Puhtaita hymyjä Pohjoislahden ala-asteella : Suun terveyden toiminnallinen tapahtuma 6–8-vuotiaille
Jouhtimäki, Henna; Lähdekorpi, Sanni (2020)
Jouhtimäki, Henna
Lähdekorpi, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023470
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on projektiluonteinen kehittämistyö. Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa suunterveyden omahoidon ja sen edistämisen teemalla toiminnallinen tapahtuma 6–8-vuotiaille lapsille. Toimeksiantajana oli Keuruun Pohjoislahden ala-aste. Tavoitteena on edistää alakouluikäisten lasten suunterveyttä korostamalla omahoidon merkitystä ja terveellisiä elämäntapoja toiminnallisin menetelmin. Tapahtuman keskeisinä teemoina olivat karies, terveelliset välipalat ja suunterveyden edistäminen.
Karieksen hallinnalla tarkoitetaan terveellisten elämäntapojen noudattamista, joilla pystytään ehkäisemään hampaiden reikiintymistä. Näitä ovat muun muassa hampaiden harjaus kahdesti päivässä, fluoria sisältävän hammastahnan käyttö, vesi janojuomana, vähäinen napostelu aterioiden välissä ja pienten lasten ennaltaehkäisy mutans streptokokki -bakteeritartunnalta. Terveellisten elämäntapojen ja oikeanlaiset suun omahoidon tottumukset, jotka opitaan jo varhaislapsuudessa, mahdollistavat terveet hampaat ja suun, sekä niiden elinikäisen toimivuuden. Vanhempien tehtävänä on antaa lapselle hyvät lähtökohdat suun omahoidolle ja terveydelle. Lapsen oppiessa jo varhain huolelliset suun omahoidon tottumukset ja rutiinit, on niitä helpompi noudattaa läpi elämän. Suun terveydenhuollolla on myös tärkeä osa karieksen ehkäisyssä omahoidon lisäksi. Tarkoituksena on havaita karies varhain ja luokitella sen aktiivisuus, sekä kehittyminen. Karieksen eteneminen pyritään myös pysäyttämään muun muassa paikkaushoidolla ja yksilöllisillä karieksen muodostumisen ennaltaehkäisykeinoilla, jotka ohjeistavat suuhygienisti, hammashoitaja tai hammaslääkäri. Näihin liittyvät olennaisesti mahdolliset elintapojen muutokset, oikea harjaustekniikka, riittävä syljen eritys ja fluorin käyttö.
Opinnäytetyössä kuvasimme toiminnallisen tapahtuman suunnittelua ja toteutusta, sekä raportoimme, kuinka onnistuimme tapahtuman järjestämisessä. Nimesimme tapahtuman “Puhtaita hymyjä Pohjoislahden ala-asteella - Suun terveyden toiminnallinen tapahtuma 6–8-vuotiaille”. Ideoimme tapahtumaan erilaisia tehtävärasteja, joissa lähtökohtana oli saada lapsi oppimaan toiminnallisin menetelmin. Tehtävärastien teema liittyi suun omahoidon tottumusten edistämiseen, ja ne olivat Hyvät vs. Huonot välipalat, Plakkivärjäys ja Karieskeilaus. Tapahtuma pidettiin syyskuussa 2020 Pohjoislahden ala-asteella ja siihen osallistui 15 oppilasta. Tapahtuman arviointi toteutettiin kirjallisella kyselyllä, jonka oppilaat täyttivät heti tehtävärastien jälkeen. Kyselylomakkeiden perusteella 86% lapsista piti tehtävärasteista. 12 oppilasta (80%) oli sitä mieltä, että tapahtuma oli hyvä ja kokivat oppineensa jotain uutta. Loput oppilaista (20%) olivat valinneet vaihtoehdon “En osaa sanoa”. Oppilaat kertoivat olevansa tyytyväisiä tapahtumaan, joka vahvisti meille tapahtuman onnistumisen. Johtopäätöksenä olivat, että Tapahtumaan kuului keskustelun ja pohtimisen lisäksi myös paljon itse tekemistä ja toimintaa, joka vaikutti lasten kiinnostukseen myönteisesti. Myös suun terveyttä käsittelevät tapahtumat vaikuttavat myönteisesti asenteeseen hyvää suun terveyden omahoitoa kohtaan. Lisäksi lasten oli helppo ottaa vastaan tietoa toiminnallisin menetelmin.
