Kuntavaaliehdokkaan viestintäsuunnitelma
Tuisku, Sofia (2020)
Tuisku, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323726
Tiivistelmä
Henkilöbrändin rakentaminen on pitkä prosessi, jota ei voi aloittaa liian aikaisin. Kun henkilöbrändiä rakennetaan poliitikolle, pitkäjänteisyys ja suunnittelu korostuvat entisestään: politiikassa ei ole pikavoittoja. Siksi viestinnän suunnittelu on poliitikolle erittäin tärkeää. Tässä työssä syntyi viestintäsuunnitelma kuntavaaliehdokkaalle kevään 2021 kuntavaaleihin.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, raportista ja itse tuotoksesta eli viestintäsuunnitelmasta. Raportin teoriaosuus esittelee henkilöbrändin rakentamista ja markkinointiviestinnän suunnittelun malleja. Teoriassa käsitellään myös poliittista viestintää, jonka asetelma on alkanut muistuttaa yhä enemmän yritysten markkinointia. Myös politiikassa erottaudutaan brändeillä ja määritellään kohderyhmät. Siksi markkinointiviestinnän suunnittelun mallit sopivat hyvin poliittiseen viestintään.
Tässä työssä syntynyt viestintäsuunnitelma keskittyy digitaaliseen markkinointiviestintään, ja siksi markkinointiviestinnän suunnittelua käsitellään erityisesti digitaalisen viestinnän kannalta. Teoriaosuudessa on esitelty digitaalisen markkinointiviestinnän osa-alueet, jotka sopivat poliitikon henkilöbrändin rakentamiseen. Sosiaalisesta mediasta on tullut keskeinen vaalikampanjoinnin kanava, jossa voi hyödyntää henkilöbrändäyksen taktiikoita.
Työssä laadittu viestintäsuunnitelma on rakennettu SOSTAC-mallin mukaan, joka on erityisesti digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelun malli. Sovellettavuutensa ansiosta malli sopi hyvin myös kampanjaviestinnän suunnitteluun. Siinä yhdistyvät sujuvasti työssä esitellyt henkilöbrändin ja viestinnän suunnittelun elementit ja siksi se toimi loogisena pohjana työn suunnitelmalle.
Viestintäsuunnitelma koostuu kuudesta osasta, jotka ovat tilannekuva, tavoitteet, strategia, taktiikat, toimet ja seuranta. Näiden osioiden tekeminen on selostettu raportissa.
Työssä syntynyt viestintäsuunnitelma vastaa kysymyksiin siitä, millaisia digitaalisen markkinoinnin kanavia kannattaa käyttää henkilöbrändin rakentamiseen, millaisia elementtejä kannattaa sisällyttää viestintäsuunnitelmaan ja millaisia keinoja kannattaa käyttää nimenomaan poliittisessa kampanjassa.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, raportista ja itse tuotoksesta eli viestintäsuunnitelmasta. Raportin teoriaosuus esittelee henkilöbrändin rakentamista ja markkinointiviestinnän suunnittelun malleja. Teoriassa käsitellään myös poliittista viestintää, jonka asetelma on alkanut muistuttaa yhä enemmän yritysten markkinointia. Myös politiikassa erottaudutaan brändeillä ja määritellään kohderyhmät. Siksi markkinointiviestinnän suunnittelun mallit sopivat hyvin poliittiseen viestintään.
Tässä työssä syntynyt viestintäsuunnitelma keskittyy digitaaliseen markkinointiviestintään, ja siksi markkinointiviestinnän suunnittelua käsitellään erityisesti digitaalisen viestinnän kannalta. Teoriaosuudessa on esitelty digitaalisen markkinointiviestinnän osa-alueet, jotka sopivat poliitikon henkilöbrändin rakentamiseen. Sosiaalisesta mediasta on tullut keskeinen vaalikampanjoinnin kanava, jossa voi hyödyntää henkilöbrändäyksen taktiikoita.
Työssä laadittu viestintäsuunnitelma on rakennettu SOSTAC-mallin mukaan, joka on erityisesti digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelun malli. Sovellettavuutensa ansiosta malli sopi hyvin myös kampanjaviestinnän suunnitteluun. Siinä yhdistyvät sujuvasti työssä esitellyt henkilöbrändin ja viestinnän suunnittelun elementit ja siksi se toimi loogisena pohjana työn suunnitelmalle.
Viestintäsuunnitelma koostuu kuudesta osasta, jotka ovat tilannekuva, tavoitteet, strategia, taktiikat, toimet ja seuranta. Näiden osioiden tekeminen on selostettu raportissa.
Työssä syntynyt viestintäsuunnitelma vastaa kysymyksiin siitä, millaisia digitaalisen markkinoinnin kanavia kannattaa käyttää henkilöbrändin rakentamiseen, millaisia elementtejä kannattaa sisällyttää viestintäsuunnitelmaan ja millaisia keinoja kannattaa käyttää nimenomaan poliittisessa kampanjassa.