Sosiaalisen median markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma Panimo Kiiski Oy:lle
Määttänen, Anni (2020)
Määttänen, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023469
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on mäntsäläläinen käsityöläispanimo Panimo Kiiski Oy, joka on perustettu vuonna 2016 ja aloittanut toimintansa vuonna 2017 kahden kaveruksen toimesta. Yrityksellä on käytössään sekä Facebook että Instagram sosiaalisen median markkinointia varten.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Panimo Kiiski Oy:n sosiaalisen median markkinointia keskittyen jo olemassa olevien Facebook -ja Instagram-sivustojen markkinointiin. Tavoitteena oli luoda konkreettisia ehdotuksia sisällöntuotantoon kyselytutkimuksen avulla, jossa kerättiin vastauksia yrityksen Facebook -ja Instagram-markkinoinnin sisältöön liittyen pääosin mäntsäläläisiltä. Kyselytutkimus suoritettiin lokakuussa 2020 ja se oli auki viikon ajan (12.10.-19.10.2020). Linkki kyselyyn julkaistiin Panimo Kiiskin Instagram -ja Facebook-sivuilla, Mäntsälän Facebook-ryhmässä sekä kirjoittajan omalla Facebook-sivulla. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin esimerkiksi, millaista sisältöä kuluttajat haluaisivat nähdä ja millaista tietoa kuluttajat etsivät eri yrityksistä sosiaalisessa mediassa.
Ideoita Panimo Kiiskin sosiaalisen median sisältöön kerättiin myös vertailuanalyysin avulla. Vertailuanalyysissa Panimo Kiiski Oy:n sosiaalisen median markkinointia verrattiin kahden suomalaisen pienpanimon, Maku Brewingin ja Malmgårdin Panimon sekä yhden ulkomaalaisen panimon, Founders Brewingin sosiaalisen median markkinointiin. Vertailuanalyysissa esiin nousseita ehdotuksia hyödynnettiin kyselytutkimuksen vastausvaihtoehdoissa.
Lopputuloksena syntyi kehitysehdotuksia sosiaalisen median sisältöön liittyen yrityksen käyttöön tulevaisuuden markkinoinnissa. Isoimmat kehitysehdotukset päivitysten sisältöön ja teemoihin liittyen ovat luonto kuvausympäristönä, ruokasuositukset oluille ja reseptivinkit, joissa olutta voidaan hyödyntää, päivitykset kulissien takaa sekä kuvien hyvälaatuisuus ja sisällön julkaiseminen aina silloin, kun yrityksellä on asiaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Panimo Kiiski Oy:n sosiaalisen median markkinointia keskittyen jo olemassa olevien Facebook -ja Instagram-sivustojen markkinointiin. Tavoitteena oli luoda konkreettisia ehdotuksia sisällöntuotantoon kyselytutkimuksen avulla, jossa kerättiin vastauksia yrityksen Facebook -ja Instagram-markkinoinnin sisältöön liittyen pääosin mäntsäläläisiltä. Kyselytutkimus suoritettiin lokakuussa 2020 ja se oli auki viikon ajan (12.10.-19.10.2020). Linkki kyselyyn julkaistiin Panimo Kiiskin Instagram -ja Facebook-sivuilla, Mäntsälän Facebook-ryhmässä sekä kirjoittajan omalla Facebook-sivulla. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin esimerkiksi, millaista sisältöä kuluttajat haluaisivat nähdä ja millaista tietoa kuluttajat etsivät eri yrityksistä sosiaalisessa mediassa.
Ideoita Panimo Kiiskin sosiaalisen median sisältöön kerättiin myös vertailuanalyysin avulla. Vertailuanalyysissa Panimo Kiiski Oy:n sosiaalisen median markkinointia verrattiin kahden suomalaisen pienpanimon, Maku Brewingin ja Malmgårdin Panimon sekä yhden ulkomaalaisen panimon, Founders Brewingin sosiaalisen median markkinointiin. Vertailuanalyysissa esiin nousseita ehdotuksia hyödynnettiin kyselytutkimuksen vastausvaihtoehdoissa.
Lopputuloksena syntyi kehitysehdotuksia sosiaalisen median sisältöön liittyen yrityksen käyttöön tulevaisuuden markkinoinnissa. Isoimmat kehitysehdotukset päivitysten sisältöön ja teemoihin liittyen ovat luonto kuvausympäristönä, ruokasuositukset oluille ja reseptivinkit, joissa olutta voidaan hyödyntää, päivitykset kulissien takaa sekä kuvien hyvälaatuisuus ja sisällön julkaiseminen aina silloin, kun yrityksellä on asiaa.