Virtual- and Augmented Reality in Tourism Marketing
Peltonen, Pyry (2020)
Peltonen, Pyry
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823298
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on esitellä lisätyn- ja virtuaalisen todellisuuden teoriaa ja käyttötarkoituksia. Teknologioiden kattavan teoreettisen esittelyn jälkeen opinnäytetyössä kuvataan lisätyn- ja virtuaalisen todellisuuden nykyisiä käyttötarkoituksia, sekä esitellään myös mahdollisia potentiaalisia käyttötarkoituksia tulevaisuudessa. Tämä opinnäytetyö keskittyy matkailualaan ja siksi näiden teknologioiden soveltamismenetelmät liittyvät kyseiseen alaan. Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota esimerkkejä näiden tekniikoiden nykyisistä käyttötarkoituksista matkailualalla, sekä tarjota mahdollisia käyttötapauksia ja toteutustapoja heille, jotka eivät ole vielä ottaneet niitä käyttöön toiminnassaan ja palveluissaan.
Opinnäytetyön yhteistyöyritys on HAMK Smart. Tässä raportissa tehty tutkimus koskee kyseisen organisaation kehittämää matkailuun keskittyvää VIKKE-älypuhelinsovellusta. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä opinnäytetyön tekijän valitsemilta testilentäjiltä palautetta, jota sitten tarjotaan parannusdatana yhteistyöyritykselle. Tämän tutkimuksen hypoteesi todettiin myöhemmin opinnäytetyössä; VIKKE:llä on pätevä idea ja visio sovelluksesta, mutta sovelluksen nykyinen muoto ja tila vaativat hiomista.
Opinnäytetyön oletetut päätelmät esitellään myöhemmin johdannossa. Lisätty- ja virtuaalitodellisuus ovat nopeasti kasvavia teknologioita, jotka tarjoavat suuria potentiaalisia liiketoiminnan parannuksia matkailuyrityksille ja - järjestöille, sekä palveluissa että markkinoinnissa. Näiden teknologioiden käyttöönotto ja tarjoaminen hyödyttää sekä palveluntarjoajaa että asiakkaita.
Opinnäytetyön loppuehdotus on, että matkailualan yritysten ja organisaatioiden tulisi sisällyttää lisätty ja virtuaalitodellisuus toimintaansa ja palveluihinsa. The aim of this thesis is to introduce the theory and applications of augmented- and virtual reality. After a comprehensive theoretical understanding of the technologies, the thesis describes the current use- cases of augmented- and virtual reality and also introduces potential future use-cases for them. This thesis focuses on the travel- and tourism industry, and therefore the application methods of these technologies will revolve around this industry. The thesis aims to provide examples of current use- cases of these technologies within the industry, as well as to offer potential use-cases and implementation methods for those whom have not implemented them in their operations and services yet.
The commissioning company of the thesis is HAMK Smart. The conducted research in this report is on a tourism smartphone application called “VIKKE”, developed by the commissioning company. The aim of the research was to gather feedback from selected test pilots by the thesis author, which then will be offered as improvement data for the commissioning company. The outcome of this research was as hypothesized later in the thesis; VIKKE has a competent core idea and vision of the app, but the current form and state of the app is in need of some polishing.
The outcome of the thesis is as hypothesized later in the introduction. Augmented- and virtual reality are rapidly growing industries which offer great potential business operations improvements for tourism companies and organisations in both services and marketing. Implementing and offering these technologies will benefit both the provider and the customers.
The thesis concludes on the suggestion that companies and organisations within the travel- and tourism industry should incorporate augmented- and virtual reality in their operations and services.
Opinnäytetyön yhteistyöyritys on HAMK Smart. Tässä raportissa tehty tutkimus koskee kyseisen organisaation kehittämää matkailuun keskittyvää VIKKE-älypuhelinsovellusta. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä opinnäytetyön tekijän valitsemilta testilentäjiltä palautetta, jota sitten tarjotaan parannusdatana yhteistyöyritykselle. Tämän tutkimuksen hypoteesi todettiin myöhemmin opinnäytetyössä; VIKKE:llä on pätevä idea ja visio sovelluksesta, mutta sovelluksen nykyinen muoto ja tila vaativat hiomista.
Opinnäytetyön oletetut päätelmät esitellään myöhemmin johdannossa. Lisätty- ja virtuaalitodellisuus ovat nopeasti kasvavia teknologioita, jotka tarjoavat suuria potentiaalisia liiketoiminnan parannuksia matkailuyrityksille ja - järjestöille, sekä palveluissa että markkinoinnissa. Näiden teknologioiden käyttöönotto ja tarjoaminen hyödyttää sekä palveluntarjoajaa että asiakkaita.
Opinnäytetyön loppuehdotus on, että matkailualan yritysten ja organisaatioiden tulisi sisällyttää lisätty ja virtuaalitodellisuus toimintaansa ja palveluihinsa.
The commissioning company of the thesis is HAMK Smart. The conducted research in this report is on a tourism smartphone application called “VIKKE”, developed by the commissioning company. The aim of the research was to gather feedback from selected test pilots by the thesis author, which then will be offered as improvement data for the commissioning company. The outcome of this research was as hypothesized later in the thesis; VIKKE has a competent core idea and vision of the app, but the current form and state of the app is in need of some polishing.
The outcome of the thesis is as hypothesized later in the introduction. Augmented- and virtual reality are rapidly growing industries which offer great potential business operations improvements for tourism companies and organisations in both services and marketing. Implementing and offering these technologies will benefit both the provider and the customers.
The thesis concludes on the suggestion that companies and organisations within the travel- and tourism industry should incorporate augmented- and virtual reality in their operations and services.