Kehitysnäkökulmia vanhuspalveluita tuottaville yrityksille liiketoiminta- ja palvelumuotoilua hyödyntäen
Hyvönen, Johanna (2020)
Hyvönen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723131
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistehtävässä tuli luoduksi prosessiesimerkki liiketoiminta- ja palvelumuotoilun mukaisesti toteutetusta tiedonkeruusta, prototyyppien kehittämisestä ja uudenlaiseen palvelutuotteeseen liittyvistä liiketoimintakokeiluista. Opinnäytetyössä muotoiltiin asiakaslähtöisesti uusia ratkaisuja tutkimusosuuden pohjalta määriteltyihin haasteisiin. Tavoite oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ikääntyneillä on vanhuspalveluita tuottaviin yrityksiin liittyen sekä miten ja minkälaiset ratkaisut vanhuspalveluissa koettuihin epäkohtiin voitaisiin muotoilla. Tavoite oli myös, että kehitysmenetelmien ja -ratkaisujen avulla voitaisiin tuottaa laadukkaampia palveluja yhä kilpailukykyisemmillä hinnoilla sekä vähäisemmillä resursseilla ja näin auttaa hillitsemään vanhuspalveluiden alati kasvavia kustannuksia, joista Suomen valtiolla on nyt ja erityisesti tulevaisuudessa paljon haasteita selvitä.
Opinnäytetyötä ohjasi konstruktiivinen tutkimusote, johon liiketoiminta- ja palvelumuotoiluprosessi menetelmineen istui hyvin. Tutkimuksellinen kehittämistehtävä aloitettiin kokoamalla tutkimus- ja kehittämisryhmä (n=4) edustamaan yhteiskunnan marginaalista ryhmää, ikääntyneitä yrittäjiä. Valintakriteereinä tutkimukselliseen kehittämistehtävään osallistumiselle oli muun muassa yli 65-vuoden ikä ja vähintään 10 vuoden työkokemus yrittäjänä työskentelystä. Tutkimus- ja kehittämisryhmästä käytettiin nimitystä Konkarit.
Opinnäytetyön ensimmäisessä, eläytymisen ja tutkimisen vaiheessa tuotiin esille Konkareiden vanhuspalveluihin liittyviä kokemuksia ja merkityksiä kokoamalla ja visualisoimalla etnografisen tutkimuksen keinoin saavutettua ymmärrystä. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja avointa haastattelua, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina sekä aivoriihimenetelmää, joka toteutettiin työryhmässä. Haastatteluaineisto muokattiin induktiivisesti ja luokiteltiin pääkriteerinä tutkimusongelma ja siitä johdettu ensimmäinen tutkimuskysymys. Asiayhteyksiä visualisoitiin miellekartan avulla. Haastatteluaineiston analyysin ja luokittelun pohjalta siirryttiin synteesiin, jossa kokonaiskuva luotiin narratiivisesti Sylvin ja Pentin tarinaksi. Haastatteluaineiston ja aivoriihityöskentelyn myötä esille nousi laaja kirjo vanhuspalveluyrityksiin liittyviä kehittämistarpeita ja -ideoita, joista määriteltiin kolme kehittämiskohdetta Business Model Canvas -työkalua hyödyntäen.
Tässä opinnäytetyössä Konkarit muotoilivat vanhuspalveluita tuottavien yritysten käyttöön kolme palvelutuotetta, jotka kulkevat nimellä SiSu, Muuttopaketti ja Hengellinen kuntoutus. Liiketoimintakokeilu toteutettiin SiSusta. The purpose of this Master’s thesis was to create - utilizing business- and service design - a process example of collecting data, developing prototypes and business experimentations concerning a new kind of service product. The purpose also was to design customer-orientationally new solutions for challenges defined from research-part of this thesis. The aims of this thesis were to clarify elderly people’s experiences concerning enterprises of elderly care and to find out how problems can be solved, and which kinds of solutions can be designed to solve them. One aim was to develop more valuable services at more competitive prices and with less resources by using these methods and solutions, and in that way help to reduce the growing costs of elderly care that causes to the finish government now and especially in the future challenges to cope with.
The study was conducted by constructive research, which fits well together with business- and service design process and methods. This thesis started by collecting a research- and improvement group (N=4) to represent one marginal group of society, elderly entrepreneurs. Selection criteria to be involved in the study were among others the age of 65 or above and at least 10 years working experience as an entrepreneur. Research- and improvement group was named Konkarit.
