Verkkoportfolio ja työnhaku luovalla alalla
Mariani-Cerati, Minea (2020)
Mariani-Cerati, Minea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923364
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tehokas ja informatiivinen verkkoportfolio luovan alan työnhaun tueksi. Verkkoportfolio on osittain päällekkäinen ansioluettelon kanssa, mutta sen tarkoituksena on esitellä tarkemmin työnäytteet sekä luoda osaltaan ammattimaista henkilöbrändiä valmistumisen jälkeistä työnhakua varten.
Opinnäytetyössä keskitytään verkkoportfolion visuaalisen ilmaisun sijaan sisältöön ja sen tuottamiseen. Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäisessä luvussa perehdytään henkilöbrändiin ja sen määritelmään sekä tutkitaan työnantajien työnhakijoihin kohdistamia odotuksia luovalla alalla. Lisäksi otetaan selvää työnhakijan vahvuuksien sekä kehittämisalueiden merkityksestä työnhaussa ja tarkastellaan henkilöbrändin rakentumista. Tietoperustan toisessa luvussa tutustutaan social selling -prosessiin, sen menetelmiin ja prosessin aloittamiseen. Empirian ja verkkoportfolion suunnittelun tueksi on toteutettu myös kaksi asiantuntijahaastattelua, jotta verkkoportfoliosta tulisi mahdollisimman varteenotettava ja tarkoituksenmukainen rekrytoijien keskuudessa.
Opinnäytetyössä keskitytään verkkoportfolion visuaalisen ilmaisun sijaan sisältöön ja sen tuottamiseen. Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäisessä luvussa perehdytään henkilöbrändiin ja sen määritelmään sekä tutkitaan työnantajien työnhakijoihin kohdistamia odotuksia luovalla alalla. Lisäksi otetaan selvää työnhakijan vahvuuksien sekä kehittämisalueiden merkityksestä työnhaussa ja tarkastellaan henkilöbrändin rakentumista. Tietoperustan toisessa luvussa tutustutaan social selling -prosessiin, sen menetelmiin ja prosessin aloittamiseen. Empirian ja verkkoportfolion suunnittelun tueksi on toteutettu myös kaksi asiantuntijahaastattelua, jotta verkkoportfoliosta tulisi mahdollisimman varteenotettava ja tarkoituksenmukainen rekrytoijien keskuudessa.