Learning contract as a tool for learning and growth
Tahlo, Sanna (2020)
Tahlo, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823162
Tiivistelmä
Tulevaisuuden työelämän keskiössä on enemmän työntekijät kuin työpaikat, ja työelämää on pidettävä enemmän inhimillisenä ja sosiaalisena. Tulevaisuuden työelämä vaatii pehmeitä taitoja, kuten kykyä oppia.
Tulevaisuuden kasvavia taitoja työelämässä ovat aktiivinen oppiminen, analyyttinen ajattelu, luovuus, aloitteellisuus ja kriittinen ajattelu. Kasvavia taitoja työelämässä ovat myös muuntautumiskyky, ongelmanratkaisu, emotionaalinen älykkyys, johtajuus ja sosiaaliset suhteet ja verkostot. Näitä taitoja tuki myös Erasmus-rahoitteinen hanke LAPASSION. LAPASSION-hankkeen (Latin-America practices and soft skills for an innovation-oriented network) tavoitteena oli kouluttaa opiskelijoita reaalimaailman projektien kehittämiseen, vastaamaan yritysten tarpeisiin, innovoimaan ja yhteistyöhön muiden opiskelijoiden kanssa eri taustoista, sekä luoda ympäristö pehmeiden taitojen oppimiseen.
Opinnäytetyö käsitteli oppimissopimusta ja sen vaikutuksia oppimisessa ja kasvamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli viedä oppimissopimus työkaluna, monikulttuuriseen LAPASSION-hankkeeseen tukemaan yksilön oppimista ja kasvua, sekä tukemaan tiimityön rakentamista.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Tampereen ammattikorkeakoulun, Y-Kampuksen tutkimusryhmää - Innovatiivisen yrittäjyyden mahdollistajat. Opinnäytetyö oli toimintatutkimus, joka toteutettiin LAPASSION-hankkeessa, Goianissa keväällä 2020 ja siinä käytettiin määrällistä sekä laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön aineisto koostui teoriaosuudesta, kyselystä, yksilö- ja pienryhmähaastatteluista ja havainnoinnista. Tutkimuksen kyselyt, haastattelut ja havainnointi toteutettiin keväällä 2020. Tutkimuksen empiria tarjoaa rikasta ja monipuolista dataa, koska siinä on yhdistetty monimenetelmäkeinoin toimintatutkimukseen kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus. Teoreettinen osuus käsitteli oppimissopimusta, oppimissopimuksen viittä kysymystä sekä oppimista ja kasvamista, sisältäen itseohjautuvan oppimisen, kasvunasenteen ja tiimin jatkuvan oppimisen edellyttäjänä.
Oppimissopimuksen todettiin olevan tehokas tapa edetä kohti yksilön tai tiimin oppimista ja kasvua. Tutkimuksen perusteella oppimissopimus tuki elämän ja työn järjestämistä, itsensä tuntemista, muiden tuntemista, omien ja muiden vahvuuksien ja heikkouksien tuntemista sekä luottamuksen rakentamista tiimin sisällä.
Tulevaisuuden kasvavia taitoja työelämässä ovat aktiivinen oppiminen, analyyttinen ajattelu, luovuus, aloitteellisuus ja kriittinen ajattelu. Kasvavia taitoja työelämässä ovat myös muuntautumiskyky, ongelmanratkaisu, emotionaalinen älykkyys, johtajuus ja sosiaaliset suhteet ja verkostot. Näitä taitoja tuki myös Erasmus-rahoitteinen hanke LAPASSION. LAPASSION-hankkeen (Latin-America practices and soft skills for an innovation-oriented network) tavoitteena oli kouluttaa opiskelijoita reaalimaailman projektien kehittämiseen, vastaamaan yritysten tarpeisiin, innovoimaan ja yhteistyöhön muiden opiskelijoiden kanssa eri taustoista, sekä luoda ympäristö pehmeiden taitojen oppimiseen.
Opinnäytetyö käsitteli oppimissopimusta ja sen vaikutuksia oppimisessa ja kasvamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli viedä oppimissopimus työkaluna, monikulttuuriseen LAPASSION-hankkeeseen tukemaan yksilön oppimista ja kasvua, sekä tukemaan tiimityön rakentamista.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Tampereen ammattikorkeakoulun, Y-Kampuksen tutkimusryhmää - Innovatiivisen yrittäjyyden mahdollistajat. Opinnäytetyö oli toimintatutkimus, joka toteutettiin LAPASSION-hankkeessa, Goianissa keväällä 2020 ja siinä käytettiin määrällistä sekä laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön aineisto koostui teoriaosuudesta, kyselystä, yksilö- ja pienryhmähaastatteluista ja havainnoinnista. Tutkimuksen kyselyt, haastattelut ja havainnointi toteutettiin keväällä 2020. Tutkimuksen empiria tarjoaa rikasta ja monipuolista dataa, koska siinä on yhdistetty monimenetelmäkeinoin toimintatutkimukseen kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus. Teoreettinen osuus käsitteli oppimissopimusta, oppimissopimuksen viittä kysymystä sekä oppimista ja kasvamista, sisältäen itseohjautuvan oppimisen, kasvunasenteen ja tiimin jatkuvan oppimisen edellyttäjänä.
Oppimissopimuksen todettiin olevan tehokas tapa edetä kohti yksilön tai tiimin oppimista ja kasvua. Tutkimuksen perusteella oppimissopimus tuki elämän ja työn järjestämistä, itsensä tuntemista, muiden tuntemista, omien ja muiden vahvuuksien ja heikkouksien tuntemista sekä luottamuksen rakentamista tiimin sisällä.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Open and distance learning : developing learning opportunities in the teacher education in Nepal
Maunonen-Eskelinen, Irmeli; Leppänen, Tuovi; Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja (Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 2015)This publication describes the basis from which the structures, strategies and teaching and learning processes of open and distance learning were created and implemented for the first time at Tribhuvan University in Nepal. ... -
Creating indicators for Tamglass Ltd. Oy for measuring the eLearning effects of Tamglass eLearning environment and for calculating eLearning ROI
Ruotsalainen, Henna-Riika (Tampereen ammattikorkeakoulu, 2005) -
The Landscape of Mobile Learning in Brazil: From Distance Learning to On- and Offline Mobile Learning
Aarreniemi-Jokipelto, Päivi (Association for the Advancement of Computing in Education, 2020)Funding from the government has a significant effect on the use of distance learning in Brazil. When funding is cut, distance learning is used less, and vice versa. Most Brazilians own a mobile phone and students are willing ...