In the empathizing and exploring part of this thesis, Konkarit’s experiences and considerations concerning enterprises of elderly care were revealed by combining and visualizing the comprehension achieved though the ethnographic research. The data were collected by individual theme- and open interviews and then by a method brainstorming as a group. The interviews’ data were modified inductively and classified by using as a main criterion the first research question derived from research problem. Contexts were visualized with a mind map. Moving from the data analysis to the data synthesis the general view, The Story of Sylvi and Pentti, was created narratively. The results revealed a wide spectrum of development demands and ideas concerning enterprises of elderly care. Of those were defined three development targets by utilizing Business Model Canvas.
In this thesis Konkarit designed three service products, SiSu (Fluent moving), Muuttopaketti (Moving packet) and Hengellinen kuntoutus (Spiritual rehabilitation) for the use of enterprises of elderly care. The business experimentation was implemented concerning SiSu.
Opinnäytetyötä ohjasi konstruktiivinen tutkimusote, johon liiketoiminta- ja palvelumuotoiluprosessi menetelmineen istui hyvin. Tutkimuksellinen kehittämistehtävä aloitettiin kokoamalla tutkimus- ja kehittämisryhmä (n=4) edustamaan yhteiskunnan marginaalista ryhmää, ikääntyneitä yrittäjiä. Valintakriteereinä tutkimukselliseen kehittämistehtävään osallistumiselle oli muun muassa yli 65-vuoden ikä ja vähintään 10 vuoden työkokemus yrittäjänä työskentelystä. Tutkimus- ja kehittämisryhmästä käytettiin nimitystä Konkarit.
Opinnäytetyön ensimmäisessä, eläytymisen ja tutkimisen vaiheessa tuotiin esille Konkareiden vanhuspalveluihin liittyviä kokemuksia ja merkityksiä kokoamalla ja visualisoimalla etnografisen tutkimuksen keinoin saavutettua ymmärrystä. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja avointa haastattelua, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina sekä aivoriihimenetelmää, joka toteutettiin työryhmässä. Haastatteluaineisto muokattiin induktiivisesti ja luokiteltiin pääkriteerinä tutkimusongelma ja siitä johdettu ensimmäinen tutkimuskysymys. Asiayhteyksiä visualisoitiin miellekartan avulla. Haastatteluaineiston analyysin ja luokittelun pohjalta siirryttiin synteesiin, jossa kokonaiskuva luotiin narratiivisesti Sylvin ja Pentin tarinaksi. Haastatteluaineiston ja aivoriihityöskentelyn myötä esille nousi laaja kirjo vanhuspalveluyrityksiin liittyviä kehittämistarpeita ja -ideoita, joista määriteltiin kolme kehittämiskohdetta Business Model Canvas -työkalua hyödyntäen.
Tässä opinnäytetyössä Konkarit muotoilivat vanhuspalveluita tuottavien yritysten käyttöön kolme palvelutuotetta, jotka kulkevat nimellä SiSu, Muuttopaketti ja Hengellinen kuntoutus. Liiketoimintakokeilu toteutettiin SiSusta.
The study was conducted by constructive research, which fits well together with business- and service design process and methods. This thesis started by collecting a research- and improvement group (N=4) to represent one marginal group of society, elderly entrepreneurs. Selection criteria to be involved in the study were among others the age of 65 or above and at least 10 years working experience as an entrepreneur. Research- and improvement group was named Konkarit.
In the empathizing and exploring part of this thesis, Konkarit’s experiences and considerations concerning enterprises of elderly care were revealed by combining and visualizing the comprehension achieved though the ethnographic research. The data were collected by individual theme- and open interviews and then by a method brainstorming as a group. The interviews’ data were modified inductively and classified by using as a main criterion the first research question derived from research problem. Contexts were visualized with a mind map. Moving from the data analysis to the data synthesis the general view, The Story of Sylvi and Pentti, was created narratively. The results revealed a wide spectrum of development demands and ideas concerning enterprises of elderly care. Of those were defined three development targets by utilizing Business Model Canvas.
In this thesis Konkarit designed three service products, SiSu (Fluent moving), Muuttopaketti (Moving packet) and Hengellinen kuntoutus (Spiritual rehabilitation) for the use of enterprises of elderly care. The business experimentation was implemented concerning SiSu.