Kohti toimivaa arviointivälinettä: Vaikutusten arvioinnin kehittämistä vaikeimpien koulukiusaamisten ja konfliktien selvittämiseen Järvenpäässä
Bragge, Minttu (2020)
Bragge, Minttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää arviointiväline Järvenpään kaupungin nuorisopalvelujen hallinnoiman K-0-toimintamallin käyttöön. K-0 on vaikeimpiin koulukiusaamis- ja peruskouluympäristön konfliktitilanteisiin sovellettava moniammatillinen toimintamalli. Malli on alkujaan Aseman Lapset ry:n kehittämä ja lyhenne K-0 merkitsee sitä, ettei selvittämättömiä konfliktitapauksia ole (selvittämättömiä konflikteja nolla). Toiminnalla tarjotaan ulkopuolista apua kouluille ja perheille tilanteisiin, joihin tavanomaiset toimenpiteet eivät ole auttaneet tai eivät tapausten vaativuuden takia sovellu.
Opinnäytetyössä kuvataan arviointivälineen kehittämisen eteneminen ja lopputuloksen sisältö paikallisessa kontekstissaan, erityisesti vaikutusten arvioinnin edellytysten lähtökohdista. Työssä kuvataan myös koulukiusaamisen ilmiötä ja tilaajan toimintaympäristöä. Arviointivälineen laatimisessa hyödynnettiin onnistuneesti tilaajan edustajista koottua fokusryhmäkeskustelua.
Kehittämisen tuloksena on kolmiosainen arviointilomakkeisto, jolla tilaaja pystyy keräämään tarvittavaa tietoa K-0-työskentelyyn tulevien tapausten alku- ja seurantavaiheen välillä tapahtuvista muutoksista. Näin voidaan arvioida toiminnan vaikutuksia ja toiminnan tavoitteiden toteutumista. Lomakkeiden indikaattorit ovat toimintamallin tavoitteiden ja työskentelyissä ilmenneiden tapauskuvausten määrittämiä. The purpose of the thesis was to develop an evaluation tool for the operations model ”K-0” administered by the Youth Services of the City of Järvenpää, Finland. "K-0" is a multi-professional operations model targeted at the most chal-lenging school bullying cases and comprehensive school conflict resolving. It was initially developed by Aseman Lapset ry. The meaning of "K-0" is that there are no unresolved conflicts. Through the operations, schools and families are offered external service in situations where ordinary procedures have not helped or are not suitable due to the demands of the cases.
In the thesis the development of the evaluation tool is being described. The content of the end-result in its local context, specifically from the basis of evaluation requirements, is also described in the thesis. The school bullying phenomenon and the customer's operational environment are also described. In the development of an evaluation tool a Focused Group Discussion was utilised and has been implemented in the customer’s operational environment.
As a result of the development work, a three-part evaluation form was generated. Through the form, the customer is able to gather the required information i.e. the detected changes during the evaluation period, of cases using the "K-0" tool. Thus, the impacts of the operations, as well as the actualisation of objectives, can be evaluated. The indicators and variables in the forms are determined by the operations model objectives and case descriptions.
Opinnäytetyössä kuvataan arviointivälineen kehittämisen eteneminen ja lopputuloksen sisältö paikallisessa kontekstissaan, erityisesti vaikutusten arvioinnin edellytysten lähtökohdista. Työssä kuvataan myös koulukiusaamisen ilmiötä ja tilaajan toimintaympäristöä. Arviointivälineen laatimisessa hyödynnettiin onnistuneesti tilaajan edustajista koottua fokusryhmäkeskustelua.
Kehittämisen tuloksena on kolmiosainen arviointilomakkeisto, jolla tilaaja pystyy keräämään tarvittavaa tietoa K-0-työskentelyyn tulevien tapausten alku- ja seurantavaiheen välillä tapahtuvista muutoksista. Näin voidaan arvioida toiminnan vaikutuksia ja toiminnan tavoitteiden toteutumista. Lomakkeiden indikaattorit ovat toimintamallin tavoitteiden ja työskentelyissä ilmenneiden tapauskuvausten määrittämiä.
In the thesis the development of the evaluation tool is being described. The content of the end-result in its local context, specifically from the basis of evaluation requirements, is also described in the thesis. The school bullying phenomenon and the customer's operational environment are also described. In the development of an evaluation tool a Focused Group Discussion was utilised and has been implemented in the customer’s operational environment.
As a result of the development work, a three-part evaluation form was generated. Through the form, the customer is able to gather the required information i.e. the detected changes during the evaluation period, of cases using the "K-0" tool. Thus, the impacts of the operations, as well as the actualisation of objectives, can be evaluated. The indicators and variables in the forms are determined by the operations model objectives and case descriptions.