Poikkeusajan someopas markkinoijalle
Salo, Riina (2020)
Salo, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723055
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään poikkeuksellisen kevään vaikuttamiin ilmiöihin markkinoinnissa, erityisesti sosiaalisessa mediassa ja sen kanavissa. Somen kulutus on tunnetusti ollut kasvussa viimeisten vuosien aikana eikä koronakevät ole poikkeus sen kulutuksen kiihtymiseen. Somen rooli on muuttanut merkitystään niin kuluttajien että markkinoijien silmissä. Opinnäytetyö käsittelee poikkeusajan somea, sen roolia, merkitystä ja tulevaisuutta teorian pohjalta.
Opinäytetyön tavoitteena oli tunnistaa yleisimmät koronakevään kipukohdat sosiaalisesta mediasta. Kipukohdat tunnistettiin alan asiantuntijoiden toteuttamien blogikirjoitusten ja tutkimusten pohjalta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi someopas, joka pyrkii ohjaamaan markkinoijia tai markkinoinnista kiinnostuneita toteuttamaan sitouttavampaa poikkeusajan sisältöä havaittujen ohjenuorien avulla.
Teoriaosuudessa avataan sosiaalisen median markkinointia ja sen luonnetta käsitteenä. Tämän jälkeen käsiteltiin opinnäytetyöhön valittuja somekanavia, jotka olivat Instagram, Facebook, Youtube ja Tiktok. Valittujen kanavien lisäksi tarkasteluun otettiin myös somevaikuttajat. Luvussa tarkasteltiin mainittujen asioiden lisäksi myös yhteisömanagerointia, sen tärkeyttä ja roolia somessa poikkeusaikana. Toinen teorian pääluku koostui poikkeusajan someviestinnästä, jossa analysoitiin somen kirjoitustyyliä, luovien ratkaisujen merkitystä ja nostettiin esimerkki poikkeusajan bränditeosta.
Empiirisessä oisiossa teorian pohjalta suunniteltu someopas, joka käsittelee havaittujen huomioiden pohjalta somea ja sen luonnetta poikkeuksellisena aikana. Poikkeuksellista aikaa havainnollistaa koronapandemia ja siitä aiheutuneet muutokset sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyi someopas. Someopas on liitetty opinnäytetyön loppuun kokonaisuudessaan. Tarve toiminalliselle opinnäytetyölle syntyi, koska vastaavaa someopasta markkinoijalle ei löydy vielä ajankohtaisuuden vuoksi. Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä vuonna 2020, kun korona-aika vallitsi vahvasti yhteiskunnassa.
Opinäytetyön tavoitteena oli tunnistaa yleisimmät koronakevään kipukohdat sosiaalisesta mediasta. Kipukohdat tunnistettiin alan asiantuntijoiden toteuttamien blogikirjoitusten ja tutkimusten pohjalta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi someopas, joka pyrkii ohjaamaan markkinoijia tai markkinoinnista kiinnostuneita toteuttamaan sitouttavampaa poikkeusajan sisältöä havaittujen ohjenuorien avulla.
Teoriaosuudessa avataan sosiaalisen median markkinointia ja sen luonnetta käsitteenä. Tämän jälkeen käsiteltiin opinnäytetyöhön valittuja somekanavia, jotka olivat Instagram, Facebook, Youtube ja Tiktok. Valittujen kanavien lisäksi tarkasteluun otettiin myös somevaikuttajat. Luvussa tarkasteltiin mainittujen asioiden lisäksi myös yhteisömanagerointia, sen tärkeyttä ja roolia somessa poikkeusaikana. Toinen teorian pääluku koostui poikkeusajan someviestinnästä, jossa analysoitiin somen kirjoitustyyliä, luovien ratkaisujen merkitystä ja nostettiin esimerkki poikkeusajan bränditeosta.
Empiirisessä oisiossa teorian pohjalta suunniteltu someopas, joka käsittelee havaittujen huomioiden pohjalta somea ja sen luonnetta poikkeuksellisena aikana. Poikkeuksellista aikaa havainnollistaa koronapandemia ja siitä aiheutuneet muutokset sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyi someopas. Someopas on liitetty opinnäytetyön loppuun kokonaisuudessaan. Tarve toiminalliselle opinnäytetyölle syntyi, koska vastaavaa someopasta markkinoijalle ei löydy vielä ajankohtaisuuden vuoksi. Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä vuonna 2020, kun korona-aika vallitsi vahvasti yhteiskunnassa.