Tuttu, vieras uskontolukutaito: Prosessikuvaus Diakoniabarometri 2020 -kyselytutkimuksen artikkelin vaiheista
Nikkanen, Anni (2020)
Nikkanen, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123624
Tiivistelmä
Uskontolukutaito tarkoittaa osaamista, joka liittyy eri uskontojen ja katsomusten tunnistamiseen, tunnustamiseen ja niiden sensitiiviseen huomioimiseen yksilön ja ryhmän kohtaamisessa. Uskontolukutaidossa on kysymys uskonnon ja katsomusten paikasta yhteiskunnassa ja julkisuudessa. Tässä raportissa esitellään Diakoniabarometri 2020 Aina uuden edessä -julkaisun Tuttu, vieras uskontolukutaito -artikkelin tutkimusprosessi.
Tutkimuskysymykset olivat 1) Miten uskontolukutaito näkyy diakoniatyössä, 2)
Millaista osaamista diakoniatyöntekijöillä on uskontolukutaitoon liittyen sekä 3) Onko
diakoniatyöntekijöillä tarpeeksi osaamista uskontolukutaitoon liittyen.
Diakoniabarometri 2020 -kysely toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella vuoden
2020 alussa ja se suunnattiin diakoniatyötä tekeville ja sitä johtaville työntekijöille
Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Kahden ja puolen viikon vastausajan aikana
kyselyyn tuli 479 vastausta. Diakoniabarometrin 2020 toteuttivat yhdessä Diakonian tutkimuksen seura, Diakoniatyöntekijöiden Liitto, Kirkon tutkimuskeskus, Kirkkohallitus
ja Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Tutkimuksessa selvisi, että uskontolukutaito on osa diakoniatyön keskeistä osaamista.
Se koetaan tärkeäksi osaamiseksi ja työn apuvälineeksi. Uskontolukutaitoon liitetään ennen kaikkea toisen kunnioittaminen ja ymmärtäminen. Uskontolukutaito ei ole kuitenkaan kaikille tuttu käsite; kolmasosa vastaajista ei ollut kuullut käsitteestä ennen
kyselyä. Yli puolet diakoniatyötä tekevistä koki uskontolukutaitonsa vastaavan työn
vaatimuksia hyvin tai erittäin hyvin. Koska lähes puolet kuitenkin vastasi osaamisensa
vastaavan työn vaatimuksia korkeintaan jossain määrin, uskontolukutaitoa tarvitaan
lisää. Uskontolukutaito vaikuttaa jakavan vastaajia: diakoniatyöntekijä pitää uskontolukutaitoa sitä tärkeämpänä, mitä paremmin hän kokee oman uskontolukutaitonsa vastaavan työnsä vaatimuksia.
Tässä opinnäytetyöraportissa esitellään ensin uskontolukutaidon teoriaa ja tämän jälkeen
esitellään koko tutkimusprosessi aiheen valinnasta ja kyselylomakkeen luomisesta
tulosten julkaisemiseen asti. Seuraavaksi esitellään tutkimuksen päätulokset ja
johtopäätökset ja lopuksi reflektoidaan tutkimusprosessia, työskentelyä siinä sekä prosessin aikana tapahtunutta oppimista. Religious literacy refers to the competence and knowledge required to understand and
interpret religions and worldviews and the spiritual sensitivity that is needed when
dealing with people. This paper is a presentation of the research process of the article titled The Familiar yet Unfamiliar Concept of Religious Literacy. The article is a part of Diaconia Barometer 2020 Constantly facing new situations. The article answers
three research problems: 1) How does religious literacy show in diaconal work, 2)
What kind of knowledge do diaconal workers have in terms of religious literacy and
3) Do diaconal workers have enough knowledge about religious literacy.
The Diaconia Barometer 2020 survey was executed as an online questionnaire in early 2020. It was addressed to the diaconal workers and workers leading diaconal work in the Evangelical Lutheran Church of Finland. A total of 479 answers were submitted within two and a half weeks. Diaconia Barometer 2020 was coordinated by the Finnish Association for Research on Diaconia, the Diaconal Workers’ Association, the Church Research Institute, the Evangelical Lutheran Church of Finland’s Church Council and the Diaconia University of Applied Sciences.
The results show that religious literacy is a key element in diaconal work. Religious
literacy is seen as a valuable skill and helpful tool in diaconal work. Above all, respect
and understanding are associated with religious literacy. However, the term has proven to be unfamiliar to many; a third of the diaconal workers who answered the query had not heard of the term before. Over half of the respondents feel that their religious literacy meets the requirements of work well or very well. Nevertheless, more proficiency
in religious literacy is needed, since almost half the respondents answered that
their knowledge meets the requirements of work only somehow, quite poorly or
poorly. Religious literacy seems to divide the survey respondents: those who regard
their own religious literacy as strong appreciate it, and those who feel that their religious literacy is weaker do not consider it so important.
