Tekoälyn tekeminen 2D-peliin Unityn Entity Component Systemiä hyödyntäen
Ojanen, Valtteri (2020)
Ojanen, Valtteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723036
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustuttiin Unity-pelinkehitysalustan uuteen teknologiapakettiin, joka koostuu kolmesta eri osasta. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten teknologiapaketti vaikuttaa tekoälyn tekemiseen ja minkälaisia hyötyjä ja haittoja siinä ilmenee. Lisäksi selvitettiin, miten se vaikuttaa työskentelyyn. Opinnäytetyössä käytettiin Unityn 2019.1.10f1 -versiota ja koodin kirjoittamiseen käytettiin Microsoft Visual Studiota sekä C#-ohjelmointikieltä.
Opinnäytetyön aikana tehtiin 2D-pelin prototyyppi, jossa hyödynnettiin Unityn uuden teknologiapaketin osia. Teknologiapakettia hyödyntämällä pystyttiin kirjoittamaan monisäikeistä koodia, joka paransi pelin suorituskykyä. Lisäksi se auttoi rakentamaan koodia selkeämmin, mikä teki koodista helppolukuista. Myös ohjelmointivirheiden havaitseminen oli helpompaa.
Teknologiapaketti on vielä keskeneräinen, siitä puuttuu monia tärkeitä ominaisuuksia, joita pelisuunnittelussa tarvitaan. Teknologiapaketissa on myös hyötyjä, ja jos sitä kehitetään eteenpäin, se on tulevaisuudessa pelisuunnittelun toimiva työkalu.
Opinnäytetyön aikana tehtiin 2D-pelin prototyyppi, jossa hyödynnettiin Unityn uuden teknologiapaketin osia. Teknologiapakettia hyödyntämällä pystyttiin kirjoittamaan monisäikeistä koodia, joka paransi pelin suorituskykyä. Lisäksi se auttoi rakentamaan koodia selkeämmin, mikä teki koodista helppolukuista. Myös ohjelmointivirheiden havaitseminen oli helpompaa.
Teknologiapaketti on vielä keskeneräinen, siitä puuttuu monia tärkeitä ominaisuuksia, joita pelisuunnittelussa tarvitaan. Teknologiapaketissa on myös hyötyjä, ja jos sitä kehitetään eteenpäin, se on tulevaisuudessa pelisuunnittelun toimiva työkalu.