Perehdyttämisen malli sosiaali- ja terveyskeskuksen avosairaanhoidon yksikköön
Harjula, Kristiina (2020)
Harjula, Kristiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923429
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sosiaali- ja terveyskeskuksen avosairaanhoidon toimintayksikköön perehdyttämisen malli. Tarkoituksena oli myös saada henkilöstön ääni kuuluviin ja sitä kautta kokemuksellista tietoa perehdyttämisestä, tavoitteena oli tehdä perehdyttämisestä koko työyhteisön yhteinen asia. Perehdyttämisen mallin luomisen ja sen käyttöönoton tulisi helpottaa työntekijöiden perehdyttämistä sekä työyhteisön jäsenten osallistumista perehdyttämisprosessiin. Opinnäytetyön aihe nousi työntekijöiden kanssa käydyistä keskusteluista.
Perehdyttämisen tarkoituksena on tutustuttaa uusi työntekijä työyhteisönsä toimintaan, organisaation arvoihin sekä työpaikkansa ihmisiin. Hyvän perehdyttämisen edellytyksenä on nähty esimiehen aktiivinen osallistuminen perehdytykseen. Esimiehen tehtävä perehdyttämisessä on myös luoda hyvät olosuhteet perehdyttämiselle. Organisaatiomuutokset tuovat omat haasteensa perehdyttämiseen, mutta perustyö harvemmin muuttuu, vaikka organisaatio olisi muutoksessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen toimintatutkimus, jossa käytettiin tiedonkeruumenetelmänä kolmea tuplatiimikokousta. Lisäksi tuplatiimikokousten perusteella luotua perehdyttämisen mallia arvioitiin tutkimukseen osallistuneille lähetetyllä kyselylomakkeella. Kokouksen osallistujia oli yhteensä kuusi, ja he edustivat avosairaanhoidon eri ammattiryhmiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Perehdyttäminen koettiin nykyisellään suunnittelemattomana ja hajanaisena. Perehdyttämisen kesto nähtiin myös liian lyhyenä. Vahvuutena nykyisessä perehdyttämisessä koettiin työyhteisön pieni koko ja vahva yhteisöllisyys. Lähdettäessä suunnittelemaan perehdyttämisen mallia työyhteisöön tärkeiksi asioiksi nousi perehdytyksen riittävä pituus, perehdyttämisen jakaminen vaiheisiin ja selkeät vastuunjaot. Esimiehen rooli nähtiin suurimpana uuden työntekijän aloittaessa työssä sekä ennen uuden työntekijän aloittamista. Työyhteisölle toivottiin avointa tiedottamista ja osallistamista perehdyttämiseen.
Tutkimusmateriaalin perusteella luotiin avosairaanhoidon yksikköön perehdyttämisen malli, joka otetaan käyttöön tulevissa perehdytyksissä.
Perehdyttämisen tarkoituksena on tutustuttaa uusi työntekijä työyhteisönsä toimintaan, organisaation arvoihin sekä työpaikkansa ihmisiin. Hyvän perehdyttämisen edellytyksenä on nähty esimiehen aktiivinen osallistuminen perehdytykseen. Esimiehen tehtävä perehdyttämisessä on myös luoda hyvät olosuhteet perehdyttämiselle. Organisaatiomuutokset tuovat omat haasteensa perehdyttämiseen, mutta perustyö harvemmin muuttuu, vaikka organisaatio olisi muutoksessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen toimintatutkimus, jossa käytettiin tiedonkeruumenetelmänä kolmea tuplatiimikokousta. Lisäksi tuplatiimikokousten perusteella luotua perehdyttämisen mallia arvioitiin tutkimukseen osallistuneille lähetetyllä kyselylomakkeella. Kokouksen osallistujia oli yhteensä kuusi, ja he edustivat avosairaanhoidon eri ammattiryhmiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Perehdyttäminen koettiin nykyisellään suunnittelemattomana ja hajanaisena. Perehdyttämisen kesto nähtiin myös liian lyhyenä. Vahvuutena nykyisessä perehdyttämisessä koettiin työyhteisön pieni koko ja vahva yhteisöllisyys. Lähdettäessä suunnittelemaan perehdyttämisen mallia työyhteisöön tärkeiksi asioiksi nousi perehdytyksen riittävä pituus, perehdyttämisen jakaminen vaiheisiin ja selkeät vastuunjaot. Esimiehen rooli nähtiin suurimpana uuden työntekijän aloittaessa työssä sekä ennen uuden työntekijän aloittamista. Työyhteisölle toivottiin avointa tiedottamista ja osallistamista perehdyttämiseen.
Tutkimusmateriaalin perusteella luotiin avosairaanhoidon yksikköön perehdyttämisen malli, joka otetaan käyttöön tulevissa perehdytyksissä.