Tulosteen hinnoittelu kustannuslaskennan avulla
Kaisla, Inkeri (2020)
Kaisla, Inkeri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023536
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa toimeksiantajaa hinnoittelemaan tulosteensa mahdollisimman kannattavasti. Toimeksiantajan päätoimiala oli teollisuuden koneiden ja laitteiden asennus, mutta toimeksiantaja oli sivutoimisesti tehnyt mainosasennusta. Toimeksiantajan tarkoituksena oli laajentaa mainosasennusta ja tätä varten oli investoitu suurkuvatulostimeen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli valita toimeksiantajan tulosteelle paras hinnoittelumenetelmä kustannuslaskennan avulla, sekä muodostaa valmis Excel-pohja, joka helpottaa tarjousten tekemisessä.
Opinnäytetyön viitekehys koostui kolmesta pääluvusta: kustannuslaskennasta, kannattavuudesta sekä tuotteen hinnoittelusta. Kustannuslaskentaluvussa käsiteltiin kustannusten jaottelua ja laskentatapaa sekä avataan keskeisiä käsitteitä. Kannattavuudessa käytiin läpi eri asioita, jotka vaikuttavat yrityksen kannattavuuteen. Hinnoitteluosiossa kerrottiin erilaisista tavoista hinnoitella tuote ja hinnoittelumenetelmistä.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen kehittämistutkimus. Tutkimusaineisto saatiin haastattelemalla käyttäen teemahaastattelua sekä puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksesta selvisi, että paras hinnoittelumenetelmä uudelle mainosasennusyksikölle on kustannusperusteinen hinnoittelumenetelmä. Markkinapohjainen hinnoittelumenetelmä todettiin sopivammaksi vasta, kun yksikkö on saanut toimintansa suuremmaksi.
Opinnäytetyön viitekehys koostui kolmesta pääluvusta: kustannuslaskennasta, kannattavuudesta sekä tuotteen hinnoittelusta. Kustannuslaskentaluvussa käsiteltiin kustannusten jaottelua ja laskentatapaa sekä avataan keskeisiä käsitteitä. Kannattavuudessa käytiin läpi eri asioita, jotka vaikuttavat yrityksen kannattavuuteen. Hinnoitteluosiossa kerrottiin erilaisista tavoista hinnoitella tuote ja hinnoittelumenetelmistä.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen kehittämistutkimus. Tutkimusaineisto saatiin haastattelemalla käyttäen teemahaastattelua sekä puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksesta selvisi, että paras hinnoittelumenetelmä uudelle mainosasennusyksikölle on kustannusperusteinen hinnoittelumenetelmä. Markkinapohjainen hinnoittelumenetelmä todettiin sopivammaksi vasta, kun yksikkö on saanut toimintansa suuremmaksi.