Barnets röst behöver bli hörd : En kvalitativ studie om barns delaktighet i småbarnspedagogiken
Martin, Sofia (2020)
Martin, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823297
Tiivistelmä
Examensarbetets syfte är att undersöka hur pedagogerna i Malax kommun arbetar för att göra barnen delaktiga i planering, utvärdering och utveckling av småbarnspedagogiken. År 2018 kom den nya grunderna för planen för småbarnspedagogik och där uppmanas småbarnspedagogiken att göra barnen mer delaktiga, därför har jag valt att skriva kring ämnet barns delaktighet i småbarnspedagogiken med fokus på pedagogernas synvinkel.
Teoridelen fokuserar på begreppet delaktighet, betydelsen av barns delaktighet, skillnader mellan barnperspektiv och barns perspektiv och lagar och styrdokument kring barns delaktighet. I teoridelen tar jag också upp hur man kan utvärdera och dokumentera verksamheten och hur man kan göra barnen delaktiga i den processen.
Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger inom Malax kommun. Genom undersökningen framkom att alla pedagoger på ett eller annat sätt försöker göra barnen mer delaktiga men arbetssätten ser lite olika ut. Målet enligt alla pedagoger var att göra barnen mer delaktiga i verksamheten och alla pedagoger var ense om att det finns saker som kan utvecklas för att göra barnen mer delaktiga. The aim of this thesis is to find out how the pre-school teachers in Municipality of Malax include children in the planning process, evaluating and developing in the pre-school pedagogy. In 2018 the National Core Curriculum for early Childhood Education and Care was renewed and there it says that children need to participate more in planning, evaluating and developing in the pre-school. Because of this I chose to find out more about children´s participation in pre-school pedagogy from the pedagogues point of view.
The main subjects I wrote about are participation and participation on the children´s point of view, the differences between children’s perspective and child perspective. I will also make a summery out of what the Finnish laws stipulate about children’s rights to participate and write about how to evaluate the pre-school work and how to make the children a part of it.
The survey is based on qualitative interviews with four pedagogues in Malax kommun. The result in the survey shows that all of the pedagogues are trying to give the children more ways to participate but they have different ways to do it. The goal for all of the pedagogues was that children need to participate more in planning, evaluating and developing in the pre-school. All of the pedagogues think that there are things that they can do better to make children participate more.
Teoridelen fokuserar på begreppet delaktighet, betydelsen av barns delaktighet, skillnader mellan barnperspektiv och barns perspektiv och lagar och styrdokument kring barns delaktighet. I teoridelen tar jag också upp hur man kan utvärdera och dokumentera verksamheten och hur man kan göra barnen delaktiga i den processen.
Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger inom Malax kommun. Genom undersökningen framkom att alla pedagoger på ett eller annat sätt försöker göra barnen mer delaktiga men arbetssätten ser lite olika ut. Målet enligt alla pedagoger var att göra barnen mer delaktiga i verksamheten och alla pedagoger var ense om att det finns saker som kan utvecklas för att göra barnen mer delaktiga.
The main subjects I wrote about are participation and participation on the children´s point of view, the differences between children’s perspective and child perspective. I will also make a summery out of what the Finnish laws stipulate about children’s rights to participate and write about how to evaluate the pre-school work and how to make the children a part of it.
The survey is based on qualitative interviews with four pedagogues in Malax kommun. The result in the survey shows that all of the pedagogues are trying to give the children more ways to participate but they have different ways to do it. The goal for all of the pedagogues was that children need to participate more in planning, evaluating and developing in the pre-school. All of the pedagogues think that there are things that they can do better to make children participate more.