Koronaviruspandemian tuomat muutokset päiväkodin arkeen : Varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmia
Lampila, Iisa; Lindholm, Hilja; Vatanen, Jenna (2020)
Lampila, Iisa
Lindholm, Hilja
Vatanen, Jenna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723033
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia koronaviruspandemia on tuonut vuoropäiväkodin toimintaympäristöön ja arkeen varhaiskasvattajien näkökulmasta. Meitä tulevia sosiaalialan ammattilaisia kiinnosti se, millaisia positiivisia ja negatiivisia muutoksia pandemia-aika on tuonut toimintaan haastateltavien näkökulmasta. Halusimme myös haastatteluiden avulla selvittää, miten koronaviruspandemian vuoksi säädetyn valmiuslain voimaantulo, ja myöhemmin sen purkaminen, vaikuttivat vuoropäiväkodin toiminnansuunnitteluun ja -toteutukseen keväällä ja syksyllä 2020. Lisäksi kysyimme haastateltavilta, millaisia ajatuksia heillä on tulevaisuudesta koronaviruspandemian ja oman työympäristön suhteen.
Työelämäkumppanina opinnäytetyössämme oli kymenlaaksolainen vuoropäiväkoti, johon toteutimme kvalitatiivisen tutkimuksen haastattelemalla kahdeksaa varhaiskasvatuksen ammattilaista. Sovimme jokaisen haastateltavan kanssa yksilölliset haastatteluajat, jotka teimme koronaviruspandemian vuoksi puhelinhaastatteluina. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joista saamamme aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällön analyysin menetelmän mukaisesti.
Haastatteluaineistosta saatujen tulosten perusteella varhaiskasvattajat kokivat työtehtäviensä pysyneen pääosin samankaltaisina kuin ennen pandemian aikaa. Tulokset osoittivat myös, että päiväkodin arkeen ja sen toimintaympäristöön on tullut joitakin muutoksia: päiväkodin toimintaa siirrettiin enemmän sisältä ulos ja päiväkodin pihaa sekä lähiympäristöä hyödynnettiin enemmän oppimisympäristönä. Haastateltavat kokivat käsihygienian tehostuneen ja lasten sairasteluiden vähentyneen. Lisäksi pienryhmätoimintaa korostettiin arjen toiminnassa.
Tulostemme perusteella näyttää siltä, että yhteistyöpäiväkodin työntekijät ovat ammattitaitoisesti ja joustavasti pystyneet sopeuttamaan toimintaansa koronaviruspandemian aiheuttamiin muutoksiin. Näyttää siltä, että epidemian leviämisen torjuntaan liittyvät toimet ovat ehkäisseet muidenkin tarttuvien tautien leviämistä päiväkodin lapsien keskuudessa.
Työelämäkumppanina opinnäytetyössämme oli kymenlaaksolainen vuoropäiväkoti, johon toteutimme kvalitatiivisen tutkimuksen haastattelemalla kahdeksaa varhaiskasvatuksen ammattilaista. Sovimme jokaisen haastateltavan kanssa yksilölliset haastatteluajat, jotka teimme koronaviruspandemian vuoksi puhelinhaastatteluina. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joista saamamme aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällön analyysin menetelmän mukaisesti.
Haastatteluaineistosta saatujen tulosten perusteella varhaiskasvattajat kokivat työtehtäviensä pysyneen pääosin samankaltaisina kuin ennen pandemian aikaa. Tulokset osoittivat myös, että päiväkodin arkeen ja sen toimintaympäristöön on tullut joitakin muutoksia: päiväkodin toimintaa siirrettiin enemmän sisältä ulos ja päiväkodin pihaa sekä lähiympäristöä hyödynnettiin enemmän oppimisympäristönä. Haastateltavat kokivat käsihygienian tehostuneen ja lasten sairasteluiden vähentyneen. Lisäksi pienryhmätoimintaa korostettiin arjen toiminnassa.
Tulostemme perusteella näyttää siltä, että yhteistyöpäiväkodin työntekijät ovat ammattitaitoisesti ja joustavasti pystyneet sopeuttamaan toimintaansa koronaviruspandemian aiheuttamiin muutoksiin. Näyttää siltä, että epidemian leviämisen torjuntaan liittyvät toimet ovat ehkäisseet muidenkin tarttuvien tautien leviämistä päiväkodin lapsien keskuudessa.