Tunnetaitojen harjoittelu osana Irti Huumeista ry:n hanketoimintaa
Närvänen, Ida; Puruskainen, Roosa (2020)
Närvänen, Ida
Puruskainen, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025235
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö liittyy Irti Huumeista ry:n kolmivuotiseen Oikeus turvalliseen arkeen -hankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on pyrkiä vaikuttamaan päihdeongelmien ylisukupolviseen kierteeseen ja antaa tukea vähintään vuoden kuntoutusprosessissa oleville perheille, joissa vanhempi tai vanhemmat ovat lopettaneet huumeiden käytön. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Irti Huumeista ry:n tarjoamia lapsilähtöisiä toimintoja tukemaan lapsen osallisuutta perheen toipumisprosessissa. Tarkoituksena oli suunnitella ja koota hankkeen työntekijöille tietoa ja käytännön työkaluja lasten kanssa tehtävään työhön.
Toiminnallisen opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu lasten osallisuuden edistämiseen perheiden päihdekuntoutusprosessissa, psykososiaalisen kehityksen osa-alueisiin, tunnesäätelyn kehittymiseen eri ikävaiheissa ja vanhempien päihteiden käytön vaikutukseen lapsuuden eri ikävaiheissa. Kehittämisen ja tiedonhankinnan menetelminä käytettiin aikaisempaa tutkimustietoa ja kirjallisuutta, yhteistyökumppanin kanssa käytyjä jatkuvia dialogisia keskusteluja ja arviointia. Tuotoksen materiaalit valittiin ja analysoitiin toiminnan analyysia hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Irti Huumeista ry:n henkilökunnan käyttöön suunniteltu verkkomuotoinen materiaalipankki lasten kanssa tehtävään käytännön työhön. Materiaalipankki sisältää tietoa ja toiminnallisia harjoitteita psykososiaalisen- ja sosiaalisen osallistumisen tukemisen viitekehysten osa-alueisiin, lasten itsetunnon tukemiseen sekä tunnetaitojen harjoitteluun.
Hyvät tunnetaidot vaikuttavat positiivisesti lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja tunnetaitojen harjoittelua voidaan tukea monien eri tahojen kautta. Keväällä 2020 puhjenneen COVID-19- viruksen aiheuttaman pandemian takia opinnäytetyöprosessia jouduttiin muokkaamaan. Jatkokehitys ideana on materiaalipankin pilotointi ja arviointi.
Toiminnallisen opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu lasten osallisuuden edistämiseen perheiden päihdekuntoutusprosessissa, psykososiaalisen kehityksen osa-alueisiin, tunnesäätelyn kehittymiseen eri ikävaiheissa ja vanhempien päihteiden käytön vaikutukseen lapsuuden eri ikävaiheissa. Kehittämisen ja tiedonhankinnan menetelminä käytettiin aikaisempaa tutkimustietoa ja kirjallisuutta, yhteistyökumppanin kanssa käytyjä jatkuvia dialogisia keskusteluja ja arviointia. Tuotoksen materiaalit valittiin ja analysoitiin toiminnan analyysia hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Irti Huumeista ry:n henkilökunnan käyttöön suunniteltu verkkomuotoinen materiaalipankki lasten kanssa tehtävään käytännön työhön. Materiaalipankki sisältää tietoa ja toiminnallisia harjoitteita psykososiaalisen- ja sosiaalisen osallistumisen tukemisen viitekehysten osa-alueisiin, lasten itsetunnon tukemiseen sekä tunnetaitojen harjoitteluun.
Hyvät tunnetaidot vaikuttavat positiivisesti lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja tunnetaitojen harjoittelua voidaan tukea monien eri tahojen kautta. Keväällä 2020 puhjenneen COVID-19- viruksen aiheuttaman pandemian takia opinnäytetyöprosessia jouduttiin muokkaamaan. Jatkokehitys ideana on materiaalipankin pilotointi ja arviointi.