Tulevaisuuden sote-osaajien työelämätaitojen kehittyminen monialaisessa tiimiharjoittelussa
Kuikka, Jussi; Piiroinen, Henna; Vähä-Ruka, Tarja (2020)
Kuikka, Jussi
Piiroinen, Henna
Vähä-Ruka, Tarja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923316
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Metropolia Ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Hyvissä Handuissa Himassa -hankkeeseen vuoden 2019 aikana osallistuneiden opiskelijoiden mielipiteitä ja kokemuksia monialaisesta tiimiharjoittelusta. Tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä informaatiota Hyvissä Handuissa Himassa -hankkeelle ja siihen osallistuville toimijoille. Kerätystä aineistosta hanke saa tietoa monialaisen tiimiharjoittelun merkityksestä opiskelijoiden työelämätaitojen kehittymisessä.
Opinnäytetyössä esitellään sote-alan työelämätaitoja, monialaiseen tiimiharjoitteluun liittyneitä käsitteitä sekä sitä, miten sosiaali- ja terveysalan opiskelijat kokivat monialaisen tiimiharjoittelun. Opinnäytetyössä on hyödynnetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten on haastateltu kuutta sosiaali- ja terveysalan opiskelijaa, jotka olivat osallistuneet monialaiseen tiimiharjoitteluun vuoden 2019 aikana. Aineisto on analysoitu teemoittelemalla. Pääteemoiksi nousivat kokemukset ja työelämätaitojen kehittyminen monialaisessa tiimiharjoittelussa sekä monialaisen tiimiharjoittelun kehittämistarpeet.
Opinnäytetyön tulosten perusteella opiskelijat kokivat pari- ja tiimityöskentelyn antoisaksi harjoittelun aikana. Positiivisia kokemuksia olivat oman ja toisen tulevan ammatin arvostaminen, tiedon jakaminen sekä yhdessä tekeminen. Asiakaslähtöinen yhteistyö nimettyjen asiakkaiden kanssa oli koettu toimivaksi ja silmiä avaavaksi. Yhteistyö työelämäkumppanin kanssa oli koettu haasteelliseksi ja opiskelijat toivoivat kanssakäymisen kehittyvän tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää seuraavien monialaisten tiimiharjoitteluiden suunnitteluissa ja toteutuksissa. Harjoitteluja voisi lisätä kaikille sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille tiimityöskentelytaitojen kehittämiseksi sekä substanssi- ja geneerisen osaamisen lisäämiseksi. Tulevaisuudessa työelämä tulee tarvitsemaan ammattirajapintoja ylittäviä osaajia.
Opinnäytetyössä esitellään sote-alan työelämätaitoja, monialaiseen tiimiharjoitteluun liittyneitä käsitteitä sekä sitä, miten sosiaali- ja terveysalan opiskelijat kokivat monialaisen tiimiharjoittelun. Opinnäytetyössä on hyödynnetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten on haastateltu kuutta sosiaali- ja terveysalan opiskelijaa, jotka olivat osallistuneet monialaiseen tiimiharjoitteluun vuoden 2019 aikana. Aineisto on analysoitu teemoittelemalla. Pääteemoiksi nousivat kokemukset ja työelämätaitojen kehittyminen monialaisessa tiimiharjoittelussa sekä monialaisen tiimiharjoittelun kehittämistarpeet.
Opinnäytetyön tulosten perusteella opiskelijat kokivat pari- ja tiimityöskentelyn antoisaksi harjoittelun aikana. Positiivisia kokemuksia olivat oman ja toisen tulevan ammatin arvostaminen, tiedon jakaminen sekä yhdessä tekeminen. Asiakaslähtöinen yhteistyö nimettyjen asiakkaiden kanssa oli koettu toimivaksi ja silmiä avaavaksi. Yhteistyö työelämäkumppanin kanssa oli koettu haasteelliseksi ja opiskelijat toivoivat kanssakäymisen kehittyvän tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää seuraavien monialaisten tiimiharjoitteluiden suunnitteluissa ja toteutuksissa. Harjoitteluja voisi lisätä kaikille sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille tiimityöskentelytaitojen kehittämiseksi sekä substanssi- ja geneerisen osaamisen lisäämiseksi. Tulevaisuudessa työelämä tulee tarvitsemaan ammattirajapintoja ylittäviä osaajia.