Suunterveyskasvatus osaksi normaalia koulupäivää : suunterveyskasvatusinterventio viidesluokkalaisille lapsille
Vähäsöyrinki, Lotta (2020)
Vähäsöyrinki, Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123592
Tiivistelmä
Suunterveyskasvatus ja ennalta ehkäisevä työ ovat suun terveydenhuollon tärkeimpiä tehtäviä. Suunterveyskasvatuksen tavoitteena on lisätä suunhoidontietämystä ja edesauttaa hyvien toimintatapojen omaksumista. Koulu tarjoaa hyvän ympäristön lasten suunterveyden edistämiselle ja tästä syystä suunterveyskasvatuksen tulisi olla osa normaalia koulun toimintaa. Tutkimusten mukaan koululaisten hampaiden harjaus ei toteudu vielä 2000-luvullakaan suositusten mukaisesti.
Kehittämisprojekti toteutettiin yhteistyössä Nokian kaupungin suun terveydenhuollon kanssa. Kehittämisprojektin tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa suunterveyskasvatusinterventio viidesluokkalaisille lapsille. Kehittämisprojektin tuotoksena luotiin uusi toimintamalli suun terveydenhuollon ja koulujen välille. Toimintamallin tavoitteena on parantaa lasten suunterveyttä ja lisätä koulujen ja suun terveydenhuollon välistä yhteistyötä.
Kehittämisprojektiin liittyvät suunterveyskasvatusinterventiot oli tarkoitus toteuttaa Nokian kaupungin kahdella eri koululla. Covid-19-pandemian takia suunterveyskasvatusinterventiot pystyttiin toteuttamaan vain toisessa koulussa. Covid-19-pandemia aiheutti muutoksia myös kehittämisprojektiin liittyvään tutkimukseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten suunterveystavat ja -tottumukset muuttuivat suunterveyskasvatusintervention jälkeen. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Lapset täyttivät kyselylomakkeet ennen interventiota ja intervention jälkeen.
Tutkimustulosten mukaan näyttäisi siltä, että jo pienelläkin suunterveyskasvatusinterventiolla on mahdollista muuttaa lasten suunterveystapoja ja -tottumuksia. Tutkimustulosten mukaan positiivisia muutoksia havaittiin muun muassa tyttöjen hampaiden harjaustiheydessä, lasten fluorihammastahanan käytön lisääntymisessä ja ruokailurytmin muuttumisessa säännöllisemmäksi. Lapset kokivat myös hampaiden harjauksen tärkeämmäksi intervention jälkeen.
Kehittämisprojektissa syntyneen toimintamallin avulla suunterveyskasvatusta tullaan lisäämään Nokian kaupungin kouluissa. Toimintamallin avulla suunterveyskasvatus pyritään saamaan osaksi normaalia koulun toimintaa. Dental health education and preventive work are the most important missions in dental health care. The aim of dental health education is to increase dental health knowledge and encourage children to do the right dental health procedures. Schools provide a great environment for improving children’s healthcare and because of this reason, dental health education should be a part of normal school operation. According to research, children of school age still do not brush their teeth according to recommendations in the 2000s.
This development project was carried out in collaboration with the city of Nokia’s dental health care department. The aim of the development project was to plan and carry out a dental health education intervention for fifth graders. As a result of the development project, a new operation model between dental health departments and schools was formed. The aim of the operation model is to improve children’s dental health and add collaboration between schools and dental health care.
We were supposed to conduct the dental health education interventions related to this development project in two schools in Nokia. However, due to the Covid-19 pandemic, we were only able to conduct the dental health education intervention in one of the schools. The Covid-19 pandemic also changed the way that the research for this development project was conducted. The aim of the research was to find out how children’s dental health behavior would change after the dental health education intervention. This research was conducted as a questionnaire research. The children filled in a questionnaire before the intervention and after the intervention.
After looking at the research results, it looks like even a small dental health education intervention can result in changes in children’s dental health behavior. According to the research results, positive changes were noticed for example in girls’ teeth brushing frequency, children’s increased use of fluoride toothpaste and more regular mealtimes. The children also considered brushing your teeth more important after the intervention.
With the help of the operation model that was created in this development project, dental health education will be increased in the city of Nokia’s schools. With the help of the operation model, dental health education should become part of normal school operation.
Kehittämisprojekti toteutettiin yhteistyössä Nokian kaupungin suun terveydenhuollon kanssa. Kehittämisprojektin tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa suunterveyskasvatusinterventio viidesluokkalaisille lapsille. Kehittämisprojektin tuotoksena luotiin uusi toimintamalli suun terveydenhuollon ja koulujen välille. Toimintamallin tavoitteena on parantaa lasten suunterveyttä ja lisätä koulujen ja suun terveydenhuollon välistä yhteistyötä.
Kehittämisprojektiin liittyvät suunterveyskasvatusinterventiot oli tarkoitus toteuttaa Nokian kaupungin kahdella eri koululla. Covid-19-pandemian takia suunterveyskasvatusinterventiot pystyttiin toteuttamaan vain toisessa koulussa. Covid-19-pandemia aiheutti muutoksia myös kehittämisprojektiin liittyvään tutkimukseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten suunterveystavat ja -tottumukset muuttuivat suunterveyskasvatusintervention jälkeen. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Lapset täyttivät kyselylomakkeet ennen interventiota ja intervention jälkeen.
Tutkimustulosten mukaan näyttäisi siltä, että jo pienelläkin suunterveyskasvatusinterventiolla on mahdollista muuttaa lasten suunterveystapoja ja -tottumuksia. Tutkimustulosten mukaan positiivisia muutoksia havaittiin muun muassa tyttöjen hampaiden harjaustiheydessä, lasten fluorihammastahanan käytön lisääntymisessä ja ruokailurytmin muuttumisessa säännöllisemmäksi. Lapset kokivat myös hampaiden harjauksen tärkeämmäksi intervention jälkeen.
Kehittämisprojektissa syntyneen toimintamallin avulla suunterveyskasvatusta tullaan lisäämään Nokian kaupungin kouluissa. Toimintamallin avulla suunterveyskasvatus pyritään saamaan osaksi normaalia koulun toimintaa.
This development project was carried out in collaboration with the city of Nokia’s dental health care department. The aim of the development project was to plan and carry out a dental health education intervention for fifth graders. As a result of the development project, a new operation model between dental health departments and schools was formed. The aim of the operation model is to improve children’s dental health and add collaboration between schools and dental health care.
We were supposed to conduct the dental health education interventions related to this development project in two schools in Nokia. However, due to the Covid-19 pandemic, we were only able to conduct the dental health education intervention in one of the schools. The Covid-19 pandemic also changed the way that the research for this development project was conducted. The aim of the research was to find out how children’s dental health behavior would change after the dental health education intervention. This research was conducted as a questionnaire research. The children filled in a questionnaire before the intervention and after the intervention.
After looking at the research results, it looks like even a small dental health education intervention can result in changes in children’s dental health behavior. According to the research results, positive changes were noticed for example in girls’ teeth brushing frequency, children’s increased use of fluoride toothpaste and more regular mealtimes. The children also considered brushing your teeth more important after the intervention.
With the help of the operation model that was created in this development project, dental health education will be increased in the city of Nokia’s schools. With the help of the operation model, dental health education should become part of normal school operation.