Tiedolla johtamisen kehittäminen ammatillisessa erityisoppilaitoksessa: Raportointityökalu tiedolla johtamisen tukena
Kirjavainen, Marja (2020)
Kirjavainen, Marja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125429
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuoda tiedolla johtaminen osaksi Ammattiopisto Spesian arkea johtajien päätöksenteossa ja organisaation johtamisessa raportointityökalua hyödyntäen. Kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia kehittämisehdotukset tiedolla johtamiseen Ammattiopisto Spesiassa. Hankkeessa selvitettiin myös, millainen merkitys nykyisellä opintohallinnon raportointityökalulla on tiedolla johtamisen apuvälineenä mittaritietojen hyödyntämisessä. Tiedolla johtaminen on noussut organisaatioissa keskeiseksi osaksi johtamista. Ammatillisen koulutuksen reformi on muuttanut ammatillista koulutusta viime vuosina paljon. Rahoitusjärjestelmän uudistuttua oppilaitoksen rahoitukseen vaikuttavien tietojen reaaliaikainen seuraaminen ja ennakoiminen on tullut tärkeäksi. Vuonna 2018 toimintansa aloittaneella Ammattiopisto Spesialla ei ollut myöskään vielä ehtinyt syntyä rakenteita tiedolla johtamiseen, joten kehittämistyö oli ajankohtaista senkin vuoksi. Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta joudutti tätä muutosprosessia entisestään. Kehittämishankkeen tutkimuksellinen osio toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä tässä oli yksilö- sekä fokusryhmähaastattelu, joissa käytettiin hyödyksi tietojohtamisen arviointimallin teemoja. Kehittämishankkeessa laadittiin tiedolla johtamiseen kehittämisehdotuksia. Kehittämisehdotukset luokiteltiin kolmeen yläluokkaan, joita olivat toimintakulttuuri, tiedon hyödyntäminen ja järjestelmätaso. Kehittämishankkeessa osallistettiin johtoa leanmenetelmällä. Kehittämisehdotuksia käytiin yhdessä läpi ja täsmennettiin tietojohtamisen mittaristoa. Kehittämishankkeessa päästiin asetettuihin tavoitteisiin, joskin nykyisen opintohallinnon raportointityökalun riittämättömyys oppilaitoksen tarpeisiin tuli todennettua jo hankkeen aikana. Tarvitaan järjestelmä, jonka avulla saadaan integroitua tietoa eri järjestelmistä. Asioiden eteenpäin vieminen ja kehittämistyö jatkuvat organisaation sisällä. Kehittämishankkeen tuloksia pystytään hyödyntämään tässä prosessissa.