TEKOÄLY: MAHDOLLISUUDET JA NÄKYMÄT LOGISTIIKASSA
Nkuliza, Katia (2020)
Nkuliza, Katia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125496
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tekoälyä ja sen soveltamista logistiikassa. Se antaa käsityksen tekoälyn määritelmästä ja käyttömahdollisuuksista nyt ja tulevaisuudessa logistiikan näkökulmasta. Opinnäytetyön päätutkimuskysymyksinä oli ”Mitä on tekoäly?”
ja ”Mille logistiikan osa-alueille tekoälyn soveltaminen keskittyy?”. Työssä keskitytään siis siihen, miten tekoälyteknologiaa voidaan hyödyntää logistiikan eri osa-alueilla.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa on tutkittu DHL:n vuonna 2018, SSI Schäferin vuonna 2018, DSV:n vuonna 2019 ja Liikenneviraston vuonna 2016 julkaistuja raportteja. Opinnäytetyön teoriaosuuteen on kerätty tietoa aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, kotimaisista ja ulkomaalaisista internetlähteistä ja muun muassa erilaisista artikkeleista. Teorian avulla on avattu tekoälyä käsitteenä ja sen yhteyttä logistiikkaan. Teoriaan kerätyn tiedon pohjalta on rakennettu malli, jonka avulla määritellään, millaisena tekoäly näyttäytyy logistiikassa. Tähän malliin oppinäytetyön tutkimusosuudessa on verrattu tarkisteltavien raporttien sisältöä. Tutkimuksen tavoitteena oli tilannekuvan luominen tulevaisuuden logistiikasta ja käsityksen muodostaminen tekoälyn vaikutuksista. Kerätyn aineiston analyysissä on hyödynnetty sisällönanalyysia.
Tämän työn loppupäätelmä on se, että tekoäly voidaan nähdä digitalisaation seuraavana aaltona, joka luo yritysten toiminnalle uuden ulottuvuuden. Sen avulla voidaan tehostaa ja automatisoida prosessit. Tekoäly tekee nyt tuloaan myös logistiikkaan ja sitä on mahdollista soveltaa logistiikan kaikilla osa-alueilla. Tällä hetkellä kuitenkin soveltaminen näyttää painottuvan ennustavaan analytiikkaan ja toimintojen osittaiseen automatisointiin. Jo nyt tekoälyn ja ohjelmistorobotiikan avulla automaatiotasoa voidaan nostaa. Myös autonomisen ajon osalta on nähtävissä kehitystä ja kokeiluja, tosin vain suljetuilla alueilla. On kuitenkin vain ajan kysymys, kun täysin autonomiset kuljetusvälineet tulevat operoimaan kaikissa toimitusketjun osissa ja muut logistiset toiminnot saadaan täysin automatisoiduksi.
ja ”Mille logistiikan osa-alueille tekoälyn soveltaminen keskittyy?”. Työssä keskitytään siis siihen, miten tekoälyteknologiaa voidaan hyödyntää logistiikan eri osa-alueilla.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa on tutkittu DHL:n vuonna 2018, SSI Schäferin vuonna 2018, DSV:n vuonna 2019 ja Liikenneviraston vuonna 2016 julkaistuja raportteja. Opinnäytetyön teoriaosuuteen on kerätty tietoa aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, kotimaisista ja ulkomaalaisista internetlähteistä ja muun muassa erilaisista artikkeleista. Teorian avulla on avattu tekoälyä käsitteenä ja sen yhteyttä logistiikkaan. Teoriaan kerätyn tiedon pohjalta on rakennettu malli, jonka avulla määritellään, millaisena tekoäly näyttäytyy logistiikassa. Tähän malliin oppinäytetyön tutkimusosuudessa on verrattu tarkisteltavien raporttien sisältöä. Tutkimuksen tavoitteena oli tilannekuvan luominen tulevaisuuden logistiikasta ja käsityksen muodostaminen tekoälyn vaikutuksista. Kerätyn aineiston analyysissä on hyödynnetty sisällönanalyysia.
Tämän työn loppupäätelmä on se, että tekoäly voidaan nähdä digitalisaation seuraavana aaltona, joka luo yritysten toiminnalle uuden ulottuvuuden. Sen avulla voidaan tehostaa ja automatisoida prosessit. Tekoäly tekee nyt tuloaan myös logistiikkaan ja sitä on mahdollista soveltaa logistiikan kaikilla osa-alueilla. Tällä hetkellä kuitenkin soveltaminen näyttää painottuvan ennustavaan analytiikkaan ja toimintojen osittaiseen automatisointiin. Jo nyt tekoälyn ja ohjelmistorobotiikan avulla automaatiotasoa voidaan nostaa. Myös autonomisen ajon osalta on nähtävissä kehitystä ja kokeiluja, tosin vain suljetuilla alueilla. On kuitenkin vain ajan kysymys, kun täysin autonomiset kuljetusvälineet tulevat operoimaan kaikissa toimitusketjun osissa ja muut logistiset toiminnot saadaan täysin automatisoiduksi.