Sosiaalisen median strategia RT Konsultit Oy:lle
Tölli, Päivi (2020)
Tölli, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923345
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantaja RT Konsultit Oy:n toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle konkreettinen ja helposti toteutettava sosiaalisen median strategia, joka opastaa aloittamaan toiminnan sosiaalisessa mediassa. Toimeksiantaja RT Konsultit Oy on rakennusalan konsultointiyritys, joka tarjoaa asiakkailleen muun muassa rakentamisen suunnittelua, valvontaa ja projektinhallintaa. Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka kehittämistehtävänä oli laatia toimeksiantajan käyttöön sosiaalisen median strategiaopas.
Opinnäytetyön tietoperustassa pääpaino oli sosiaalisen median strategian käsittelyssä. Sen lisäksi perehdyttiin sellaisiin osa-alueisiin, jotka ovat sosiaalisen median strategian kannalta olennaisia, kuten sosiaalisen median kanaviin, markkinointiin sosiaalisessa mediassa sekä digitaaliseen markkinointiin. Toimeksiantajan toiveesta tarkasteltiin sosiaalisen median markkinointia ja digitaalista markkinointia heidän oman toimialansa eli rakennusalan näkökulmasta.
Sosiaalisen median strategian laatimisessa käytettiin viestinnän asiantuntijatoimisto Viestintä-Pirittan luomaa sosiaalisen median strategiamallia. Sen pohjalta tehtiin toimeksiantajalle yksityiskohtainen ja konkreettinen sosiaalisen median strategia. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi erillinen Sosiaalisen median strategia -opas. Oppaassa eriteltiin lyhyesti syitä, miksi yrityksen kannattaa olla sosiaalisessa mediassa. Seuraavaksi oppaassa esiteltiin kaksi sosiaalisen median kanavaa, Facebook ja LinkedIn. Nämä kanavat toimeksiantaja ottaa käyttöönsä aluksi. Facebook ja LinkedIn valittiin kanaviksi, koska toimeksiantajan kohderyhmät ovat näissä sosiaalisen median kanavissa. Aluksi kanavien lukumäärä haluttiin pitää vähäisenä, mutta tulevaisuutta ajatellen oppaassa esiteltiin kaksi muuta sosiaalisen median kanavaa, Twitter ja Instagram. Näihin kanaviin toimeksiantaja voi laajentaa sosiaalisen median toimintaansa lähitulevaisuudessa, jos tarvetta ilmenee. Lopuksi oppaassa oli RT Konsulteille laadittu yksityiskohtainen sosiaalisen median strategia toimintaohjeineen. Sen avulla toimeksiantajan henkilöstö omaksuu yhtenäisen ja yrityksen toimintaan soveltuvan sosiaalisen median käytön.
Opinnäytetyö ja lopputuotos täyttivät molempien osapuolien odotukset. Opinnäytetyössä saavutettiin tavoitteet, jotka sille oli alussa asetettu. Toimeksiantaja ottaa sosiaalisen median strategian käyttöön vuoden 2021 alusta.
Opinnäytetyön tietoperustassa pääpaino oli sosiaalisen median strategian käsittelyssä. Sen lisäksi perehdyttiin sellaisiin osa-alueisiin, jotka ovat sosiaalisen median strategian kannalta olennaisia, kuten sosiaalisen median kanaviin, markkinointiin sosiaalisessa mediassa sekä digitaaliseen markkinointiin. Toimeksiantajan toiveesta tarkasteltiin sosiaalisen median markkinointia ja digitaalista markkinointia heidän oman toimialansa eli rakennusalan näkökulmasta.
Sosiaalisen median strategian laatimisessa käytettiin viestinnän asiantuntijatoimisto Viestintä-Pirittan luomaa sosiaalisen median strategiamallia. Sen pohjalta tehtiin toimeksiantajalle yksityiskohtainen ja konkreettinen sosiaalisen median strategia. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi erillinen Sosiaalisen median strategia -opas. Oppaassa eriteltiin lyhyesti syitä, miksi yrityksen kannattaa olla sosiaalisessa mediassa. Seuraavaksi oppaassa esiteltiin kaksi sosiaalisen median kanavaa, Facebook ja LinkedIn. Nämä kanavat toimeksiantaja ottaa käyttöönsä aluksi. Facebook ja LinkedIn valittiin kanaviksi, koska toimeksiantajan kohderyhmät ovat näissä sosiaalisen median kanavissa. Aluksi kanavien lukumäärä haluttiin pitää vähäisenä, mutta tulevaisuutta ajatellen oppaassa esiteltiin kaksi muuta sosiaalisen median kanavaa, Twitter ja Instagram. Näihin kanaviin toimeksiantaja voi laajentaa sosiaalisen median toimintaansa lähitulevaisuudessa, jos tarvetta ilmenee. Lopuksi oppaassa oli RT Konsulteille laadittu yksityiskohtainen sosiaalisen median strategia toimintaohjeineen. Sen avulla toimeksiantajan henkilöstö omaksuu yhtenäisen ja yrityksen toimintaan soveltuvan sosiaalisen median käytön.
Opinnäytetyö ja lopputuotos täyttivät molempien osapuolien odotukset. Opinnäytetyössä saavutettiin tavoitteet, jotka sille oli alussa asetettu. Toimeksiantaja ottaa sosiaalisen median strategian käyttöön vuoden 2021 alusta.