Förutsättningar för tullbefrielse vid tillfällig införsel av transportmedel : med fokus på fritidsbåtar
Storm, Emil (2020)
Storm, Emil
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025226
Tiivistelmä
Veneilyalan yritykset eivät ole Suomessa harvinaisia. Nämä yritykset, kuten muutkin yritykset, ovat pitkälti Suomen ja EU:n lainsäädännön alaisia. Se, että yrityksiä säätelee lainsäädäntö, on epäilemättä hyvä asia, mutta se aiheuttaa myös ongelmia monille yrityksille. Suomen veneilyalalla on jatkuvasti ongelmia EU:n ulkopuolella rekisteröityjen veneiden sääntelyssä. Nämä ongelmat johtavat seurauksiin ja yritykset menettävät asiakkaita.
Yksi suurimmista ongelmista syntyy, kun EU:n ulkopuoliset kansalaiset varastoivat ja huoltavat suurempia veneitä Suomessa, koska veneitä ei saa ajaa kukaan muu kuin veneestä vastaava henkilö. Toisin sanoen yritysten työntekijät eivät saa käsitellä veneitä ilman vastuuhenkilön läsnäoloa. Jos he tekevät niin, he voivat joutua maksamaan arvonlisäveron veneestä Suomessa.
Työ sisältää tutkimuksen ja tarkoituksena oli selvittää, mitä erilaisilla tullimenettelyillä tarkoitetaan. Kun veneitä, joita ei ole rekisteröity EU:hun, saapuu Suomeen, ne asetetaan väliaikaisen maahantuonnin menettelyyn. Toisin sanoen tutkimus perustuu tullin sivustoihin, ja tulos on yhteenveto sekä johtopäätös, joka perustuu esitettyyn tietoon. Työn tarkoituksena oli selvittää, mitä tarkoitetaan väliaikaisen maahantuonnin menettelyllä ja tarkemmin sanottuna kuljetusvälineiden väliaikaisella maahantuonnilla täydellä vapautuksella tuontitulleista.
Yksi suurimmista ongelmista syntyy, kun EU:n ulkopuoliset kansalaiset varastoivat ja huoltavat suurempia veneitä Suomessa, koska veneitä ei saa ajaa kukaan muu kuin veneestä vastaava henkilö. Toisin sanoen yritysten työntekijät eivät saa käsitellä veneitä ilman vastuuhenkilön läsnäoloa. Jos he tekevät niin, he voivat joutua maksamaan arvonlisäveron veneestä Suomessa.
Työ sisältää tutkimuksen ja tarkoituksena oli selvittää, mitä erilaisilla tullimenettelyillä tarkoitetaan. Kun veneitä, joita ei ole rekisteröity EU:hun, saapuu Suomeen, ne asetetaan väliaikaisen maahantuonnin menettelyyn. Toisin sanoen tutkimus perustuu tullin sivustoihin, ja tulos on yhteenveto sekä johtopäätös, joka perustuu esitettyyn tietoon. Työn tarkoituksena oli selvittää, mitä tarkoitetaan väliaikaisen maahantuonnin menettelyllä ja tarkemmin sanottuna kuljetusvälineiden väliaikaisella maahantuonnilla täydellä vapautuksella tuontitulleista.