This paper presents the theory of religious literacy and the process of this study, from
deciding on the themes and creating the query to the publishing of the discoveries. It
then proceeds to introducing the central findings as well as the conclusions of the study and lastly reflects on the Diaconia Barometer 2020 research process and
learning process.
Tutkimuskysymykset olivat 1) Miten uskontolukutaito näkyy diakoniatyössä, 2)
Millaista osaamista diakoniatyöntekijöillä on uskontolukutaitoon liittyen sekä 3) Onko
diakoniatyöntekijöillä tarpeeksi osaamista uskontolukutaitoon liittyen.
Diakoniabarometri 2020 -kysely toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella vuoden
2020 alussa ja se suunnattiin diakoniatyötä tekeville ja sitä johtaville työntekijöille
Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Kahden ja puolen viikon vastausajan aikana
kyselyyn tuli 479 vastausta. Diakoniabarometrin 2020 toteuttivat yhdessä Diakonian tutkimuksen seura, Diakoniatyöntekijöiden Liitto, Kirkon tutkimuskeskus, Kirkkohallitus
ja Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Tutkimuksessa selvisi, että uskontolukutaito on osa diakoniatyön keskeistä osaamista.
Se koetaan tärkeäksi osaamiseksi ja työn apuvälineeksi. Uskontolukutaitoon liitetään ennen kaikkea toisen kunnioittaminen ja ymmärtäminen. Uskontolukutaito ei ole kuitenkaan kaikille tuttu käsite; kolmasosa vastaajista ei ollut kuullut käsitteestä ennen
kyselyä. Yli puolet diakoniatyötä tekevistä koki uskontolukutaitonsa vastaavan työn
vaatimuksia hyvin tai erittäin hyvin. Koska lähes puolet kuitenkin vastasi osaamisensa
vastaavan työn vaatimuksia korkeintaan jossain määrin, uskontolukutaitoa tarvitaan
lisää. Uskontolukutaito vaikuttaa jakavan vastaajia: diakoniatyöntekijä pitää uskontolukutaitoa sitä tärkeämpänä, mitä paremmin hän kokee oman uskontolukutaitonsa vastaavan työnsä vaatimuksia.
Tässä opinnäytetyöraportissa esitellään ensin uskontolukutaidon teoriaa ja tämän jälkeen
esitellään koko tutkimusprosessi aiheen valinnasta ja kyselylomakkeen luomisesta
tulosten julkaisemiseen asti. Seuraavaksi esitellään tutkimuksen päätulokset ja
johtopäätökset ja lopuksi reflektoidaan tutkimusprosessia, työskentelyä siinä sekä prosessin aikana tapahtunutta oppimista.
interpret religions and worldviews and the spiritual sensitivity that is needed when
dealing with people. This paper is a presentation of the research process of the article titled The Familiar yet Unfamiliar Concept of Religious Literacy. The article is a part of Diaconia Barometer 2020 Constantly facing new situations. The article answers
three research problems: 1) How does religious literacy show in diaconal work, 2)
What kind of knowledge do diaconal workers have in terms of religious literacy and
3) Do diaconal workers have enough knowledge about religious literacy.
The Diaconia Barometer 2020 survey was executed as an online questionnaire in early 2020. It was addressed to the diaconal workers and workers leading diaconal work in the Evangelical Lutheran Church of Finland. A total of 479 answers were submitted within two and a half weeks. Diaconia Barometer 2020 was coordinated by the Finnish Association for Research on Diaconia, the Diaconal Workers’ Association, the Church Research Institute, the Evangelical Lutheran Church of Finland’s Church Council and the Diaconia University of Applied Sciences.
The results show that religious literacy is a key element in diaconal work. Religious
literacy is seen as a valuable skill and helpful tool in diaconal work. Above all, respect
and understanding are associated with religious literacy. However, the term has proven to be unfamiliar to many; a third of the diaconal workers who answered the query had not heard of the term before. Over half of the respondents feel that their religious literacy meets the requirements of work well or very well. Nevertheless, more proficiency
in religious literacy is needed, since almost half the respondents answered that
their knowledge meets the requirements of work only somehow, quite poorly or
poorly. Religious literacy seems to divide the survey respondents: those who regard
their own religious literacy as strong appreciate it, and those who feel that their religious literacy is weaker do not consider it so important.
This paper presents the theory of religious literacy and the process of this study, from
deciding on the themes and creating the query to the publishing of the discoveries. It
then proceeds to introducing the central findings as well as the conclusions of the study and lastly reflects on the Diaconia Barometer 2020 research process and
learning process.