Myynnin prosessin kehitys
Sjöblom, Nina (2020)
Sjöblom, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223638
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kohdeorganisaation kuorma-autojen myynnin prosessia. Kehittämistyössä tavoitteena oli tunnistaa prosessin kehittämiskohteita ja löytää niihin ratkaisuehdotuksia joiden avulla prosessin läpimenoaikaa voidaan parantaa ja työtä automatisoida. Työ toteutettiin toimintatutkimuksena.
Teoreettinen viitekehys koostui Lean-kehittämismenetelmistä sekä muutosjohtamisesta. Lean-kehittämismenetelmissä syvennyttiin tarkemmin Leanin seitsemään hukkaan sekä arvovirtakuvauksen ja kehittämistaulun hyötyihin. PDCA jatkuvan kehittämisen mallia hyödynnettiin kokeiluiden ja jatkuvan parantamisen pohjana.
Tiedonhankintamenetelminä kehittämistyössä käytettiin kyselyitä, havainnointia ja haastatteluja sekä kohdeorganisaation tietojärjestelmistä saatavaa tietoa. Kehittämistyölle oli projekti- ja ohjausryhmät.
Kehittämistyö toteutettiin syklisenä prosessina, jossa suunniteltiin ja otettiin laajemmin käyttöön kohdeorganisaatiossa järjestelmä, tukemaan tilaus- ja toimitusketjua asiakkaalle jota aiemmin oli seurattu manuaalisesti päivitettävällä Excelillä. Kehittämistyön tutkimuskysymyksiksi valittiin se, millä keinoilla voimme lyhentää autojen läpimenoaikaa ja paremmin arvioida asiakkaan auton luovutuspäivää ja laskutuksia sekä miten pääsemme pois manuaalisesta seurannasta.
Kehittämistyön tuloksena pääsimme pois manuaalisesti päivitettävästä Excelistä, joka lisäsi merkittävästi prosessin automatisointia. Muutoksia tehtiin myös organisaatiorakenteisiin sekä työtehtäviin ja vastuualueisiin sekä rakennettiin seurannat, joiden avulla poikkeamat on jatkossa helppo havaita.
Teoreettinen viitekehys koostui Lean-kehittämismenetelmistä sekä muutosjohtamisesta. Lean-kehittämismenetelmissä syvennyttiin tarkemmin Leanin seitsemään hukkaan sekä arvovirtakuvauksen ja kehittämistaulun hyötyihin. PDCA jatkuvan kehittämisen mallia hyödynnettiin kokeiluiden ja jatkuvan parantamisen pohjana.
Tiedonhankintamenetelminä kehittämistyössä käytettiin kyselyitä, havainnointia ja haastatteluja sekä kohdeorganisaation tietojärjestelmistä saatavaa tietoa. Kehittämistyölle oli projekti- ja ohjausryhmät.
Kehittämistyö toteutettiin syklisenä prosessina, jossa suunniteltiin ja otettiin laajemmin käyttöön kohdeorganisaatiossa järjestelmä, tukemaan tilaus- ja toimitusketjua asiakkaalle jota aiemmin oli seurattu manuaalisesti päivitettävällä Excelillä. Kehittämistyön tutkimuskysymyksiksi valittiin se, millä keinoilla voimme lyhentää autojen läpimenoaikaa ja paremmin arvioida asiakkaan auton luovutuspäivää ja laskutuksia sekä miten pääsemme pois manuaalisesta seurannasta.
Kehittämistyön tuloksena pääsimme pois manuaalisesti päivitettävästä Excelistä, joka lisäsi merkittävästi prosessin automatisointia. Muutoksia tehtiin myös organisaatiorakenteisiin sekä työtehtäviin ja vastuualueisiin sekä rakennettiin seurannat, joiden avulla poikkeamat on jatkossa helppo havaita.