Uuden luonnonkalatuoteperheen kaupallistaminen : kestävää elintarviketuotantoa kotimaisilla ruokainnovaatioilla
Hautamäki, Elina; Palosaari, Laura (2020)
Hautamäki, Elina
Palosaari, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823198
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten restonomiopiskelijoiden kehittämä luonnonkalatuoteperhe kaupallistetaan ja millaista kuluttajakysyntää luonnonkalatuotteille on. Työn tarkoituksena oli kartoittaa merkitseviä syitä kalan kulutuksen nykytilan taustalla sekä löytää keinoja luonnonkalan kysynnän edistämiseksi toivotunlaista tarjontaa lisäämällä.
Tapaustutkimuksen validiteettia lisättiin hyödyntämällä triangulaatiota, eli monimenetelmällistä lähestymistapaa. Käytettyjen tutkimusmenetelmien avulla kerättiin kattava ja ajantasainen teoriapohja luonnonkalatuotteen kaupallistamisprosessista. Kvalitatiivisissa teemahaastatteluissa selvitettiin laaja-alaisesti kalaelintarvikkeen kaupallistamisen kokonaisuutta sekä uusien luonnonkalatuotteiden edellytyksiä menestyä kotimaisilla elintarvikemarkkinoilla. Kuluttajille suunnatusta sähköisestä kyselylomakkeesta voitiin puolestaan määrällisesti analysoimalla tehdä yleistäviä päätelmiä kalan kulutuksen nykytilasta ja luonnonkalatuoteperheen kysynnästä. Suurimpien päivittäistavarakauppojen kalaelintarvikkeiden kilpailutilannetta havainnoitiin luonnonkalatuoteperheen ylivoimatekijöiden ja markkinointiargumenttien löytymiseksi.
Tutkimuksessa selvisi uuden luonnonkalatuoteperheen kaupallistamisprosessin kulku sekä tärkeimmät kalaelintarvikeyrittäjän kohtaamat riskit ja yhteistyöverkosto. Kalaelintarvikkeiden ostokiinnostus ei kuitenkaan osoittautunut riittäväksi, ja kuluttajatutkimusta on tehtävä havainnon myötä lisää. Tarvetta tämänkaltaisille tuotteille kuitenkin on, lisääntyvissä määrin myös tulevaisuudessa. Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa kuluttajista piti luonnonkalaa terveellisenä ja vähähiilisenä, jopa potentiaalisena lihankorvikkeena.
Tapaustutkimuksen validiteettia lisättiin hyödyntämällä triangulaatiota, eli monimenetelmällistä lähestymistapaa. Käytettyjen tutkimusmenetelmien avulla kerättiin kattava ja ajantasainen teoriapohja luonnonkalatuotteen kaupallistamisprosessista. Kvalitatiivisissa teemahaastatteluissa selvitettiin laaja-alaisesti kalaelintarvikkeen kaupallistamisen kokonaisuutta sekä uusien luonnonkalatuotteiden edellytyksiä menestyä kotimaisilla elintarvikemarkkinoilla. Kuluttajille suunnatusta sähköisestä kyselylomakkeesta voitiin puolestaan määrällisesti analysoimalla tehdä yleistäviä päätelmiä kalan kulutuksen nykytilasta ja luonnonkalatuoteperheen kysynnästä. Suurimpien päivittäistavarakauppojen kalaelintarvikkeiden kilpailutilannetta havainnoitiin luonnonkalatuoteperheen ylivoimatekijöiden ja markkinointiargumenttien löytymiseksi.
Tutkimuksessa selvisi uuden luonnonkalatuoteperheen kaupallistamisprosessin kulku sekä tärkeimmät kalaelintarvikeyrittäjän kohtaamat riskit ja yhteistyöverkosto. Kalaelintarvikkeiden ostokiinnostus ei kuitenkaan osoittautunut riittäväksi, ja kuluttajatutkimusta on tehtävä havainnon myötä lisää. Tarvetta tämänkaltaisille tuotteille kuitenkin on, lisääntyvissä määrin myös tulevaisuudessa. Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa kuluttajista piti luonnonkalaa terveellisenä ja vähähiilisenä, jopa potentiaalisena lihankorvikkeena.