X- ja Z-sukupolvien ostokäyttäytymisen eroavaisuudet sosiaalisessa mediassa
Oikarinen, Iida (2020)
Oikarinen, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223661
Tiivistelmä
Sosiaalisella medialla on tänä päivänä merkittävä rooli kuluttajien ostokäyttäytymisessä sekä ostopäätöksien tekemisessä. Sosiaalinen media on luonut yrityksille täysin uuden kanavan mainostaa sekä kohdentaa tuotteita ja palveluita kuluttajille. Koko maailmaan vaikuttanut koronaviruspandemia on asettanut kuluttajat ja yritykset täysin uudenlaiseen tilanteeseen, jota ei ennen olla nähty.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, onko X- ja Z-sukupolvien ostokäyttäytymisessä eroavaisuuksia sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisäksi selvittää, miten sosiaalisessa mediassa nähtävä mainonta vaikuttaa näiden kahden eri elämäntilanteessa olevan sukupolven ostopäätöksiin. Nollahypoteesina H0 oli, että X- ja Z-sukupolvien ostokäyttäytymisessä sosiaalisessa mediassa on eroavaisuuksia. Vastahypoteesina H1 oli, että X- ja Z-sukupolvien ostokäyttäytymisessä sosiaalisessa mediassa ei ole eroavaisuuksia. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, johon osallistui yhteensä 263 henkilöä. Kysely julkaistiin toukokuussa 2020 koronatilanteen aikana. Kyselytutkimuksen tilastollisena testinä käytettiin Khiin neliö -testiä.
Tämän tutkimusaineiston osalta nollahypoteesi pitää paikkansa ja eroavaisuudet ovat selkeät. Sosiaalisessa mediassa nähtävä mainonta on lisännyt Z-sukupolven ostotarpeita X-sukupolvea enemmän. Z-sukupolvi kokee X-sukupolvea hyödyllisemmäksi kohdennetun mainonnan sosiaalisessa mediassa. Z-sukupolvi tekee X-sukupolvea herkemmin ostopäätöksen sosiaalisessa mediassa nähdyn mainoksen perusteella. Muut kuluttajat ja sosiaalisen median vaikuttajat vaikuttavat enemmän Z-sukupolven ostopäätöksiin kuin X-sukupolven. Koronatilanne on lisännyt enemmän Z-sukupolven ostotarpeita. Molemmat sukupolvet tekevät sosiaalisessa mediassa ostopäätöksiä ja koronatilanteen aikana X-sukupolvelle verkosta ostamisen merkitys on lisääntynyt. Tämän tutkimusaineiston perusteella sukupolvien eroavaisuudet ostokäyttäytymisessä ovat selkeät ja yritysten on syytä ottaa ne huomioon suunniteltaessa markkinointitoimenpiteitä sosiaalisessa mediassa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, onko X- ja Z-sukupolvien ostokäyttäytymisessä eroavaisuuksia sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisäksi selvittää, miten sosiaalisessa mediassa nähtävä mainonta vaikuttaa näiden kahden eri elämäntilanteessa olevan sukupolven ostopäätöksiin. Nollahypoteesina H0 oli, että X- ja Z-sukupolvien ostokäyttäytymisessä sosiaalisessa mediassa on eroavaisuuksia. Vastahypoteesina H1 oli, että X- ja Z-sukupolvien ostokäyttäytymisessä sosiaalisessa mediassa ei ole eroavaisuuksia. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, johon osallistui yhteensä 263 henkilöä. Kysely julkaistiin toukokuussa 2020 koronatilanteen aikana. Kyselytutkimuksen tilastollisena testinä käytettiin Khiin neliö -testiä.
Tämän tutkimusaineiston osalta nollahypoteesi pitää paikkansa ja eroavaisuudet ovat selkeät. Sosiaalisessa mediassa nähtävä mainonta on lisännyt Z-sukupolven ostotarpeita X-sukupolvea enemmän. Z-sukupolvi kokee X-sukupolvea hyödyllisemmäksi kohdennetun mainonnan sosiaalisessa mediassa. Z-sukupolvi tekee X-sukupolvea herkemmin ostopäätöksen sosiaalisessa mediassa nähdyn mainoksen perusteella. Muut kuluttajat ja sosiaalisen median vaikuttajat vaikuttavat enemmän Z-sukupolven ostopäätöksiin kuin X-sukupolven. Koronatilanne on lisännyt enemmän Z-sukupolven ostotarpeita. Molemmat sukupolvet tekevät sosiaalisessa mediassa ostopäätöksiä ja koronatilanteen aikana X-sukupolvelle verkosta ostamisen merkitys on lisääntynyt. Tämän tutkimusaineiston perusteella sukupolvien eroavaisuudet ostokäyttäytymisessä ovat selkeät ja yritysten on syytä ottaa ne huomioon suunniteltaessa markkinointitoimenpiteitä sosiaalisessa mediassa.