Eettinen johtajuus sosiaali- ja terveysalalla : vaikeat henkilöstöjohtamisen kokemukset ja niistä oppiminen eettisen johtamisen näkökulmasta
Tenhunen, Marjukka (2020)
Tenhunen, Marjukka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023463
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vaikeita henkilöstöjohtamisen kokemuksia ja niistä oppimista. Aineistossa kokemukset on ilmaistu joko työntekijän tai esimiehen näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa esimiehiksi opiskelevien sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vaikeita henkilöstöjohtamisen kokemuksia. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa työssä oppimisesta eettisen johtamisen näkökulmasta, jota voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa johtamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto oli kerätty vuosina 2016–2017 sosiaali- ja terveysalan johtamista opiskelevilta. Heitä pyydettiin kirjoittamaan tarinat omista kokemuksistaan ja mitä he olivat niistä oppineet. Kokemuksia pyydettiin vaikeista, hyvistä ja hauskoista tilanteista, mutta tässä opinnäytetyössä analysoitiin ainoastaan vaikeat kokemukset. Tarinat analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset eivät kokeneet ainoastaan eettistä johtajuutta, vaan myös epäeettisyyden piirteitä oli tunnistettavissa. Eettisen johtajuuden toteutuessa oli sillä positiiviset ja vaikuttavat tulokset työyhteisöön. Eettinen johtaja vaikutti työntekijöihin kommunikointitaidoillaan ja työntekijöiden tasa-arvoisella kohtelulla. Ammattilaiset arvostivat myös esimiehen konfliktien ratkaisutaitoja.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että eettinen johtaja on rehellinen, johdonmukainen ja tekee perusteltuja päätöksiä. Epäeettinen johtajuus näyttäytyi erityisesti sanelevana johtamiskulttuurina ja kykenemättömyytenä ratkaista työyhteisön konfliktitilanteita. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ovat oppineet vaikeista henkilöstöjohtamisen kokemuksista, kuinka he itse eivät halua vastaavissa tilanteissa toimia. Jatkotutkimusehdotuksena johtamiskokemuksia pitäisi tutkia enemmän esimiesten näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto oli kerätty vuosina 2016–2017 sosiaali- ja terveysalan johtamista opiskelevilta. Heitä pyydettiin kirjoittamaan tarinat omista kokemuksistaan ja mitä he olivat niistä oppineet. Kokemuksia pyydettiin vaikeista, hyvistä ja hauskoista tilanteista, mutta tässä opinnäytetyössä analysoitiin ainoastaan vaikeat kokemukset. Tarinat analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset eivät kokeneet ainoastaan eettistä johtajuutta, vaan myös epäeettisyyden piirteitä oli tunnistettavissa. Eettisen johtajuuden toteutuessa oli sillä positiiviset ja vaikuttavat tulokset työyhteisöön. Eettinen johtaja vaikutti työntekijöihin kommunikointitaidoillaan ja työntekijöiden tasa-arvoisella kohtelulla. Ammattilaiset arvostivat myös esimiehen konfliktien ratkaisutaitoja.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että eettinen johtaja on rehellinen, johdonmukainen ja tekee perusteltuja päätöksiä. Epäeettinen johtajuus näyttäytyi erityisesti sanelevana johtamiskulttuurina ja kykenemättömyytenä ratkaista työyhteisön konfliktitilanteita. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ovat oppineet vaikeista henkilöstöjohtamisen kokemuksista, kuinka he itse eivät halua vastaavissa tilanteissa toimia. Jatkotutkimusehdotuksena johtamiskokemuksia pitäisi tutkia enemmän esimiesten näkökulmasta.