Liikkuminen – varhaiskasvatus toimintaympäristönä
Lappalainen, Elina (2020)
Lappalainen, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023517
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu
Varhaiskasvatuksen opettaja 60 op -täydennyskoulutus
Elina Lappalainen 2020
Liikkuminen – varhaiskasvatus toimintaympäristönä
Physical education and learning environments in early childhood education
Portfolion aihe on liikkuminen sekä liikunta varhaiskasvatuksen erilaisissa toimintaympäristöissä. Varhaiskasvatusyksiköiden lisäksi koko kaupunki voi toimia oppimisympäristönä toiminnan rikastuttajana. Lapsille voidaan luoda koko kaupungin kattava oppimisympäristö, joka houkuttelee päivittäiseen, monipuoliseen liikkumiseen. Oppiminen ja kehittyminen muodostuvat laajasti, varhaiskasvatusyksiköiden ulkopuolellakin - jatkuen koko eliniän yksilön hyvinvointia muodostaen. Tämä on keskeinen näkökulma läpi koko opinnäytetyön toteutumisen, huomioiden ajankohtaisuuden, käytännön toteutumisen, reflektoinnin, uudistetut varhaiskasvatussuunnitelmat sekä varhaiskasvatuslain.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille varhaiskasvatussuunnitelmien sekä varhaiskasvatuslain lisäksi teemat: liikunta varhaiskasvatuksessa - liikunnan osuus suunnitelmissa, liikuntakasvatus, liikunnallinen kehitys sekä osallisuus ja pedagogiikka.
Opinnäytetyössä tulevat esille Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelma, varhaiskasvatuksen liikkumis- ja hyvinvointiohjelma, joka on osa Liikkuva koulu -ohjelmakokonaisuutta. Lisäksi siihen kuuluvat peruskoulujen Liikkuva koulu -ohjelma sekä toisen ja korkea-asteen Liikkuva opiskelu -ohjelma. Ohjelman strategisesta johtamisesta vastaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Opetushallitus. Ohjelmaa toteutetaan varhaiskasvatusyksiköissä omista tavoitteista sekä lähtökohdista alkaen.
Portfolio sisältää liikunnan ja viitekehyksen sisällön käsittelyä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Toimintaympäristöjä, pedagogisuutta sekä osallisuutta tuodaan esille esimerkein ja varhaiskasvatussuunnitelmiin pohjautuen. Kokopäiväpedagogiikka yhdistää tilanteita ja mahdollistaa kasvua, kehitystä ja oppimista. Liikunnan ja toimintaympäristöjen lisäksi merkittävää opinnäytetyön sisällössä on yhteys liikunnan sekä kielen kehityksen ja kielellisyyden välillä. Eli kokonaisuudessaan -motoristen taitojen merkitys kielen kehityksen tukena sekä motoriikan ja kielen keskinäinen vahva yhteys. Esille tulevat myös tunnekasvatuksen, toiminnan integroimisen sekä oppimisen alueiden ja laaja-alaisen osaamisen sisällöt. Lisäksi portfolio sisältää ajankohtaisen, päivittyvän materiaali- ja lähdekatsauksen aiheeseen liittyen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, liikuntakasvatus, liikunnallinen kehitys, osallisuus, pedagogiikka
Kuvakaappaus portfoliosta
Laurea-ammattikorkeakoulu
Varhaiskasvatuksen opettaja 60 op -täydennyskoulutus
Elina Lappalainen 2020
Liikkuminen – varhaiskasvatus toimintaympäristönä
Physical education and learning environments in early childhood education
Portfolion aihe on liikkuminen sekä liikunta varhaiskasvatuksen erilaisissa toimintaympäristöissä. Varhaiskasvatusyksiköiden lisäksi koko kaupunki voi toimia oppimisympäristönä toiminnan rikastuttajana. Lapsille voidaan luoda koko kaupungin kattava oppimisympäristö, joka houkuttelee päivittäiseen, monipuoliseen liikkumiseen. Oppiminen ja kehittyminen muodostuvat laajasti, varhaiskasvatusyksiköiden ulkopuolellakin - jatkuen koko eliniän yksilön hyvinvointia muodostaen. Tämä on keskeinen näkökulma läpi koko opinnäytetyön toteutumisen, huomioiden ajankohtaisuuden, käytännön toteutumisen, reflektoinnin, uudistetut varhaiskasvatussuunnitelmat sekä varhaiskasvatuslain.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille varhaiskasvatussuunnitelmien sekä varhaiskasvatuslain lisäksi teemat: liikunta varhaiskasvatuksessa - liikunnan osuus suunnitelmissa, liikuntakasvatus, liikunnallinen kehitys sekä osallisuus ja pedagogiikka.
Opinnäytetyössä tulevat esille Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelma, varhaiskasvatuksen liikkumis- ja hyvinvointiohjelma, joka on osa Liikkuva koulu -ohjelmakokonaisuutta. Lisäksi siihen kuuluvat peruskoulujen Liikkuva koulu -ohjelma sekä toisen ja korkea-asteen Liikkuva opiskelu -ohjelma. Ohjelman strategisesta johtamisesta vastaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Opetushallitus. Ohjelmaa toteutetaan varhaiskasvatusyksiköissä omista tavoitteista sekä lähtökohdista alkaen.
Portfolio sisältää liikunnan ja viitekehyksen sisällön käsittelyä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Toimintaympäristöjä, pedagogisuutta sekä osallisuutta tuodaan esille esimerkein ja varhaiskasvatussuunnitelmiin pohjautuen. Kokopäiväpedagogiikka yhdistää tilanteita ja mahdollistaa kasvua, kehitystä ja oppimista. Liikunnan ja toimintaympäristöjen lisäksi merkittävää opinnäytetyön sisällössä on yhteys liikunnan sekä kielen kehityksen ja kielellisyyden välillä. Eli kokonaisuudessaan -motoristen taitojen merkitys kielen kehityksen tukena sekä motoriikan ja kielen keskinäinen vahva yhteys. Esille tulevat myös tunnekasvatuksen, toiminnan integroimisen sekä oppimisen alueiden ja laaja-alaisen osaamisen sisällöt. Lisäksi portfolio sisältää ajankohtaisen, päivittyvän materiaali- ja lähdekatsauksen aiheeseen liittyen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, liikuntakasvatus, liikunnallinen kehitys, osallisuus, pedagogiikka
Kuvakaappaus portfoliosta