Uutiskirjeen asiakaslähtöinen kehittäminen : Case Kanuuna uutiset
Göös, Petra (2020)
Göös, Petra
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023454
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön aiheena on uutiskirjeen asiakaslähtöinen kehittäminen. Lähestyn kehittämiskohdetta, Kanuuna uutiset -uutiskirjettä, tapaustutkimukselle tyypillisellä tavalla.
Työn tarkoituksena on kartuttaa Kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskus Kanuunan asiakasymmärrystä uutiskirjeensä osalta, selvittää pääkohderyhmän tarpeita ja toiveita uutiskirjeen suhteen, tutkia uutiskirjeen sisältöjen avaamiseen vaikuttavia seikkoja sekä tuottaa asiakaslähtöisiä, uusia sisällöllisiä ideoita.
Työn perustana olevan asiakas- ja käyttäjätiedon keräämisessä olen soveltanut pääsääntöisesti laadullisen tutkimuksen menetelmiä perus- ja kontekstuaalisen tutkimuksen menetelmäryhmistä. Kehittämistyön palvelumuotoilullinen ote näkyy paitsi asiakaskeskeisyydessä, mutta myös kokeellisissa ja osallistavissa menetelmissä.
Työn keskeisenä tuloksena on ymmärrys siitä, millainen osaamiskeskus Kanuunan uutiskirjeen tulisi olla, jotta se vastaisi viestinnän pääkohderyhmän tarpeisiin ja toiveisiin sekä siitä, millä keinoilla vastaanottajia voi houkutella lukemaan uutiskirjeen sisältämiä viestejä. Työn tuloksena syntyi myös kohderyhmää kiinnostavia, uusia aiheita ja ideoita uutiskirjeeseen.
Uutiskirjeen tulee olla napakka, selkeä ja visuaalisesti houkutteleva. Uutiskirjeen sisältämät aiheet on oltava silmäiltävissä nopeasti, koska pääkohderyhmän aika sähköpostin äärellä on rajallinen. Aiheiden houkuttelevuutta voidaan lisätä samoilla keinoilla kuin klikkauksia kalastelevissa verkkolehdissä. Julkishallinnollisten organisaatioiden perinteisestä tyylistä poikkeavat viestit saavat Kanuuna uutisten tilaajien keskuudessa positiivisen vastaanoton.
Työn tarkoituksena on kartuttaa Kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskus Kanuunan asiakasymmärrystä uutiskirjeensä osalta, selvittää pääkohderyhmän tarpeita ja toiveita uutiskirjeen suhteen, tutkia uutiskirjeen sisältöjen avaamiseen vaikuttavia seikkoja sekä tuottaa asiakaslähtöisiä, uusia sisällöllisiä ideoita.
Työn perustana olevan asiakas- ja käyttäjätiedon keräämisessä olen soveltanut pääsääntöisesti laadullisen tutkimuksen menetelmiä perus- ja kontekstuaalisen tutkimuksen menetelmäryhmistä. Kehittämistyön palvelumuotoilullinen ote näkyy paitsi asiakaskeskeisyydessä, mutta myös kokeellisissa ja osallistavissa menetelmissä.
Työn keskeisenä tuloksena on ymmärrys siitä, millainen osaamiskeskus Kanuunan uutiskirjeen tulisi olla, jotta se vastaisi viestinnän pääkohderyhmän tarpeisiin ja toiveisiin sekä siitä, millä keinoilla vastaanottajia voi houkutella lukemaan uutiskirjeen sisältämiä viestejä. Työn tuloksena syntyi myös kohderyhmää kiinnostavia, uusia aiheita ja ideoita uutiskirjeeseen.
Uutiskirjeen tulee olla napakka, selkeä ja visuaalisesti houkutteleva. Uutiskirjeen sisältämät aiheet on oltava silmäiltävissä nopeasti, koska pääkohderyhmän aika sähköpostin äärellä on rajallinen. Aiheiden houkuttelevuutta voidaan lisätä samoilla keinoilla kuin klikkauksia kalastelevissa verkkolehdissä. Julkishallinnollisten organisaatioiden perinteisestä tyylistä poikkeavat viestit saavat Kanuuna uutisten tilaajien keskuudessa positiivisen vastaanoton.