Sähköiset palvelut osana sairaanhoitajan työtä : Digitaalisen palvelun kehittämiskuvaus ja kirjallisuuskatsaus sairaanhoitajan muuttuvasta työnkuvasta
Järvinen, Marianna (2020)
Järvinen, Marianna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823296
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta digitalisaation visioidaan tuovan ratkaisuja kasvavan kysynnän ja pienenevien resurssien epäsuhtaan. Sähköisten palveluiden tulisi parantaa palveluiden saatavuutta sekä vahvistaa asiakkaiden yhdenvertaisuutta ja osallisuutta oman terveytensä ylläpitoon. (STM 2016, 4, 15.) Yliopistosairaaloiden yhdessä kehittämä Terveyskylä sivusto ja sen palvelukanavat vastaavat valtakunnallisiin tavoitteisiin tarjota myös erikoissairaanhoidon palveluita digitaalisesti (Virtuaalisairaala 2.0 2019). Lisääntyneet sähköiset palvelut muuttavat terveydenhuollon ammattialisten työnkuvaa ja digitaalisten palveluiden integroiminen hoitotyön arkeen vaatii uudenlaista osaamista. (Jauhiainen ja Sihvo 2015, 214-218).
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on uudistaa synnynnäisesti sydänvikaisten hoitotyötä ottamalla käyttöön sähköisiä palveluja ja tuottaa tietoa sähköisten palveluiden mukanaan tuomista muutoksista sairaanhoitajan työnkuvassa. Opinnäytetyönä toteutettiin toimijalähtöinen kehittämisprosessi rakentamalla Terveyskyläpalveluun sähköinen palvelukanava, digihoitopolku pilottivaiheeseen. Polun asiakkaina ovat synnynnäisesti sydänvikaiset erikoissairaanhoidon seurannassa olevat potilaat. Polun rakentaminen tapahtui Terveyskylässä kuvatun digihoitopolun rakennusprosessin mukaisesti. Systemoidun kirjallisuuskatsauksen avulla saadun teoriatiedon avulla tuetaan käytännön kehittämistyönä rakennetun digihoitopolun käyttöönottoa osaksi poliklinikan sairaanhoitajan työtä. Kirjallisuuskatsauksen hakua ja aineiston analyysiä ohjaava tutkimuskysymys oli ”Miten sähköiset terveyspalvelut muuttavat sairaanhoitajan työnkuvaa?”
Kirjallisuuskatsauksen artikkeleista löytyi sisällönanalyysin avulla neljä sairaanhoitajan työnkuvan muutokseen liittyvää kokonaisuutta: hoidollinen kommunikaatio, työn kuormittavuus, osaaminen ja sähköisen palvelun soveltuvuus hoidolliseen työympäristöön. Tulosten mukaan sairaanhoitajilla on monipuolinen rooli sähköisten palveluiden suunnittelussa, käyttöönotossa sekä palveluiden käytön opastamisessa kollegoille, potilaille ja omaisille. Onnistuneen toiminnanmuutosprosessin taustalla on riittävä, yksilöllisen osaamistason mukainen koulutus, organisaation ja lähijohdon tuki sekä selkeä, kaikille ymmärrettävissä oleva visio uuden palvelun hyödyistä sekä ammattilaiselle että potilaalle tai omaiselle.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on uudistaa synnynnäisesti sydänvikaisten hoitotyötä ottamalla käyttöön sähköisiä palveluja ja tuottaa tietoa sähköisten palveluiden mukanaan tuomista muutoksista sairaanhoitajan työnkuvassa. Opinnäytetyönä toteutettiin toimijalähtöinen kehittämisprosessi rakentamalla Terveyskyläpalveluun sähköinen palvelukanava, digihoitopolku pilottivaiheeseen. Polun asiakkaina ovat synnynnäisesti sydänvikaiset erikoissairaanhoidon seurannassa olevat potilaat. Polun rakentaminen tapahtui Terveyskylässä kuvatun digihoitopolun rakennusprosessin mukaisesti. Systemoidun kirjallisuuskatsauksen avulla saadun teoriatiedon avulla tuetaan käytännön kehittämistyönä rakennetun digihoitopolun käyttöönottoa osaksi poliklinikan sairaanhoitajan työtä. Kirjallisuuskatsauksen hakua ja aineiston analyysiä ohjaava tutkimuskysymys oli ”Miten sähköiset terveyspalvelut muuttavat sairaanhoitajan työnkuvaa?”
Kirjallisuuskatsauksen artikkeleista löytyi sisällönanalyysin avulla neljä sairaanhoitajan työnkuvan muutokseen liittyvää kokonaisuutta: hoidollinen kommunikaatio, työn kuormittavuus, osaaminen ja sähköisen palvelun soveltuvuus hoidolliseen työympäristöön. Tulosten mukaan sairaanhoitajilla on monipuolinen rooli sähköisten palveluiden suunnittelussa, käyttöönotossa sekä palveluiden käytön opastamisessa kollegoille, potilaille ja omaisille. Onnistuneen toiminnanmuutosprosessin taustalla on riittävä, yksilöllisen osaamistason mukainen koulutus, organisaation ja lähijohdon tuki sekä selkeä, kaikille ymmärrettävissä oleva visio uuden palvelun hyödyistä sekä ammattilaiselle että potilaalle tai omaiselle.