Mielen on hyvä olla : 9.-luokkalaisten kokemuksia MIELI ry:n Hyvän mielen koulu -sisällöistä
Orhanen, Laura; Virtanen, Sallamari (2020)
Orhanen, Laura
Virtanen, Sallamari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723081
Tiivistelmä
Hyvän mielen koulu on MIELI Suomen mielenterveysseura ry:n kehittämä koulutus, joka on suunnattu yläkoulun opetus- ja oppilashuollon henkilökunnalle. Koulutuksen tavoitteena on parantaa aikuisten tietämystä oppilaiden mielenterveyden edistämisestä. Koulutus pohjautuu Hyvän mielen koulu -käsikirjan sisältöihin.
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää 9.-luokkalaisten kokemuksia Hyvän mielen koulusta. Tavoitteena olisi valtakunnallisesti lisätä tietoisuutta Hyvän mielen koulusta ja mielen hyvinvoinnista. Koulutuksen positiivisten vaikutuksien myötä, myös muut koulut Suomessa voisivat hyödyntää sitä nuorten mielenterveyden edistämisessä.
Teoreettinen viitekehys koostui mielen hyvinvoinnin käsitteen ympärille. Työssä käsitellään myös Hyvän mielen koulun -koulutusta sekä siihen kuuluvaa käsikirjaa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin laadullisia kyselylomakkeita. Kyselyyn osallistui 22 oppilasta Hyvän mielen koulun pilottikoulusta.
Hyvän mielen koulu koettiin hyödyllisenä, sillä se oli vaikuttanut positiivisesti ryhmähenkeen. Hyvän mielen kouluun liittyvistä harjoituksista mielekkäänä koettiin yhdessä tehtävät harjoitukset. Kaverisuhteet nousivat tärkeimpänä nuoren mielen hyvinvointiin vaikuttavana tekijänä. Mielen hyvinvoinnin käsitteeseen suhtauduttiin myönteisesti. MIELI Mental Health Finland has developed a training (Hyvän mielen koulu) which is aimed at the staff of junior high schools and student welfare services. The aim of the training is to improve the knowledge of adults about the promotion of pupils’ mental health. The training is based on the contents of a handbook created by MIELI registered association.
The purpose of this bachelor’s thesis was to find out the experiences of 9th graders about the project carried out by MIELI to increase the pupils’ wellbeing at schools. The goal would be to raise nationwide awareness about the project “Hyvän mielen koulu” and mental well-being. With the positive effects of this training, other schools in Finland could also use it to promote adolescent’s mental health.
The theoretical framework was based around the concept of mental well-being. Also, the training carried out by MIELI Mental Health Finland and the accompanying handbook are dealt with in this bachelor’s thesis. The bachelor’s thesis was carried out as a qualitative study and the questionnaires were qualitative. The survey included 22 pupils from a pilot school.
Hyvän mielen koulu -project was perceived as useful because it had a positive impact on team spirit. The practical exercises that were made together were experienced as meaningful. The pupils felt that the most significant factor affecting mental wellbeing were the relationships between friends. The concept of mental well-being was perceived positively.
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää 9.-luokkalaisten kokemuksia Hyvän mielen koulusta. Tavoitteena olisi valtakunnallisesti lisätä tietoisuutta Hyvän mielen koulusta ja mielen hyvinvoinnista. Koulutuksen positiivisten vaikutuksien myötä, myös muut koulut Suomessa voisivat hyödyntää sitä nuorten mielenterveyden edistämisessä.
Teoreettinen viitekehys koostui mielen hyvinvoinnin käsitteen ympärille. Työssä käsitellään myös Hyvän mielen koulun -koulutusta sekä siihen kuuluvaa käsikirjaa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin laadullisia kyselylomakkeita. Kyselyyn osallistui 22 oppilasta Hyvän mielen koulun pilottikoulusta.
Hyvän mielen koulu koettiin hyödyllisenä, sillä se oli vaikuttanut positiivisesti ryhmähenkeen. Hyvän mielen kouluun liittyvistä harjoituksista mielekkäänä koettiin yhdessä tehtävät harjoitukset. Kaverisuhteet nousivat tärkeimpänä nuoren mielen hyvinvointiin vaikuttavana tekijänä. Mielen hyvinvoinnin käsitteeseen suhtauduttiin myönteisesti.
The purpose of this bachelor’s thesis was to find out the experiences of 9th graders about the project carried out by MIELI to increase the pupils’ wellbeing at schools. The goal would be to raise nationwide awareness about the project “Hyvän mielen koulu” and mental well-being. With the positive effects of this training, other schools in Finland could also use it to promote adolescent’s mental health.
The theoretical framework was based around the concept of mental well-being. Also, the training carried out by MIELI Mental Health Finland and the accompanying handbook are dealt with in this bachelor’s thesis. The bachelor’s thesis was carried out as a qualitative study and the questionnaires were qualitative. The survey included 22 pupils from a pilot school.
Hyvän mielen koulu -project was perceived as useful because it had a positive impact on team spirit. The practical exercises that were made together were experienced as meaningful. The pupils felt that the most significant factor affecting mental wellbeing were the relationships between friends. The concept of mental well-being was perceived positively.