Perustettavan yrityksen markkinatutkimus
Hakala, Riikka (2020)
Hakala, Riikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923308
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinatutkimus perustettavalle ravintola-alan yritykselle. Opinnäytetyö toimii teoreettisena pohjana perustettavalle kahvilalle. Tässä opinnäytetyössä toteutetaan kyselytutkimus sekä laaditaan yritykselle liiketoimintasuunnitelma.
Kuluttajien toiveet ja odotukset ravintolapalveluiden suhteen kehittyvät ja uusia kahvilakonsepteja syntyy nopeasti. Tämän vuoksi markkinoiden ymmärtäminen, tulevien trendien ennustaminen ja tyydyttämättömien asiakastarpeiden löytäminen on ravintola-alalla kasvattanut merkitystään.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaiselle kahvilalle on tarvetta Helsingissä. Opinnäytetyötä varten tehtiin kyselytutkimus, jonka avulla selvitettiin tutkimusongelmaa. Tutkimustuloksien avulla kehitettiin perustettavan yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa hyödynnettiin lähteenä verkkojulkaisuja sekä kirjallisia lähteitä. Opinnäytetyön kyselytutkimus toteutettiin Google Forms -palvelun avulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 74 henkilöä.
Opinnäytetyössä laaditaan uudelle yritykselle liiketoimintasuunnitelma, joka kattaa liiketoiminnan osa-alueita. Yritystä perustaessa yksi ensimmäisistä ja tärkeimmistä tehtävistä on laatia toimiva liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelma auttaa hahmottamaan yrityksen liiketoimintaa, arvoja ja sen kehittämistä. Perustettavan yrityksen liiketoimintasuunnitelma on opinnäytetyön liitteenä.
Kuluttajien toiveet ja odotukset ravintolapalveluiden suhteen kehittyvät ja uusia kahvilakonsepteja syntyy nopeasti. Tämän vuoksi markkinoiden ymmärtäminen, tulevien trendien ennustaminen ja tyydyttämättömien asiakastarpeiden löytäminen on ravintola-alalla kasvattanut merkitystään.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaiselle kahvilalle on tarvetta Helsingissä. Opinnäytetyötä varten tehtiin kyselytutkimus, jonka avulla selvitettiin tutkimusongelmaa. Tutkimustuloksien avulla kehitettiin perustettavan yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa hyödynnettiin lähteenä verkkojulkaisuja sekä kirjallisia lähteitä. Opinnäytetyön kyselytutkimus toteutettiin Google Forms -palvelun avulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 74 henkilöä.
Opinnäytetyössä laaditaan uudelle yritykselle liiketoimintasuunnitelma, joka kattaa liiketoiminnan osa-alueita. Yritystä perustaessa yksi ensimmäisistä ja tärkeimmistä tehtävistä on laatia toimiva liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelma auttaa hahmottamaan yrityksen liiketoimintaa, arvoja ja sen kehittämistä. Perustettavan yrityksen liiketoimintasuunnitelma on opinnäytetyön liitteenä.