Maskiventilaation ja intubaatiossa avustamisen osaamisen arviointi : Numeeristen arviointikriteerien laatiminen näyttökokeisiin.
Halonen, Santeri; Yli-Kujala, Antti (2020)
Halonen, Santeri
Yli-Kujala, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025213
Tiivistelmä
Hengityksen turvaaminen on keskeisimpiä taitoja, mitä sairaanhoitajan tulee hallita. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että hoidon alussa hengityksen huomiotta jättäminen voi myöhemmin vaikeuttaa potilaan toipumista ja sen seurauksia on jälkikäteen vaikea korjata. Savonia-ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaopiskelijat harjoittelevat hengitystien ja hengityksen turvaamista mm. perioperatiivisen hoitotyön opintojaksolla.
Yleissairaanhoitajan (180 op) ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittäminen -hankkeessa (yleSHarviointi 2020) on ollut tavoitteena kehittää sairaanhoitajakoulutusta järjestävien ammattikorkeakoulujen (N=21) kesken yhtenevä osaamisen arviointi. Näin kehitetään sairaanhoitajakoulutuksen laatua sekä parannetaan potilasturvallisuutta. Hankkeen myötä käyttöön on tulossa kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön opintojaksolle kliinisen ydinosaamisen sisältöalueen osaamista arvioiva näyttökoe. Tutkimuksissa on todettu, että kliinisiä taitoja mittaavissa kokeissa tulisi olla objektiivinen ja strukturoitu arviointi. Muulloin opiskelijoiden taitoja ei voida luotettavasti mitata ja tämä saattaa pahimmillaan johtaa potilasturvallisuuden vaarantamiseen. Sairaanhoitajaopintoihin ei ole tähän mennessä sisältynyt tallaista objektiivista ja strukturoitua valtakunnallista osaamisen arviointia, vaan ammattikorkeakoulut ovat päättäneet tästä itsenäisesti.
Kehittämistyön tarkoituksena on tuottaa numeerinen arvosanakriteeristö maskiventilaation ja intubaatiossa avustamisen arviointiin. Tavoitteena on edistää opiskelijoiden osaamisen objektiivista numeerista arviointia. Kehittämistyössä analysoitiin tutkimustietoa, jonka pohjalta laadittiin arviointitaulukot kahteen eri näyttökokeeseen. Arviointitaulukot perustuvat yleSHarviointi-hankkeessa laadittuihin kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön kliinisen ydinosaamisen näyttökokeisiin, sekä saatavilla olleeseen teoriatietoon. Raportissa käsitellään laadukkaan arvioinnin merkitystä opiskelijalle sekä opetuksen laadun mittaamiseen. Arviointikriteerit tuotettiin laadukkaasti, selkeästi ja niiden käytettävyyteen kiinnitettiin huomiota.
Kehittämistyössä tuotettu numeerinen osaamisen arviointiasteikko tulee Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön, sekä mahdollisesti sitä hyödynnetään osana yleSHarviointi-hanketta. Kehittämistyö on tärkeä, sillä tällä hetkellä Suomessa ei ole kansallisesti yhtenevää maskiventilaation ja intuboinnin numeerista arviointiasteikkoa sairaanhoidon opiskelijoille. Laadukkailla arviointitaulukoilla voidaan varmistaa osaamisen yhtenevä ja laadukas mittaaminen. Helppokäyttöiset ja yksiselitteiset taulukot mahdollistavat objektiivisen ja toistettavan arvioinnin jokaiselle opiskelijalle.
Savonia-ammattikorkeakoulu hyödyntää kehittämistyötä sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen näyttökokeissa perioperatiivisen hoitotyön opintojaksolla. Kehittämistyöstä on hyötyä kaikille Savonia-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille sekä mahdollisesti myös valtakunnallisesti. Jatkossa näyttökokeiden tehokkuutta ja arviointia tulisi tutkia laajemmin, sillä tällä hetkellä niiden tehokkuudesta ja arviointimenetelmien toimivuudesta on saatavilla rajoitetusti tietoa.
Yleissairaanhoitajan (180 op) ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittäminen -hankkeessa (yleSHarviointi 2020) on ollut tavoitteena kehittää sairaanhoitajakoulutusta järjestävien ammattikorkeakoulujen (N=21) kesken yhtenevä osaamisen arviointi. Näin kehitetään sairaanhoitajakoulutuksen laatua sekä parannetaan potilasturvallisuutta. Hankkeen myötä käyttöön on tulossa kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön opintojaksolle kliinisen ydinosaamisen sisältöalueen osaamista arvioiva näyttökoe. Tutkimuksissa on todettu, että kliinisiä taitoja mittaavissa kokeissa tulisi olla objektiivinen ja strukturoitu arviointi. Muulloin opiskelijoiden taitoja ei voida luotettavasti mitata ja tämä saattaa pahimmillaan johtaa potilasturvallisuuden vaarantamiseen. Sairaanhoitajaopintoihin ei ole tähän mennessä sisältynyt tallaista objektiivista ja strukturoitua valtakunnallista osaamisen arviointia, vaan ammattikorkeakoulut ovat päättäneet tästä itsenäisesti.
Kehittämistyön tarkoituksena on tuottaa numeerinen arvosanakriteeristö maskiventilaation ja intubaatiossa avustamisen arviointiin. Tavoitteena on edistää opiskelijoiden osaamisen objektiivista numeerista arviointia. Kehittämistyössä analysoitiin tutkimustietoa, jonka pohjalta laadittiin arviointitaulukot kahteen eri näyttökokeeseen. Arviointitaulukot perustuvat yleSHarviointi-hankkeessa laadittuihin kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön kliinisen ydinosaamisen näyttökokeisiin, sekä saatavilla olleeseen teoriatietoon. Raportissa käsitellään laadukkaan arvioinnin merkitystä opiskelijalle sekä opetuksen laadun mittaamiseen. Arviointikriteerit tuotettiin laadukkaasti, selkeästi ja niiden käytettävyyteen kiinnitettiin huomiota.
Kehittämistyössä tuotettu numeerinen osaamisen arviointiasteikko tulee Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön, sekä mahdollisesti sitä hyödynnetään osana yleSHarviointi-hanketta. Kehittämistyö on tärkeä, sillä tällä hetkellä Suomessa ei ole kansallisesti yhtenevää maskiventilaation ja intuboinnin numeerista arviointiasteikkoa sairaanhoidon opiskelijoille. Laadukkailla arviointitaulukoilla voidaan varmistaa osaamisen yhtenevä ja laadukas mittaaminen. Helppokäyttöiset ja yksiselitteiset taulukot mahdollistavat objektiivisen ja toistettavan arvioinnin jokaiselle opiskelijalle.
Savonia-ammattikorkeakoulu hyödyntää kehittämistyötä sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen näyttökokeissa perioperatiivisen hoitotyön opintojaksolla. Kehittämistyöstä on hyötyä kaikille Savonia-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille sekä mahdollisesti myös valtakunnallisesti. Jatkossa näyttökokeiden tehokkuutta ja arviointia tulisi tutkia laajemmin, sillä tällä hetkellä niiden tehokkuudesta ja arviointimenetelmien toimivuudesta on saatavilla rajoitetusti tietoa.