Konsumentbeteendet hos Generation X, Y och Z: En studie om olika generationers beteende i köpprocessen
Bjons, Julia (2020)
Bjons, Julia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125264
Tiivistelmä
Digitaalisen median myötä on yhä tärkeämpää olla tietoinen siitä, mitä Internetissä sanotaan ja tehdään. Uusia kuluttajakäyttäytymisiä on luotu, ja kuluttajat voivat vaikuttaa entistä enemmän ostoprosessiin. Kuluttajien käyttäytyminen voi myös vaihdella sukupolvien välillä, ja tämän oivaltaminen voi olla ratkaisevan tärkeää sen suhteen, kuinka tehokkaasti yritys voi markkinoinnillaan tavoittaa markkinan.
Tämä opinnäytetyö on tehty viestintätoimisto Bertills & Jungin toimeksiannosta. He halusivat saada paremman käsityksen siitä, kuinka kuluttajakäyttäytyminen eroaa sukupolvien välillä, sekä miten digitaalinen media on jättänyt jälkensä nykyiseen ostoprosessiin. Kolmen viimeisen sukupolven X:n, Y:n ja Z:n vertailusta muodostui siksi tutkittava aihe.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ostoprosessit eri sukupolvien välillä, ja jos näin on, millä tavalla. Tutkimukseen sisällytettiin myös kysymys siitä, muuttiko digitaalisten työkalujen lisääntynyt käyttö ostoprosessia.
Kyselytutkimuksen avulla luotiin kokonaiskuva aiheesta, ja tulokset vahvistavat, että kuluttajakäyttäytymisessä ja ostotoiminnassa on jossain määrin eroja, mutta myös paljon yhtäläisyyksiä. Vaikka monet yleensä kääntyvät muiden puoleen ostoprosessin aikana, olivatpa ne henkilökohtaisia, julkisia tai kaupallisia lähteitä, lopullinen ostopäätös ja kuluttajakäyttäytyminen perustuvat edelleen omiin käsityksiin ja kokemuksiin kaikkien sukupolvien keskuudessa.
Tämä opinnäytetyö on tehty viestintätoimisto Bertills & Jungin toimeksiannosta. He halusivat saada paremman käsityksen siitä, kuinka kuluttajakäyttäytyminen eroaa sukupolvien välillä, sekä miten digitaalinen media on jättänyt jälkensä nykyiseen ostoprosessiin. Kolmen viimeisen sukupolven X:n, Y:n ja Z:n vertailusta muodostui siksi tutkittava aihe.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ostoprosessit eri sukupolvien välillä, ja jos näin on, millä tavalla. Tutkimukseen sisällytettiin myös kysymys siitä, muuttiko digitaalisten työkalujen lisääntynyt käyttö ostoprosessia.
Kyselytutkimuksen avulla luotiin kokonaiskuva aiheesta, ja tulokset vahvistavat, että kuluttajakäyttäytymisessä ja ostotoiminnassa on jossain määrin eroja, mutta myös paljon yhtäläisyyksiä. Vaikka monet yleensä kääntyvät muiden puoleen ostoprosessin aikana, olivatpa ne henkilökohtaisia, julkisia tai kaupallisia lähteitä, lopullinen ostopäätös ja kuluttajakäyttäytyminen perustuvat edelleen omiin käsityksiin ja kokemuksiin kaikkien sukupolvien keskuudessa.