Hiilineutraali kokouspaketti osana GLO Hotel Kluuvin ympäristöohjelmaa
Järvinen, Lotta; Greus, Lotta-Leea (2020)
Järvinen, Lotta
Greus, Lotta-Leea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823180
Tiivistelmä
Projektimuotoisen opinnäytetyömme tavoitteena on tuoda GLO Hotel Kluuvin kokouspakettivalikoimaan tarjolle hiilineutraali kokouspaketti. Tämän lisäksi tutustumme GLO Hotel Kluuvin Meets&Events -osaston ympäristövastuun tilaan ja ympäristövastuullisuusohjelman toteutumiseen havainnoinnin avulla. Havainnoinnin perusteella rakennetaan viestinnän ja markkinoinnin tueksi ympäristövastuullisuusbanneri. Olemassa olevia asiakkaita haastateltiin koskien ympäristövastuullisuuden tärkeyttä kokoustoiminnoissa. Samalla selvitettiin heidän mielenkiintoaan rakennettavaa hiilineutraalia kokouspakettia kohtaan.
Ympäristövastuullisuus on nykyään tärkeä osa yritysten strategiaa sekä päivittäistä toimintaa. Tutkimusten mukaan suomalaiset ihmiset tekevät valintoja vastuullisuuden mukaan ja se ohjaakin varsinkin nuorten kulutustottumuksia ja -käyttäytymistä. Useiden yritysten tavoitteena onkin tähdätä hiilineutraaliin toimintaan jo lähivuosien aikana.
Hiilineutraaliuden määritelmiä on useita. Esimerkiksi se, että yritys sitoo tekemisillään yhtä paljon hiilioksidia, kuin se toiminnallaan tuottaa tai tuotteen hiilidioksidipäästöt ovat sen koko elinkaaren aikana nolla. Kuitenkin hiilineutraalius termin määritelmissä, mittauksissa ja rajauksissa on edelleen vaihtelevuutta eri yhteyksissä. Jos yrityksellä ei ole mahdollisuutta omilla toimillaan sitoa hiilidioksidia, on päästöjen hyvittäminen eli hiilikompensaatio mahdollinen vaihtoehto haitallisten ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Hiilikompensaatiossa yritys maksaa päästöjään vastaavan määrän toiselle yritykselle, joka hoitaa kompensoinnin heidän puolestaan.
GLO Hotel Kluuvin Meets&Eventsissä kokouspaketti koostuu nimensä mukaisesti kokonaisuudesta, johon sisältyy all inclusive-tyylisesti tarjoilut, tilavuokra, peruskokoustekniikka ja tuen niiden käyttöön, sekä muistiinpanovälineet. Kokouspaketteja on tarjolla eri pituisiin tilaisuuksiin koko päivän kestävistä kokouksista muutaman tunnin aamiais- tai iltapäiväkahvitarjoilut sisältäviin kokouksiin asiakkaan tarpeiden mukaan.
Projektin aikana ei päästy konkreettisesti testaamaan uuden kokouspaketin vetovoimaa. Tämän vuoksi päätimme kysyä rakennetusta paketista mielipiteitä sekä haastatteluun osallistuneilta asiakkailta, että hotellin henkilökunnalta. Palaute uudesta paketista oli pelkästään positiivista. Tarjoiluja yksinkertaistamalla saatiin hinta pysymään täysin samalla tasolla, kuin normaalissa kokouspaketissakin. Tämä tuli positiivisena yllätyksenä kaikille osapuolille. Ympäristövastuullisuusbanneri tullaan muokkaamaan vastaamaan GLO Hotellien markkinointi ilmettä markkinointiosaston kanssa pandemian aiheuttaman erikoistilanteen jälkeen.
Ympäristövastuullisuus on nykyään tärkeä osa yritysten strategiaa sekä päivittäistä toimintaa. Tutkimusten mukaan suomalaiset ihmiset tekevät valintoja vastuullisuuden mukaan ja se ohjaakin varsinkin nuorten kulutustottumuksia ja -käyttäytymistä. Useiden yritysten tavoitteena onkin tähdätä hiilineutraaliin toimintaan jo lähivuosien aikana.
Hiilineutraaliuden määritelmiä on useita. Esimerkiksi se, että yritys sitoo tekemisillään yhtä paljon hiilioksidia, kuin se toiminnallaan tuottaa tai tuotteen hiilidioksidipäästöt ovat sen koko elinkaaren aikana nolla. Kuitenkin hiilineutraalius termin määritelmissä, mittauksissa ja rajauksissa on edelleen vaihtelevuutta eri yhteyksissä. Jos yrityksellä ei ole mahdollisuutta omilla toimillaan sitoa hiilidioksidia, on päästöjen hyvittäminen eli hiilikompensaatio mahdollinen vaihtoehto haitallisten ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Hiilikompensaatiossa yritys maksaa päästöjään vastaavan määrän toiselle yritykselle, joka hoitaa kompensoinnin heidän puolestaan.
GLO Hotel Kluuvin Meets&Eventsissä kokouspaketti koostuu nimensä mukaisesti kokonaisuudesta, johon sisältyy all inclusive-tyylisesti tarjoilut, tilavuokra, peruskokoustekniikka ja tuen niiden käyttöön, sekä muistiinpanovälineet. Kokouspaketteja on tarjolla eri pituisiin tilaisuuksiin koko päivän kestävistä kokouksista muutaman tunnin aamiais- tai iltapäiväkahvitarjoilut sisältäviin kokouksiin asiakkaan tarpeiden mukaan.
Projektin aikana ei päästy konkreettisesti testaamaan uuden kokouspaketin vetovoimaa. Tämän vuoksi päätimme kysyä rakennetusta paketista mielipiteitä sekä haastatteluun osallistuneilta asiakkailta, että hotellin henkilökunnalta. Palaute uudesta paketista oli pelkästään positiivista. Tarjoiluja yksinkertaistamalla saatiin hinta pysymään täysin samalla tasolla, kuin normaalissa kokouspaketissakin. Tämä tuli positiivisena yllätyksenä kaikille osapuolille. Ympäristövastuullisuusbanneri tullaan muokkaamaan vastaamaan GLO Hotellien markkinointi ilmettä markkinointiosaston kanssa pandemian aiheuttaman erikoistilanteen jälkeen.