Hiukset ja karvat materiaaleina nykytaiteessa
Varjo, Fanny (2020)
Varjo, Fanny
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025223
Tiivistelmä
Käsittelen kirjallisessa opinnäytetyössäni hiusten ja muun karvan käyttöä materiaalina nykytaiteen kolmiulotteisissa teoksissa. Tarkastelen muutamien taiteilijoiden teosesimerkkien kautta, miten he käyttävät karva-aineksia kuten hiuksia, eläimen ja ihmisen kehonkarvoja, synteettisiä- ja luonnonkuituja. Tavoitteenani tutkielmassa on ottaa selville, kuinka karvamateriaali vaikuttaa teoksen tulkintaan ja sen koettavuuteen.
Tarkastelen hiusten ja karvamateriaalin kulttuurihistoriaa ymmärtääkseni niihin liittyviä merkityksiä ja oletuksia. Irrallaan ihmiskehosta hiukset herättävät vastenmielisiä ja houkuttelevia tuntemuksia. Tutkin tällaista kokemusta abjektin käsitteen kautta. Tavoitteenani on syventää ajatteluani hiuksista ja karvasta materiaalina nykytaiteen teoksissa, sillä itse käytän peitekarvoja kuvanveiston materiaalina.
Lopputulemana ymmärrän hiusten ja ihmisen kehonkarvojen sisältävän suunnattoman määrän merkityksiä, kun taas muiden eläinten karvaan suhtaudutaan neutraalimmin. Synteettisillä kuituhiuksilla on puolestaan anonymiteetti, sillä ne eivät ole eloperäistä materiaalia. Luonnonkuidut assosioituvat karvaan sisältämättä kulttuurillista latausta. Lopullinen päätelmäni on, että materiaalin alkuperä vaikuttaa teoksen lopulliseen koettavuuteen. This Bachelor’s thesis discusses hair as material in three-dimensional contemporary artwork. The thesis presents the work and techniques of various fine artists to use different hair material such as human and animal hair as well as synthetic and natural fibers. The focus of this thesis is on the artists’ methods to use different hair material and how the material affects the interpretation of the artwork.
The thesis researches the cultural history of hair to understand the meanings and assumptions associated with hair. The simultaneous aversion and attractiveness of hair detached from the corporeality is considered through the psychoanalytical theory of the term abjection.
As a result, hair contains an immense number of meanings; animal hair can be approached in a more neutral way. Synthetic fiber hair has anonymity since it has not grown in a living human being or other animal. Natural fibers associate with hair without containing cultural charge. As a conclusion, the origin of the observed material contributes to the experience of the artwork.
Tarkastelen hiusten ja karvamateriaalin kulttuurihistoriaa ymmärtääkseni niihin liittyviä merkityksiä ja oletuksia. Irrallaan ihmiskehosta hiukset herättävät vastenmielisiä ja houkuttelevia tuntemuksia. Tutkin tällaista kokemusta abjektin käsitteen kautta. Tavoitteenani on syventää ajatteluani hiuksista ja karvasta materiaalina nykytaiteen teoksissa, sillä itse käytän peitekarvoja kuvanveiston materiaalina.
Lopputulemana ymmärrän hiusten ja ihmisen kehonkarvojen sisältävän suunnattoman määrän merkityksiä, kun taas muiden eläinten karvaan suhtaudutaan neutraalimmin. Synteettisillä kuituhiuksilla on puolestaan anonymiteetti, sillä ne eivät ole eloperäistä materiaalia. Luonnonkuidut assosioituvat karvaan sisältämättä kulttuurillista latausta. Lopullinen päätelmäni on, että materiaalin alkuperä vaikuttaa teoksen lopulliseen koettavuuteen.
The thesis researches the cultural history of hair to understand the meanings and assumptions associated with hair. The simultaneous aversion and attractiveness of hair detached from the corporeality is considered through the psychoanalytical theory of the term abjection.
As a result, hair contains an immense number of meanings; animal hair can be approached in a more neutral way. Synthetic fiber hair has anonymity since it has not grown in a living human being or other animal. Natural fibers associate with hair without containing cultural charge. As a conclusion, the origin of the observed material contributes to the experience of the artwork.