Aloittelevan artistin henkilöbrändi ja sen rakentaminen : case EMI
Koivula, Henna (2020)
Koivula, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125457
Tiivistelmä
Artistien henkilöbrändäyksen merkitys kasvaa koko ajan, sillä kilpailu alalla kovenee ja näin ollen artistien on yhä vaikeampi erottua joukosta. Aloittelevan artistin tulee rakentaa omaa henkilöbrändiään jo alusta alkaen noustakseen koko kansan suosikiksi.
Opinnäytetyössä keskityttiin henkilöbrändäykseen artistin näkökulmasta ja se toteutettiin yhteistyössä aloittelevan artistin EMI:n kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää, mikä saa suomalaiset musiikin kuuntelijat seuraamaan ja kiinnostumaan artisteista sosiaalisen median kanavissa. Tavoitteena oli näiden pohjalta luoda selkeä alku EMI:n henkilöbrändille.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin brändäystä ja sen merkitystä. Erityisesti opinnäytetyössä keskityttiin henkilöbrändäykseen ja siihen, mitä se tarkoittaa artisteille. Erilaisia henkilöbrändäyksen teorioita hyödynnettiin tarkasteltaessa EMI:n henkilöbrändiä artistina.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten suomalaiset 16–30-vuotiaat suomalaiset musiikin kuuntelijat löytävät musiikkia kuunneltavaksi ja mikä saa heidät seuraamaan artisteja sosiaalisessa mediassa. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeella.
Teorian ja tutkimuksen pohjalta EMI:lle luotiin alku henkilöbrändille, jonka avulla hänen on helppo jatkaa oman henkilöbrändinsä kehittämistä jatkossa.
Opinnäytetyössä keskityttiin henkilöbrändäykseen artistin näkökulmasta ja se toteutettiin yhteistyössä aloittelevan artistin EMI:n kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää, mikä saa suomalaiset musiikin kuuntelijat seuraamaan ja kiinnostumaan artisteista sosiaalisen median kanavissa. Tavoitteena oli näiden pohjalta luoda selkeä alku EMI:n henkilöbrändille.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin brändäystä ja sen merkitystä. Erityisesti opinnäytetyössä keskityttiin henkilöbrändäykseen ja siihen, mitä se tarkoittaa artisteille. Erilaisia henkilöbrändäyksen teorioita hyödynnettiin tarkasteltaessa EMI:n henkilöbrändiä artistina.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten suomalaiset 16–30-vuotiaat suomalaiset musiikin kuuntelijat löytävät musiikkia kuunneltavaksi ja mikä saa heidät seuraamaan artisteja sosiaalisessa mediassa. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeella.
Teorian ja tutkimuksen pohjalta EMI:lle luotiin alku henkilöbrändille, jonka avulla hänen on helppo jatkaa oman henkilöbrändinsä kehittämistä jatkossa.