Urapolulla jokainen risteys on mahdollisuus
Hietaniemi, Päivi (2020)
Hietaniemi, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424090
Tiivistelmä
Uraohjaus on ammattikorkeakouluissa arkea, johon liittyvät käsitteet ammatillisen identiteetin rakentaminen ja urasuunnittelutaitojen kehittäminen. Siihen liittyvät yksilöllisten urapolkujen muodostuminen ja niille ohjaaminen. Uraohjaus on keino ohjata opiskelijaa kohti ammatillisia tavoitteita.
Ammatillisten tavoitteiden saavuttaminen ja opiskelijan onnistunut työelämään siirtyminen on yksi merkki onnistuneesta uraohjauksesta ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyössä lähdettiin miettimään kehittämisideoita Humanistisen ammattikorkeakoulun uraohjauksen tueksi. Uraohjauksen toteutumista tutkittiin teemahaastatteluiden avulla. Yhteisöpedagogi monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia kuulemalla saatiin aineistoa viiden opiskelijan näkökulmasta.
Tästä aineistosta nostettiin kehittämisideoita koskien tilaajana toiminutta Humanistista ammattikorkeakoulua ja sen uraohjausta. Näitä kehittämisideoita voidaan käyttää myös laajemmin uraohjauksen kehittämisen tukena eri oppilaitoksissa.
Opinnäytetyön aineiston kautta uraohjauksen kehittämisen kohteiksi havaittiin tarve uraohjaussanan selkiyttämiselle ja sen olemassaolon näkyvämmäksi tekemiselle.
Aineiston kautta myös huomattiin, että valmennustiimien mahdollisuudet uraohjauksen toimijoina tulisi ottaa Humanistisessa ammattikorkeakoulussa paremmin käyttöön.
Kehittämistyönä syntyi ”Humak, uraohjausta monella tasolla” huoneentaulu, josta selviää uraohjauksen kokonaisuus ja integroituminen yhteisöpedagogi opintoihin Humanistisessa ammattikorkeakoulussa.
Toinen työn kehittämisnäkökulma liittyi monimuoto-opiskelijoihin ja verkkoympäristöön. Valmennustiimien ryhmäytymisen tueksi tulisi mahdollistaa erilaisten yhteydenpitovälineiden helppo käyttöönottaminen.
Valmennustiimien keskinäisten urakokemusten laajempi jakaminen ja vertaistuutorointi ajatuksen liittäminen mukaan uraohjauksen käytäntöihin olisi hyödyllistä niin opiskelijoille kuin oppilaitoksellekin.
Uraohjauksen ajatuksen tulisi kulkea mukana koko opintojen ajan. Tämä luo opiskelulle ja tulevalle uralle selkeät tavoitteet. Näitä tavoitteita valmennustiimi aktiivisena toimijana voi tukea ja vahvistaa.
Ammatillisten tavoitteiden saavuttaminen ja opiskelijan onnistunut työelämään siirtyminen on yksi merkki onnistuneesta uraohjauksesta ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyössä lähdettiin miettimään kehittämisideoita Humanistisen ammattikorkeakoulun uraohjauksen tueksi. Uraohjauksen toteutumista tutkittiin teemahaastatteluiden avulla. Yhteisöpedagogi monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia kuulemalla saatiin aineistoa viiden opiskelijan näkökulmasta.
Tästä aineistosta nostettiin kehittämisideoita koskien tilaajana toiminutta Humanistista ammattikorkeakoulua ja sen uraohjausta. Näitä kehittämisideoita voidaan käyttää myös laajemmin uraohjauksen kehittämisen tukena eri oppilaitoksissa.
Opinnäytetyön aineiston kautta uraohjauksen kehittämisen kohteiksi havaittiin tarve uraohjaussanan selkiyttämiselle ja sen olemassaolon näkyvämmäksi tekemiselle.
Aineiston kautta myös huomattiin, että valmennustiimien mahdollisuudet uraohjauksen toimijoina tulisi ottaa Humanistisessa ammattikorkeakoulussa paremmin käyttöön.
Kehittämistyönä syntyi ”Humak, uraohjausta monella tasolla” huoneentaulu, josta selviää uraohjauksen kokonaisuus ja integroituminen yhteisöpedagogi opintoihin Humanistisessa ammattikorkeakoulussa.
Toinen työn kehittämisnäkökulma liittyi monimuoto-opiskelijoihin ja verkkoympäristöön. Valmennustiimien ryhmäytymisen tueksi tulisi mahdollistaa erilaisten yhteydenpitovälineiden helppo käyttöönottaminen.
Valmennustiimien keskinäisten urakokemusten laajempi jakaminen ja vertaistuutorointi ajatuksen liittäminen mukaan uraohjauksen käytäntöihin olisi hyödyllistä niin opiskelijoille kuin oppilaitoksellekin.
Uraohjauksen ajatuksen tulisi kulkea mukana koko opintojen ajan. Tämä luo opiskelulle ja tulevalle uralle selkeät tavoitteet. Näitä tavoitteita valmennustiimi aktiivisena toimijana voi tukea ja vahvistaa.