Oikeaoppinen käsihygienia, opetusvideo 1.-luokkalaisille
Murtolahti, Tessa; Lång, Crista; Jaapakallio, Kati (2020)
Murtolahti, Tessa
Lång, Crista
Jaapakallio, Kati
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323731
Tiivistelmä
Käsihygienialla tarkoitetaan niitä toimenpiteitä, joilla estetään mikrobien siirtymistä käsien kautta. Hyvällä käsihygienialla on tärkeä rooli infektioiden torjunnassa. Optimaalisen käsihygienian saavuttamiseksi on tärkeää tuntea oikeaoppinen käsienpesutekniikka. Etenkin vuonna 2020 saapuneen maailmanlaajuisen COVID-19 pandemian myötä opinnäytetyömme ajankohtaisuus ja tärkeys korostuu entisestään. Kohderyhmämme 1. luokkalaiset vielä opettelevat itsenäistä hygieniasta huolehtimista, joten käsihygienian opettaminen on heille erityisen hyödyllistä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä opetusvideo käsihygienian tärkeydestä ja sen oikeaoppisesta toteutuksesta. Opetusvideossa kerrotaan kohderyhmälle sopivalla tavalla taudinaiheuttajista, käsien oikeaoppisen pesun vaiheista ja tilanteista, joissa kädet tulisi pestä. Opetusvideo on suunniteltu visuaalisesti selkeäksi kokonaisuudeksi animaatioineen ja sen teossa on huomioitu ikäryhmän tarpeet. Oppilaat antoivat opetusvideosta palautetta ikätasoiseksi muokatun hymiö-palautelomakkeen avulla. Luokanopettajalta kerättiin erillinen palaute sähköpostitse pienimuotoisella kyselylomakkeella.
Luokanopettajan mukaan opetusvideo oli herättänyt keskustelua oppilaiden kesken. Opettajan mielestä opetusvideo oli ikätasoinen, hauska sekä opettavainen. Palautelomakkeiden avulla oppilailta kerätystä palautteesta kävi ilmi, että he olivat pitäneet videosta, oppineet sen avulla jotain uutta ja pitivät videon avulla oppimisesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä opetusvideo käsihygienian tärkeydestä ja sen oikeaoppisesta toteutuksesta. Opetusvideossa kerrotaan kohderyhmälle sopivalla tavalla taudinaiheuttajista, käsien oikeaoppisen pesun vaiheista ja tilanteista, joissa kädet tulisi pestä. Opetusvideo on suunniteltu visuaalisesti selkeäksi kokonaisuudeksi animaatioineen ja sen teossa on huomioitu ikäryhmän tarpeet. Oppilaat antoivat opetusvideosta palautetta ikätasoiseksi muokatun hymiö-palautelomakkeen avulla. Luokanopettajalta kerättiin erillinen palaute sähköpostitse pienimuotoisella kyselylomakkeella.
Luokanopettajan mukaan opetusvideo oli herättänyt keskustelua oppilaiden kesken. Opettajan mielestä opetusvideo oli ikätasoinen, hauska sekä opettavainen. Palautelomakkeiden avulla oppilailta kerätystä palautteesta kävi ilmi, että he olivat pitäneet videosta, oppineet sen avulla jotain uutta ja pitivät videon avulla oppimisesta.