Erityisen tuen tarpeessa olevien kehitysvammaisten lasten opetuksen tuki vanhempien näkökulmasta
Vuorijärvi, Satu-Maarit (2020)
Vuorijärvi, Satu-Maarit
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923431
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erityisen tuen tarpeessa olevien kehitysvammaisten lasten opetuksen tukea vanhempien näkökulmasta. Opinnäytetyön aihe valittiin työn tekijän omasta mielenkiinnosta tutkia kehitysvammaisten lasten tuen tarvetta koulussa. Aiheesta ei ole tehty vastaavaa tutkimusta aiemmin, joten tutkimus oli ajankohtainen. Kaikki lapset käyvät Haminan aseman koulua.
Opinnäytetyössä käytetään tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastatteluna ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluna. Aiheen sensitiivisyyden takia opinnäytetyön toteutuksen kannalta eettisten näkökulmien käsittely on tärkeää.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin kehitysvammaisuuteen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia, lainsäädäntöä, pidennettyä oppivelvollisuutta sekä Haminan kaupungin opetussuunnitelmaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada yleiskuva kehitysvammaisten lasten tuen tarpeesta ja kuinka tyytyväisiä vanhemmat siihen olivat. Tuloksissa ilmeni, että tuen tarve oli kokoaikaista ja jokapäiväistä. Karkeita yleistyksiä oli haastava tehdä, koska lapset olivat eri ikäisiä ja eri kehitysvaiheissa. Vanhemmat pitivät erityisen tärkeänä pysyvää henkilökuntaa ja eniten mielipide-eroja aiheutti henkilökohtaisen avustajan käyttö opetuksessa.
Opinnäytetyössä käytetään tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastatteluna ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluna. Aiheen sensitiivisyyden takia opinnäytetyön toteutuksen kannalta eettisten näkökulmien käsittely on tärkeää.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin kehitysvammaisuuteen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia, lainsäädäntöä, pidennettyä oppivelvollisuutta sekä Haminan kaupungin opetussuunnitelmaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada yleiskuva kehitysvammaisten lasten tuen tarpeesta ja kuinka tyytyväisiä vanhemmat siihen olivat. Tuloksissa ilmeni, että tuen tarve oli kokoaikaista ja jokapäiväistä. Karkeita yleistyksiä oli haastava tehdä, koska lapset olivat eri ikäisiä ja eri kehitysvaiheissa. Vanhemmat pitivät erityisen tärkeänä pysyvää henkilökuntaa ja eniten mielipide-eroja aiheutti henkilökohtaisen avustajan käyttö opetuksessa.