Digitaalisen alustan hyödyntäminen sisältömarkkinoinnissa: Case Natura Viva
Kekomäki, Kalle (2020)
Kekomäki, Kalle
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924960
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Natura Vivan sisältömarkkinointia ja tehostaa uuden digitaalisen alustan käyttöä. Yrityksessä otettiin käyttöön Outdooractiven sisällönhallintajärjestelmä, johon tuotettiin osana opinnäytetyötä esimerkiksi tekstisisältöä, sekä piirrettiin karttapohjille reittijälkiä. Työn toimeksiantajana toimi Ellare Oy, joka on saksalaislähtöisen Outdooractive-ohjelmistoyrityksen edustaja Suomessa.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui toimintatutkimus ja kehittämishanketta vietiin eteenpäin seuraavien tutkimuskysymysten avulla: Miten yrityksen sisältömarkkinointia saadaan tehostettua näkyvyyden kasvattamiseksi uuden digitaalisen alustan käytöllä? Miten matkailualan yritys voi paremmin hyötyä kansainvälisen alustan tarjoamista mahdollisuuksista? Miten käyttökokemusta voidaan parantaa keskittymällä asiakaspolun ongelmakohtiin?
Kehittämishankkeessa pyrittiin löytämään keinoja uusien digitaalisten ratkaisujen hyödyntämiseen matkailualan yrityksen sisältömarkkinoinnissa ja kehittämään erityisesti kansainvälistä markkinointia. Keskeinen tekijä työssä oli myös tarjota yritykselle näkökulmia asiakaspolun kehittämiseen hyödyntäen uutta alustaa, sekä tuoda esille sisältötyön organisointiin liittyviä asioita tulevaisuuden projekteja varten.
Opinnäytetyössä saatiin uudelle alustalle luotua reittikuvauksia ja kohdetietoja, sekä arvioitua yrityksen verkkonäkyvyyttä ja digitaalisen palvelupolun toimivuutta. Yritykselle tuotettiin jatkokehityksen avuksi ohjeistus Outdooractiven käyttöön, sekä ideoitiin ratkaisuja palvelupolun kehittämiseen. Työssä löydettiin käytettävyyteen liittyviä ongelmakohtia, sekä määriteltiin Outdooractiven näkyvyysverkoston parempaan hyödyntämiseen tähtääviä toimenpiteitä.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui toimintatutkimus ja kehittämishanketta vietiin eteenpäin seuraavien tutkimuskysymysten avulla: Miten yrityksen sisältömarkkinointia saadaan tehostettua näkyvyyden kasvattamiseksi uuden digitaalisen alustan käytöllä? Miten matkailualan yritys voi paremmin hyötyä kansainvälisen alustan tarjoamista mahdollisuuksista? Miten käyttökokemusta voidaan parantaa keskittymällä asiakaspolun ongelmakohtiin?
Kehittämishankkeessa pyrittiin löytämään keinoja uusien digitaalisten ratkaisujen hyödyntämiseen matkailualan yrityksen sisältömarkkinoinnissa ja kehittämään erityisesti kansainvälistä markkinointia. Keskeinen tekijä työssä oli myös tarjota yritykselle näkökulmia asiakaspolun kehittämiseen hyödyntäen uutta alustaa, sekä tuoda esille sisältötyön organisointiin liittyviä asioita tulevaisuuden projekteja varten.
Opinnäytetyössä saatiin uudelle alustalle luotua reittikuvauksia ja kohdetietoja, sekä arvioitua yrityksen verkkonäkyvyyttä ja digitaalisen palvelupolun toimivuutta. Yritykselle tuotettiin jatkokehityksen avuksi ohjeistus Outdooractiven käyttöön, sekä ideoitiin ratkaisuja palvelupolun kehittämiseen. Työssä löydettiin käytettävyyteen liittyviä ongelmakohtia, sekä määriteltiin Outdooractiven näkyvyysverkoston parempaan hyödyntämiseen tähtääviä toimenpiteitä.