Miehittämättömät ilma-alukset toisen asteen koulutuksessa
Jalaja, Teemu (2020)
Jalaja, Teemu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223705
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia, miten miehittämättömien ilma-alusten käyttöä tulisi kouluttaa toisen asteen koulutuksessa. Työssä tutkittiin mitä haasteita alalla työskentelevillä oli ollut heidän aloittaessaan miehittämättömien järjestelmien käytön, ja mitä koulutusta he olisivat kaivanneet alalle ryhtyessään. Työn tilaajana oli Länsirannikon Koulutus Oy WinNova. WinNova järjestää toisen asteen ammatillista perus-, lisä- ja täydennyskoulutusta, oppisopimuskoulutusta sekä muuta ammatillista koulutusta.
Työ aloitettiin luomalla katsaus alan nykytilaan. Tuloksena syntyi kuva vallitsevasta lainsäädännöstä, koulutustilanteesta, markkinatilanteesta sekä tulevaisuuden näkymistä. Lähdemateriaalia tutkittiin käyttämällä dokumenttianalyysia ja tuloksia käytettiin tutkimuksen haastattelukysymysten asettamisessa sekä koulutussuunnitelman suunnittelussa.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Haastatteluista tunnistettiin yhteisiä osaamistarpeita ja niistä valikoitiin toistuvat aihealueet vietäväksi koulutussuunnitelmaan. Koulutussuunnitelmaa voidaan hyödyntää toisen asteen opetuksessa. Haastateltavat valikoitiin aloilta, joille WinNova tarjoaa koulutusta. Keskeisimmät osaamistarpeet tunnistettiin 22 haastattelun jälkeen. Haastateltavista 10 oli viranomaisia.
Työn tuloksena tunnistettujen osaamistarpeiden perusteella suunniteltiin WinNovan koulutustarjontaan tulevan miehittämättömät ilma-alukset-tutkinnonosan ammattitaitovaatimusten, arviointikriteerien ja ammattitaidon osoittamistavat. Koulutuksen aloittava vastuuopettaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia suunnitellessaan koulutuksen tarkempaa sisältöä.
Työ aloitettiin luomalla katsaus alan nykytilaan. Tuloksena syntyi kuva vallitsevasta lainsäädännöstä, koulutustilanteesta, markkinatilanteesta sekä tulevaisuuden näkymistä. Lähdemateriaalia tutkittiin käyttämällä dokumenttianalyysia ja tuloksia käytettiin tutkimuksen haastattelukysymysten asettamisessa sekä koulutussuunnitelman suunnittelussa.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Haastatteluista tunnistettiin yhteisiä osaamistarpeita ja niistä valikoitiin toistuvat aihealueet vietäväksi koulutussuunnitelmaan. Koulutussuunnitelmaa voidaan hyödyntää toisen asteen opetuksessa. Haastateltavat valikoitiin aloilta, joille WinNova tarjoaa koulutusta. Keskeisimmät osaamistarpeet tunnistettiin 22 haastattelun jälkeen. Haastateltavista 10 oli viranomaisia.
Työn tuloksena tunnistettujen osaamistarpeiden perusteella suunniteltiin WinNovan koulutustarjontaan tulevan miehittämättömät ilma-alukset-tutkinnonosan ammattitaitovaatimusten, arviointikriteerien ja ammattitaidon osoittamistavat. Koulutuksen aloittava vastuuopettaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia suunnitellessaan koulutuksen tarkempaa sisältöä.