Kuljetusyrityksen toiminnan kehittäminen
Korhonen, Pasi (2020)
Korhonen, Pasi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923447
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut havaita kehittämisen kohteita, kuinka kuljetusyrityksessä riskienhallintaa voidaan parantaa ja tiedonkulkua kehittää. Tavoitteena on ollut tuottaa toimintakäsikirja, joka sisältää toimintaohjeita, joita kuljetusyrityksessä voidaan hyödyntää. Riskienhallintaa tässä opinnäytetyössä on käsitelty työturvallisuuden näkökulmasta. Tutkimusongelma kiteytyy kysymyksiin: mitkä tekijät tiedonkulussa tuottavat haasteita sekä mitkä tekijät aiheuttavat riskin työturvallisuudessa.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, joka on toteutettu yksilöhaastatteluin. Tutkimusta varten on haastateltu kolmea esimiestä ja haastattelut on toteutettu teemahaastatteluin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu tutkimusmenetelmistä, logistiikka-alan maantiekuljetuksissa hyödynnettävästä tiedosta, sekä työturvallisuuden ja yritysten tiedonkulun teoriasta. Opinnäytetyön toteutuksessa on hyödynnetty havaintoja toimintaohjeiden toteuttamiseen.
Tiedottamisen muotoja yrityksessä ovat olleet sähköposti, tekstiviesti, puhelut, mobiilisovellus sekä kasvokkain keskustelut. Yrityksessä on tiedotettu toimintatavoista, ohjeistuksista, työvuoroista sekä tapahtuvista muutoksista. Haastateltavien mukaan tiedonkulun haasteita ovat olleet epäselvät ohjeistukset, joihin on vaikuttanut kiire. Haastateltavien mukaan kaikki työntekijät eivät ole lukeneet heille lähetettyjä viestejä, mikä on osittain aiheuttanut tietämättömyyttä. Mobiilisovelluksen käytössä on havaittu, että viesteihin vastataan vaihtelevasti. Työturvallisuusriskejä ovat aiheuttaneet piha-, purku-, ja lastausalueet, joiden kunnossapito on asiakkaiden vastuulla. Näiden lisäksi työturvallisuusriskeiksi on mainittu asiakkaiden toteuttama kuorman suunnittelu.
On todettu, että työturvallisuuden kehittämiseen ja tiedonkulun toimivuuteen voivat työntekijät vaikuttaa suuresti omalla huolellisella ja työtä kehittävällä asenteella. Tutkimuksen mukaan työturvallisuutta parantavia tekijöitä tulisi pyrkiä kehittämään palautetta antamalla. On myös todettu, että tiedonkulun puutteet ovat johtuneet virheestä tai unohtamisesta, joihin vaikuttava kiire tulisi poistaa. Tutkimusongelmiin on löydetyt vastaukset ja ne ovat esitetty toimeksiantajalle.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, joka on toteutettu yksilöhaastatteluin. Tutkimusta varten on haastateltu kolmea esimiestä ja haastattelut on toteutettu teemahaastatteluin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu tutkimusmenetelmistä, logistiikka-alan maantiekuljetuksissa hyödynnettävästä tiedosta, sekä työturvallisuuden ja yritysten tiedonkulun teoriasta. Opinnäytetyön toteutuksessa on hyödynnetty havaintoja toimintaohjeiden toteuttamiseen.
Tiedottamisen muotoja yrityksessä ovat olleet sähköposti, tekstiviesti, puhelut, mobiilisovellus sekä kasvokkain keskustelut. Yrityksessä on tiedotettu toimintatavoista, ohjeistuksista, työvuoroista sekä tapahtuvista muutoksista. Haastateltavien mukaan tiedonkulun haasteita ovat olleet epäselvät ohjeistukset, joihin on vaikuttanut kiire. Haastateltavien mukaan kaikki työntekijät eivät ole lukeneet heille lähetettyjä viestejä, mikä on osittain aiheuttanut tietämättömyyttä. Mobiilisovelluksen käytössä on havaittu, että viesteihin vastataan vaihtelevasti. Työturvallisuusriskejä ovat aiheuttaneet piha-, purku-, ja lastausalueet, joiden kunnossapito on asiakkaiden vastuulla. Näiden lisäksi työturvallisuusriskeiksi on mainittu asiakkaiden toteuttama kuorman suunnittelu.
On todettu, että työturvallisuuden kehittämiseen ja tiedonkulun toimivuuteen voivat työntekijät vaikuttaa suuresti omalla huolellisella ja työtä kehittävällä asenteella. Tutkimuksen mukaan työturvallisuutta parantavia tekijöitä tulisi pyrkiä kehittämään palautetta antamalla. On myös todettu, että tiedonkulun puutteet ovat johtuneet virheestä tai unohtamisesta, joihin vaikuttava kiire tulisi poistaa. Tutkimusongelmiin on löydetyt vastaukset ja ne ovat esitetty toimeksiantajalle.