Karieksen hallinnalla tarkoitetaan terveellisten elämäntapojen noudattamista, joilla pystytään ehkäisemään hampaiden reikiintymistä. Näitä ovat muun muassa hampaiden harjaus kahdesti päivässä, fluoria sisältävän hammastahnan käyttö, vesi janojuomana, vähäinen napostelu aterioiden välissä ja pienten lasten ennaltaehkäisy mutans streptokokki -bakteeritartunnalta. Terveellisten elämäntapojen ja oikeanlaiset suun omahoidon tottumukset, jotka opitaan jo varhaislapsuudessa, mahdollistavat terveet hampaat ja suun, sekä niiden elinikäisen toimivuuden. Vanhempien tehtävänä on antaa lapselle hyvät lähtökohdat suun omahoidolle ja terveydelle. Lapsen oppiessa jo varhain huolelliset suun omahoidon tottumukset ja rutiinit, on niitä helpompi noudattaa läpi elämän. Suun terveydenhuollolla on myös tärkeä osa karieksen ehkäisyssä omahoidon lisäksi. Tarkoituksena on havaita karies varhain ja luokitella sen aktiivisuus, sekä kehittyminen. Karieksen eteneminen pyritään myös pysäyttämään muun muassa paikkaushoidolla ja yksilöllisillä karieksen muodostumisen ennaltaehkäisykeinoilla, jotka ohjeistavat suuhygienisti, hammashoitaja tai hammaslääkäri. Näihin liittyvät olennaisesti mahdolliset elintapojen muutokset, oikea harjaustekniikka, riittävä syljen eritys ja fluorin käyttö.
Opinnäytetyössä kuvasimme toiminnallisen tapahtuman suunnittelua ja toteutusta, sekä raportoimme, kuinka onnistuimme tapahtuman järjestämisessä. Nimesimme tapahtuman “Puhtaita hymyjä Pohjoislahden ala-asteella - Suun terveyden toiminnallinen tapahtuma 6–8-vuotiaille”. Ideoimme tapahtumaan erilaisia tehtävärasteja, joissa lähtökohtana oli saada lapsi oppimaan toiminnallisin menetelmin. Tehtävärastien teema liittyi suun omahoidon tottumusten edistämiseen, ja ne olivat Hyvät vs. Huonot välipalat, Plakkivärjäys ja Karieskeilaus. Tapahtuma pidettiin syyskuussa 2020 Pohjoislahden ala-asteella ja siihen osallistui 15 oppilasta. Tapahtuman arviointi toteutettiin kirjallisella kyselyllä, jonka oppilaat täyttivät heti tehtävärastien jälkeen. Kyselylomakkeiden perusteella 86% lapsista piti tehtävärasteista. 12 oppilasta (80%) oli sitä mieltä, että tapahtuma oli hyvä ja kokivat oppineensa jotain uutta. Loput oppilaista (20%) olivat valinneet vaihtoehdon “En osaa sanoa”. Oppilaat kertoivat olevansa tyytyväisiä tapahtumaan, joka vahvisti meille tapahtuman onnistumisen. Johtopäätöksenä olivat, että Tapahtumaan kuului keskustelun ja pohtimisen lisäksi myös paljon itse tekemistä ja toimintaa, joka vaikutti lasten kiinnostukseen myönteisesti. Myös suun terveyttä käsittelevät tapahtumat vaikuttavat myönteisesti asenteeseen hyvää suun terveyden omahoitoa kohtaan. Lisäksi lasten oli helppo ottaa vastaan tietoa toiminnallisin menetelmin.