Voimaannuttava johtaminen sosiaali- ja terveysalalla : voimaannuttavan johtamisen arvot hyvissä henkilöstöjohtamisen kokemuksissa ja niistä oppimisessa
Granqvist, Annariina (2020)
Granqvist, Annariina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023580
Tiivistelmä
Voimaantumisella tarkoitetaan itsestä lähtöisin olevaa henkisten voimavarojen saamista ja vahvistumista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata voimaannuttavaa johtamista ja sen vaikutuksia terveysalalla sekä tarkastella voimaannuttavan johtamisen arvoja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kirjoittamissa hyvissä henkilöstöjohtamisen kokemuksissa ja niistä oppimisessa (n = 34). Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää johtamisen opetusta ammattikorkeakoulun ja ylemmän ammattikorkeakoulun johtamisen koulutuksissa sekä lisätä tietoa voimaannuttavan johtamistyylin vaikutuksista terveysalan työntekijöille.
Opinnäytetyö on kaksiosainen. Ensimmäisen osan kirjallisuuskatsauksella on vastattu kysymykseen siitä, millaisia vaikutuksia voimaannuttavalla johtamisella oli terveysalan työntekijöille. Toisen osan deduktiiviseen sisällönanalyysiin pohjautuvalla empiirisellä tutkimuksella on vastattu kysymyksiin mitä voimaannuttavan johtamisen arvoja ilmeni sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten hyvissä henkilöstöjohtamisen kokemuksissa sekä mitä voimaannuttavan johtamisen arvoja näistä opittiin. Aineisto kerättiin sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoilta vuosina 2016 ja 2017.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella voimaannuttavalla johtamisella voitiin lisätä henkilökunnan työtyytyväisyyttä, sitoutumista työhön, vastuunottoa, itsenäisyyttä ja viestintätaitoja. Se vähensi työuupumusta ja lisäsi työyhteisön hyvinvointia. Lisäksi potilashoidon laatu ja turvallisuus lisääntyivät työntekijöiden voimaantuessa.
Voimaannuttavan johtamisen arvot eli arvostus, avoimuus, itseohjautuvuus, luottamus ja oikeudenmukaisuus esiintyivät sekä hyvissä henkilöstöjohtamisen kokemuksissa että niistä oppimisen tarinoissa. Hyvien henkilöstöjohtamisen kokemusten voimaannuttavat arvot siirtyivät lähes sellaisinaan osaksi kokemuksista opittuja käytösmalleja ja toimintatapoja. Kokemukseen perustuvaa työssä oppimista siis tapahtui henkilöstöjohtamisen voimaannuttaviin arvoihin pohjautuvia käytänteitä omaksuttaessa. Tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi johtamisen opetuksessa.
Opinnäytetyö on kaksiosainen. Ensimmäisen osan kirjallisuuskatsauksella on vastattu kysymykseen siitä, millaisia vaikutuksia voimaannuttavalla johtamisella oli terveysalan työntekijöille. Toisen osan deduktiiviseen sisällönanalyysiin pohjautuvalla empiirisellä tutkimuksella on vastattu kysymyksiin mitä voimaannuttavan johtamisen arvoja ilmeni sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten hyvissä henkilöstöjohtamisen kokemuksissa sekä mitä voimaannuttavan johtamisen arvoja näistä opittiin. Aineisto kerättiin sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoilta vuosina 2016 ja 2017.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella voimaannuttavalla johtamisella voitiin lisätä henkilökunnan työtyytyväisyyttä, sitoutumista työhön, vastuunottoa, itsenäisyyttä ja viestintätaitoja. Se vähensi työuupumusta ja lisäsi työyhteisön hyvinvointia. Lisäksi potilashoidon laatu ja turvallisuus lisääntyivät työntekijöiden voimaantuessa.
Voimaannuttavan johtamisen arvot eli arvostus, avoimuus, itseohjautuvuus, luottamus ja oikeudenmukaisuus esiintyivät sekä hyvissä henkilöstöjohtamisen kokemuksissa että niistä oppimisen tarinoissa. Hyvien henkilöstöjohtamisen kokemusten voimaannuttavat arvot siirtyivät lähes sellaisinaan osaksi kokemuksista opittuja käytösmalleja ja toimintatapoja. Kokemukseen perustuvaa työssä oppimista siis tapahtui henkilöstöjohtamisen voimaannuttaviin arvoihin pohjautuvia käytänteitä omaksuttaessa. Tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi johtamisen opetuksessa.