Tuottaako mobiilipeli käytettävyydellä? : mobiilipelin käytettävyys suhteessa sen rahalliseen menestykseen
Laaksonen, Leia (2020)
Laaksonen, Leia
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923357
Tiivistelmä
Käytettävyys, eli tuotteen helppokäyttöisyys, on tärkeässä osassa kaikessa pelisuunnittelussa. Tässä työssä selvitettiin, onko käytettävyydellä merkittävää vaikutusta erityisesti mobiilipelien tuottavuuteen. Tavoitteena oli selvittää, onko käytettävyys merkittävä tekijä, joka kannustaa pelaajia käyttämään rahaa mobiilipeleihin.
Työssä tutkittiin kattavasti maailman eniten tuottaneista mobiilipelejä ja niiden ansaintamalleista. Näitä ansaintamalleja analysoitiin ja vertailtiin keskenään, jotta voitiin selvittää, mikä tekee niistä tuottavia. Lisäksi perehdyttiin käytettävyyteen tieteenalana ja pohdittiin käytettävyyden vaikutusta pelien menestykseen. Mobiilipelien käytettävyyden tutkimiseksi testattiin kolmea suosittua mobiilipeliä ja vertailtiin niiden käytettävyyksiä ja ansaintamenetelmiä.
Työn johtopäätös on, että mobiilipeleissä käytettävyys on harvoin se ominaisuus, jolla kannustetaan pelaajaa rahankäyttöön. Hyvällä käytettävyydellä, joka tekee pelistä helpon ja miellyttävän pelata, on paljon merkittävämpi vaikutus pelin menestykseen. Testatut pelit ovat kaikki menestyneet pääasiassa ansaintamalliensa ja koukuttavien pelimekaniikkojensa ansiosta. Testatuista peleistä kaikkein eniten oli tuottanut se peli, jolla oli sekä kattavin kohdeyleisö että parhain käytettävyys.
Työssä tutkittiin kattavasti maailman eniten tuottaneista mobiilipelejä ja niiden ansaintamalleista. Näitä ansaintamalleja analysoitiin ja vertailtiin keskenään, jotta voitiin selvittää, mikä tekee niistä tuottavia. Lisäksi perehdyttiin käytettävyyteen tieteenalana ja pohdittiin käytettävyyden vaikutusta pelien menestykseen. Mobiilipelien käytettävyyden tutkimiseksi testattiin kolmea suosittua mobiilipeliä ja vertailtiin niiden käytettävyyksiä ja ansaintamenetelmiä.
Työn johtopäätös on, että mobiilipeleissä käytettävyys on harvoin se ominaisuus, jolla kannustetaan pelaajaa rahankäyttöön. Hyvällä käytettävyydellä, joka tekee pelistä helpon ja miellyttävän pelata, on paljon merkittävämpi vaikutus pelin menestykseen. Testatut pelit ovat kaikki menestyneet pääasiassa ansaintamalliensa ja koukuttavien pelimekaniikkojensa ansiosta. Testatuista peleistä kaikkein eniten oli tuottanut se peli, jolla oli sekä kattavin kohdeyleisö että parhain käytettävyys.