EU:n ja Kanadan välinen vapaa-kauppasopimus:Vaikutus suomalaisiin kosmetiikkayrityksiin
Nummikoski, Anniina (2020)
Nummikoski, Anniina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723039
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli syventyä Euroopan unionin ja Kanadan väliseen vapaakauppasopimukseen sekä selvittää, lisääkö se Kanadan potentiaalisuutta markkina-alueena suomalaisten kosmetiikkayritysten silmissä.
Tutkimus aloitettiin teoriaosuudella, johon kerättiin tietoa Suomen ja Kanadan välisestä historiasta ja suomalaisista kosmetiikkayrityksistä. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin vapaakauppasopimuksen sisältöä, tavoitteita sekä sen tarjoamia hyötyjä kosmetiikkayrityksille. Tutkimuksen tärkein tavoite oli selvittää, miten hyödyllisinä suomalaiset kosmetiikkafirmat näkevät vapaakauppasopimuksen tarjoamat edut.
Tutkimuksen empiiristä osaa varten järjestettiin kolme haastattelua kolmen eri suomalaisten kosmetiikkayrityksen kanssa. Jokaiseen haastatteluun osallistui yksi yrityksen markkinointiin perehtynyt henkilö. Aineiston kerääminen suoritettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla, jossa samoja kysymyksiä käytettiin jokaisen yrityksen kohdalla. Saadut tulokset litteroitiin, minkä jälkeen tulokset analysoitiin sekä raportoitiin kirjallisessa muodossa.
Selvinneistä tuloksista saatiin selville, että suomalaiset kosmetiikkayritykset kokevat Kanadan haastavana markkinavaihtoehtona pienille yrityksille pitkän välimatkan sekä markkinoille siirtymiseen tarvittavien korkeiden resurssien takia. Vaikka vapaakauppasopimuksen tarjoamien etujen koettiin lisäävän Kanadan potentiaalisuutta markkina-alueena, niitä ei nähty merkittävinä vaikuttajina silloin, kun yritykset tekevät päätöksiä liiketoimintansa laajentamisen suhteen. Kanadan sijaan suomalaiset kosmetiikkayritykset näkevät Euroopan luonnollisena vaihtoehtona kansainvälistymisen kannalta. The purpose of this thesis was to take a closer look of the Comprehensive Economic and Trade Agreement between European Union and Canada. Besides that, the study had intended to find out if Finnish cosmetics companies see Canada as a potential marketing option.
The study got started with theoretical part in which information about the history between Finland and Canada as well as insights about Finnish cosmetics companies were shifted through. The contents, purpose, and advantages of CETA were considered on the theoretical part. Benefits were narrowed down to those, which could be useful for cosmetic companies specifically. The ultimate goal of this study was to find out how beneficial Finnish cosmetics companies see the advantages that CETA offers.
The empirical part of the study was conducted by interviewing three different representatives from Finnish cosmetic firms. Each interview was attended by the person familiar with the marking of their company. The data collection was carried out using a semi-structured thematic interview in which the same questions were used for each company. The results obtained were transcribed, after which the results were analyzed and reported in writing.
Results of the study showed that Finnish cosmetics companies perceive Canada as a challenging market option for small businesses due to the long distance and high resources required to enter the market. Although the advantages offered by CETA were seen as increasing Canada's potential as a market, they were not seen as significant influencers when it comes to making decisions to expand their business abroad. Instead of Canada, Finnish cosmetics companies see Europe as a natural alternative in terms of internationalization.
Tutkimus aloitettiin teoriaosuudella, johon kerättiin tietoa Suomen ja Kanadan välisestä historiasta ja suomalaisista kosmetiikkayrityksistä. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin vapaakauppasopimuksen sisältöä, tavoitteita sekä sen tarjoamia hyötyjä kosmetiikkayrityksille. Tutkimuksen tärkein tavoite oli selvittää, miten hyödyllisinä suomalaiset kosmetiikkafirmat näkevät vapaakauppasopimuksen tarjoamat edut.
Tutkimuksen empiiristä osaa varten järjestettiin kolme haastattelua kolmen eri suomalaisten kosmetiikkayrityksen kanssa. Jokaiseen haastatteluun osallistui yksi yrityksen markkinointiin perehtynyt henkilö. Aineiston kerääminen suoritettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla, jossa samoja kysymyksiä käytettiin jokaisen yrityksen kohdalla. Saadut tulokset litteroitiin, minkä jälkeen tulokset analysoitiin sekä raportoitiin kirjallisessa muodossa.
Selvinneistä tuloksista saatiin selville, että suomalaiset kosmetiikkayritykset kokevat Kanadan haastavana markkinavaihtoehtona pienille yrityksille pitkän välimatkan sekä markkinoille siirtymiseen tarvittavien korkeiden resurssien takia. Vaikka vapaakauppasopimuksen tarjoamien etujen koettiin lisäävän Kanadan potentiaalisuutta markkina-alueena, niitä ei nähty merkittävinä vaikuttajina silloin, kun yritykset tekevät päätöksiä liiketoimintansa laajentamisen suhteen. Kanadan sijaan suomalaiset kosmetiikkayritykset näkevät Euroopan luonnollisena vaihtoehtona kansainvälistymisen kannalta.
The study got started with theoretical part in which information about the history between Finland and Canada as well as insights about Finnish cosmetics companies were shifted through. The contents, purpose, and advantages of CETA were considered on the theoretical part. Benefits were narrowed down to those, which could be useful for cosmetic companies specifically. The ultimate goal of this study was to find out how beneficial Finnish cosmetics companies see the advantages that CETA offers.
The empirical part of the study was conducted by interviewing three different representatives from Finnish cosmetic firms. Each interview was attended by the person familiar with the marking of their company. The data collection was carried out using a semi-structured thematic interview in which the same questions were used for each company. The results obtained were transcribed, after which the results were analyzed and reported in writing.
Results of the study showed that Finnish cosmetics companies perceive Canada as a challenging market option for small businesses due to the long distance and high resources required to enter the market. Although the advantages offered by CETA were seen as increasing Canada's potential as a market, they were not seen as significant influencers when it comes to making decisions to expand their business abroad. Instead of Canada, Finnish cosmetics companies see Europe as a natural alternative in terms of internationalization.