Vetovoimaisuuden lisääminen harrastetoiminnassa: OvoDecor rf:n markkinoinnin ja toiminnan kehittäminen
Holtari, Charlotta (2020)
Holtari, Charlotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823285
Tiivistelmä
Työssä keskityttiin munienkoristeluun erikoistuneen turkulaisen yhdistyksen OvoDecor rf:n toiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyössä pyrittiin löytämään keinoja joiden avulla yhdistyksen toiminnasta saataisiin vetovoimaisempaa, jotta yhdistys saisi uusia jäseniä, kehitettiin OvoDecorin markkinointia ja pyrittiin takaamaan toiminnan jatkuminen tulevaisuudessa.
Munienkoristelu on vanha kansanperinteisiin kuuluva taiteenlaji, joka on yleisintä Itä-Euroopan maissa. Munienkoristelu juurtaa juurensa myös Persiaan ja useisiin Afrikan maihin. Suomessa taiteenlaji on melko tuntematon eikä OvoDecorin lisäksi Suomessa ole muita munienkoristelun opetusta tarjoavia yhdistyksiä.
Tutkimustyössä käytettiin kolmea eri menetelmää, benchmarkingia, dokumenttianalyysia ja kyselytutkimusta. Lisäksi perehdyttiin OvoDecorin saamiin palautteisiin.
Benchmarkining avulla haettiin tietoa, miten Suomessa tarjotaan mahdollisuuksia opetella munienkoristelua. Samalla haettiin tietoa miten ulkomailla taiteenlajia harrastavat tai ammatikseen tekevät toimivat, järjestetäänkö kursseja vai siirtyykö tietämys sukupolvelta toiselle. Dokumenttianalyysissa painotettiin tiedonhakua markkinnoinnin kannalta. Miten ja missä suomalaiset ja ulkomaiset tekijät markkinoivat toimintaansa, töitään ja kursseja. Millaisia tapahtumia tai yrityksiä taiteenlajiin liittyy. Kyselytutkimus lähetettiin sähköpostilla sekä OvoDecorin sosiaalisen median kanavien kautta, jotta yhdistys saisi palautetta ja tietoa aiheesta kiinnostuneilta.
OvoDecorin olemassa olevan toimintasuunnitelman, yhdistyksen puheenjohtajalta saatujen tietojen sekä tutkimustyössä esiinnousseiden tulosten perusteella OvoDecorille luotiin toimintasuunnitelma sekä vuosikello, joiden avulla yhdistys voi seurata, strategian onnistumista ja aikatauluja.
Munienkoristelu on vanha kansanperinteisiin kuuluva taiteenlaji, joka on yleisintä Itä-Euroopan maissa. Munienkoristelu juurtaa juurensa myös Persiaan ja useisiin Afrikan maihin. Suomessa taiteenlaji on melko tuntematon eikä OvoDecorin lisäksi Suomessa ole muita munienkoristelun opetusta tarjoavia yhdistyksiä.
Tutkimustyössä käytettiin kolmea eri menetelmää, benchmarkingia, dokumenttianalyysia ja kyselytutkimusta. Lisäksi perehdyttiin OvoDecorin saamiin palautteisiin.
Benchmarkining avulla haettiin tietoa, miten Suomessa tarjotaan mahdollisuuksia opetella munienkoristelua. Samalla haettiin tietoa miten ulkomailla taiteenlajia harrastavat tai ammatikseen tekevät toimivat, järjestetäänkö kursseja vai siirtyykö tietämys sukupolvelta toiselle. Dokumenttianalyysissa painotettiin tiedonhakua markkinnoinnin kannalta. Miten ja missä suomalaiset ja ulkomaiset tekijät markkinoivat toimintaansa, töitään ja kursseja. Millaisia tapahtumia tai yrityksiä taiteenlajiin liittyy. Kyselytutkimus lähetettiin sähköpostilla sekä OvoDecorin sosiaalisen median kanavien kautta, jotta yhdistys saisi palautetta ja tietoa aiheesta kiinnostuneilta.
OvoDecorin olemassa olevan toimintasuunnitelman, yhdistyksen puheenjohtajalta saatujen tietojen sekä tutkimustyössä esiinnousseiden tulosten perusteella OvoDecorille luotiin toimintasuunnitelma sekä vuosikello, joiden avulla yhdistys voi seurata, strategian onnistumista ja aikatauluja.