaatio perustuu HEAD Curriculum Design -kehykseen, joka on osoittautunut toimivaksi koko opiskelijan opintopolun ajan. Kunkin navigoitavissa olevan pääsivun alla on työkaluja kyseistä aihealuetta varten. Lisäksi verkkopalvelussa on opiskelijoiden omia kokemuksia heidän kohtaamistaan erilaisista haasteista.
Kehittämisehdotuksina IDM Toolbox -verkkopalvelulle on tehdä tarvittaessa vuosittain saavutettavuusseloste, jos palveluun on tehty muutoksia. Saavutettavuustasoja voi nostaa korkeammalle WCAG-ohjeiden A-AAA -tasojen perusteella. Hakukoneosumia verkkopalveluun voisi asentaa SEO-hakukoneoptimointityökalu. Saavutettavuutta eri käyttäjäryhmille voi pyrkiä parantamaan suorittamalla käytettävyystestausta.