IFC-MALLIN TUONNIN AUTOMATISOINTI UNITY-PELIMOOTTORIIN
Rönkä, Riku (2020)
Rönkä, Riku
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125441
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on testata ja perehtyä erilaisiin IFC-tiedostojen
tuontityökaluihin ja laajennuksiin koskien Unity-pelimoottoria, sekä saada ymmärrys rakennustietomallinnuksen hyödyistä. Opinnäytetyö tehdään Xamkin
oppivan rakentamisen hankkeelle. Työn tulokset ovat merkityksellisiä, koska
hankkeen kaikki mobiilisovellukset on tehty Unity-pelimoottorilla, joka ei tue
natiivisti IFC-tiedostoja.
Opinnäytetyöraportin alussa on teoriaa, jossa kerrotaan rakennustietomallinnuksen perusperiaatteista ja sen tuottamista hyödyistä kokonaisuudessaan.
Teoriaosuuden loppuosassa selostetaan, mikä on IFC ja mihin kaikkeen sitä
pystytään käyttämään.
Teoriaosuuden jälkeen alkaa Tridify BIM Tools:in esittely. Luvun alkuosassa
käydään läpi kokeiluversiot, tuotteen hinnoittelu, 3D-mallin optimointi, sekä
tuotteen tuominen Unityyn. Luvun loppuosassa tehdään pienimuotoinen demo
pelimaailmassa, joka sisältää toimistorakennuksen tietomallin, missä pystyy
liikkumaan ja tarkastelemaan mallin osia.
Tridify BIM Tools:in jälkeen esitellään Pixyz Software. Tässä luvussa kerrotaan tuotteen asentamisesta Unityyn, lisenssin aktivoimisesta, sekä mallin optimoinnista käyttäen ToolBoxia ja Rule Engineä.
Opinnäytetyöraportin loppuosassa pelimaailmassa oleva malli käännetään
verkkoselaimelle ja Androidille. Tässä luvussa vertaillaan molempien käännösversioiden plussia ja miinuksia.
Lopuksi on päätäntö, jossa kerrotaan opinnäytetyön tavoitteesta, onnistumisista, kehittymisestä, sekä sitä tehdessä ilmenevissä haasteissa. Päätäntöosassa osassa myös vertaillaan tuotteita keskenään.
tuontityökaluihin ja laajennuksiin koskien Unity-pelimoottoria, sekä saada ymmärrys rakennustietomallinnuksen hyödyistä. Opinnäytetyö tehdään Xamkin
oppivan rakentamisen hankkeelle. Työn tulokset ovat merkityksellisiä, koska
hankkeen kaikki mobiilisovellukset on tehty Unity-pelimoottorilla, joka ei tue
natiivisti IFC-tiedostoja.
Opinnäytetyöraportin alussa on teoriaa, jossa kerrotaan rakennustietomallinnuksen perusperiaatteista ja sen tuottamista hyödyistä kokonaisuudessaan.
Teoriaosuuden loppuosassa selostetaan, mikä on IFC ja mihin kaikkeen sitä
pystytään käyttämään.
Teoriaosuuden jälkeen alkaa Tridify BIM Tools:in esittely. Luvun alkuosassa
käydään läpi kokeiluversiot, tuotteen hinnoittelu, 3D-mallin optimointi, sekä
tuotteen tuominen Unityyn. Luvun loppuosassa tehdään pienimuotoinen demo
pelimaailmassa, joka sisältää toimistorakennuksen tietomallin, missä pystyy
liikkumaan ja tarkastelemaan mallin osia.
Tridify BIM Tools:in jälkeen esitellään Pixyz Software. Tässä luvussa kerrotaan tuotteen asentamisesta Unityyn, lisenssin aktivoimisesta, sekä mallin optimoinnista käyttäen ToolBoxia ja Rule Engineä.
Opinnäytetyöraportin loppuosassa pelimaailmassa oleva malli käännetään
verkkoselaimelle ja Androidille. Tässä luvussa vertaillaan molempien käännösversioiden plussia ja miinuksia.
Lopuksi on päätäntö, jossa kerrotaan opinnäytetyön tavoitteesta, onnistumisista, kehittymisestä, sekä sitä tehdessä ilmenevissä haasteissa. Päätäntöosassa osassa myös vertaillaan tuotteita keskenään.