Evondos-palvelun käyttäjäkokemukset Hämeenlinnan kotihoidossa
Aaltonen, Riina (2020)
Aaltonen, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524290
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada käyttäjäkokemuksia Hämeenlinnan kaupungin kotihoidon asiakkailta, joilla on käytössä Evondos-palvelu. Evondos on Suomessa kehitetty lääkeannostelurobotti. Evondos-palvelu koostuu Evondos E300 lääkeannostelurobotista ja etähoitojärjestelmästä.
Tavoitteena oli saada tietoa, minkälaista hyötyä asiakkaalle on ollut Evondos-palvelusta, miten Evondos-palvelu on auttanut asiakkaan toimintakykyä ja minkälaista tukea asiakas on saanut Evondos-palvelun käyttöön liittyen. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin ikäihmisten palvelujen kanssa. Opinnäytetyöllä pyritään saamaan tuloksia, joita voidaan hyödyntää ikäihmisten palvelujen kehittämisessä.
Kirjallisuuskatsauksessa perehdytään ikäihmisten kotihoitoon, ikäihmisten turvalliseen lääkehoitoon ja teknologiaan ikääntyneiden tukena. Opinnäytetyön menetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus, koska haluttiin saada tietoa asiakaskokemuksista. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna puhelimitse ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tuloksina selvisi, että käyttäjien kokemusten mukaan Evondos-palvelu lisäsi lääkehoidon turvallisuutta, vaatii sitoutumista käyttäjältään sekä yleisesti käyttäjät ovat tyytyväisiä Evondos-palveluun. Lisäksi kotihoidolta saatu ohjaus koettiin riittäväksi sekä tarpeen tullen apua saatiin nopeasti. Haastattelujen perusteella käyttäjien toimintakyky oli säilynyt samana tai parantunut.
Haastattelussa saatiin tavoitteille vastaukset. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että käyttäjät ovat tyytyväisiä Evondos-palveluun ja siitä on ollut enemmän hyötyä kuin haittaa käyttäjilleen. Kehittämisehdotuksena näkisin, että palvelua pitäisi suunnitella yksilöllisesti, koska se vaatii sitoutumista käyttäjältään. Näin voidaan ottaa huomioon esimerkiksi asiakkaan päivärytmi.
Tavoitteena oli saada tietoa, minkälaista hyötyä asiakkaalle on ollut Evondos-palvelusta, miten Evondos-palvelu on auttanut asiakkaan toimintakykyä ja minkälaista tukea asiakas on saanut Evondos-palvelun käyttöön liittyen. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin ikäihmisten palvelujen kanssa. Opinnäytetyöllä pyritään saamaan tuloksia, joita voidaan hyödyntää ikäihmisten palvelujen kehittämisessä.
Kirjallisuuskatsauksessa perehdytään ikäihmisten kotihoitoon, ikäihmisten turvalliseen lääkehoitoon ja teknologiaan ikääntyneiden tukena. Opinnäytetyön menetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus, koska haluttiin saada tietoa asiakaskokemuksista. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna puhelimitse ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tuloksina selvisi, että käyttäjien kokemusten mukaan Evondos-palvelu lisäsi lääkehoidon turvallisuutta, vaatii sitoutumista käyttäjältään sekä yleisesti käyttäjät ovat tyytyväisiä Evondos-palveluun. Lisäksi kotihoidolta saatu ohjaus koettiin riittäväksi sekä tarpeen tullen apua saatiin nopeasti. Haastattelujen perusteella käyttäjien toimintakyky oli säilynyt samana tai parantunut.
Haastattelussa saatiin tavoitteille vastaukset. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että käyttäjät ovat tyytyväisiä Evondos-palveluun ja siitä on ollut enemmän hyötyä kuin haittaa käyttäjilleen. Kehittämisehdotuksena näkisin, että palvelua pitäisi suunnitella yksilöllisesti, koska se vaatii sitoutumista käyttäjältään. Näin voidaan ottaa huomioon esimerkiksi asiakkaan päivärytmi.